In aanloop van de Reclamemuziek Top 40 vertelt Liedewij Hentenaar (directeur van het Radio Advies Bureau) over de kracht van reclame.
Waarom is muziek onder commercials zo belangrijk?
Je kunt er herkenning en emotie mee creëren, maar ook onderscheidende merk assets bouwen. Muziek komt direct binnen in je emotionele spectrum en maakt je dus ontvankelijk voor een boodschap. ‘Music strikes a chord’. Het geeft een shortcut naar je hersens en daarmee omzeil je ook onbewuste reclametegenstand. Met emotionele beleving die openstraat kun je makkelijker je merk bouwen. En op radio is het ongelooflijk belangrijk om je geluid goed te hebben en te laten passen bij de ‘mood of the nation’.
Op welk moment in de productie van een radioreclame wordt de muziekkeuze besproken?
Muziek zou onderdeel moeten zijn van het concept, maar is dat meestal niet. Het wordt vaak bepaald in executie (geluidsstudio). Als je eerder met muziek komt (adverteerders houden vaak van letterlijke commercials) dan zet je vaak het reclameconcept dicht, want dan heeft de opdrachtgever alleen maar dat liedje voor ogen. Het zou ideaal zijn als het in conceptfase wordt meegenomen, want daardoor ontstaat er een betere koppeling met het merk.
Goede muziek is er voldoende, maar waar moet goede reclamemuziek aan voldoen?
Uniciteit is belangrijk, maar het moet ook bij het merk passen en vooral de boodschap ondersteunen. Goede reclamemuziek moet niet alleen zorgen voor herkenning van het nummer maar moet juist zorgen voor merkkoppeling! Uniciteit is belangrijk en dus geen ‘Get Lucky’, die bij twintig commercials wordt gebruikt.
Heb je een enkele voorbeelden van een ultieme combinatie tussen muziek en reclame?
Jazeker, goede voorbeelden zijn de Nikon-reclame met “Welcome Home” (Radical Face), IKEA met ‘Home’ (Edward Sharpe), Coca Cola met I just wanna make love to you (Etta James) en NS met Take This Waltz (Leonard Cohen).
Opvallend is dat een aantal reclame muziekjes teruggrijpt op muziek uit de jaren 60/70. Muziek die niet meer gedraaid mag worden vanwege het 20-49 (of 20-54) regime.
Ikke niet meer begrijpen, ikke dom.
(Oftewel, welke radio ondernemer of zendermanager bij een PO met ballen steekt nou eens zn nek uit voor een echte goede oldies zender, met 60-70 als kern.) Is commercieel echt wel tot een succes te maken, als j het goed doet (dus niet te jonge dj’s etc)