Luistercijfers december-januari: grote plus voor NPO Radio 2; 3FM daalt verder door

NLO Luisteronderzoek heeft vandaag de nieuwe luistercijfers van december en januari bekend gemaakt.

Het Top 2000-effect blijft een positieve impact hebben op NPO Radio 2, terwijl ook dit jaar de Serious Request-actie geen enkele invloed meer op de luistercijfers van 3FM lijkt te hebben.

Zie overzicht (met speciale dank aan Radiofreak.nl)

8 Comments

  1. Geen objectiviteit dit keer vanwege de Top 2000. Radio 538 gaat in de volgende luisteronderzoeken weer groeien. Qmusic heeft geen schade, omdat het radiostation over een heel jaar fors is gegroeid.

    De Serious Request-actie op NPO 3FM zou geen last moeten hebben van de Top 2000 op NPO Radio 2. Totaal andere doelgroep. Welke zender heeft er met NPO 3FM geconcurreerd? Ik begin het idee te krijgen dat radio-luisterend Nederland, langzamerhand NPO 3FM niet meer meerekent als zenderkeuze.

  2. Npo 3FM (waarom geen NPO radio 3) is in het leven geroepen om de zeezenders overbodig te maken. Als “doekje voor het bloeden” toen politiek in samenwerking met de publieke omroepen de veelbeluisterde zeezenders strafbaar gingen maken.
    Door meer zenders (commerciële) muziekstreamen en internetradio is 3FM overbodig geworden.

    • Internetradio is buitenshuis een probleem. Ze zouden op de FM een unieke positie in kunnen nemen als ze een 6Music-achtig format aan zouden nemen, bij gebrek aan anderen die dat doen. KinkFM is toch vooral rock-gericht, en ondanks het gekozen genre aardig commerciëel opgezet. Een format in de trant van 6Music is breder. Op die zender krijg je er ook nog veel informatie over de gedraaide muziek bij. Het is alleen de vraag in hoeverre er hier een markt voor is. Nederland blijft toch een land voor strak, blij & eenduidig.

  3. Iedereen loopt maar over 3FM te miauwen maar kijk eens naar NPO Radio 2, 1,2% eraf vergeleken met 2019.

    Bij NPO Radio 2 mogen ze ook aan de bak. De dalende lijn is ingezet.

  4. Jammer voor 3FM dat er steeds minder naar wordt geluisterd.
    Is het misschien een idee om het format radicaal om te gooien en er een 100% sportzender van te maken? Dan krijgt de sportverslaggeving eindelijk de ruimte die haar toekomt. Een hele zender, in plaats van een paar uur Langs de Lijn, plus inbraken in de zendtijd van andere programma’s op NPO Radio 1.
    De doelgroep “sportluisteraars” is allicht groter dan de groep luisteraars die nu bereikt wordt met 3FM.
    En dan zou ik ook nog een heel hoofdstuk kunnen doorfilosoferen over de gevolgen die zo’n sportzender zou kunnen hebben voor NPO Radio 1, maar ik stop hier.

  5. Alle 4 de Talpa-stations hebben én minder luisteraars én minder marktaandeel. De reactie van Talpa is dat alle 4 de stations het beter doen dan een jaar geleden!

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*