Luistercijfers november/december: Radio 10 haalt Qmusic in

Uit de nieuwe luistercijfers van NLO blijkt dat Radio 10 qua marktaandeel naar de tweede plek is gestegen. Zoals elk jaar weet Radio 2 door de Top 2000 haar marktaandeel aan het einde van het jaar goed te verstevigen. Ook Sky Radio weet ook dit jaar als ‘Christmas Station’ weer veel marktaandeel naar zich toe te trekken.

Dit is de laatste keer dat NLO de oude meetmethode hanteert. Vanaf begin dit jaar is de het nieuwe luisteronderzoek gestart.

Overzicht marktaandeel per radiostation:

11 Comments

  1. vind je het gek de popzenders verliezen omdat de muziek niet meer te pruimen valt er wordt tegenwoordig rotzooi gedraaid en de jeugd haakt ook af
    De gemiddelde 40 plus luisteraar wil muziek die de oren strelen en de nostalgie viert hoogtij De platenmaatschapPijen zouden betere artiesten moeten uitbrengen ,geen rappers en zogenaamde b sterren meer op de radio maar artiesten die echt mooie muziek maken. de hele muziekindustrie is verpruts door rappers house, en b sterren

  2. De luisteraars zijn keihard die straffen Top 40 radio genadeloos af. Nostalgie scoort, vind je het gek dat zelfs een Q Music ook 80’s draaien. Dat is niet voor niets, heel slim dus. En over de Top 2000 maar te zwijgen. Toch een teken aan de wand.

  3. Radio 2 snapt niet wat het succes van de top 2000 is. Anders zouden ze toch het hele jaar zulke hoge luistercijfers halen?

    Gratis advies:
    De top 2000 is een hele week geen enkele herhaling! 2000 verschillende plaatjes.
    Jaren geleden hoorde ik eens dat Radio 2 trots was dat ze maar liefst 1200 plaatjes in de playlist hadden staan. Sorry maar ik heb meer CD’s in mijn huiskamer! De meeste CD’s hebben ook nog eens 10 tot 20 nummers.
    Een grove berekening: als je 12 plaatjes per uur draait, zijn die 1200 er in 100 uur doorheen. Na 4 dagen kun je die hele playlist weer opnieuw draaien….
    Na een maand komen die herhalingen mijn neus uit.

    Hier komt het advies:
    gooi die beperkte playlist weg en draai gewoon heel breed!
    Weinig tot geen herhalingen, veel verschillende platen, verras jouw luisteraars met alle mooie muziek die vanaf de 50’s is uitgebracht. Er is zoveel mooie muziek die niet meer gedraaid wordt.
    Gooi ook die doelgroepen focus (lees: leeftijd) overboord. De luisteraars zijn gemiddeld ouder dan 50 jaar, 52 of 53 dacht ik. Richt je dan niet op 13-49, want je negeert meer dan de helft van je luisteraars.
    En wat mij betreft: niet zoveel kletsen en geen borstklopperij (kijk mij eens!).

    Zo, en nu maar hopen dat iemand dit advies in praktijk brengt…..

    • U slaat de spijker op zijn kop De mensen willen gewoon ook dat oude plaatje van vroeger horen en het format dat radio Veronica op zee uitzond Heb jaren lang een SCHIJVEN VOOR BEDRIJVEN programma gedaan, wat ik trouwens nog steeds doe en wat wordt er zoal gevraagd ? Van alles Nederland ook het volkse . Engels Duits Frans Muziek in alle soorten en stijlen vanaf 1945 tot heden en … herkenbaar als het maar geen rap house hardrock is , dus in the mood van Glenn Miller komt nog steeds voorbij in de aanvragen of take 5 van Dave Brubeck

    • “De top 2000 is een hele week geen enkele herhaling! 2000 verschillende plaatjes.” Ja, 2000 plaatjes die je al t hele jaar, jaar in jaar uit ten treure hoort, net als die Enka-zeem, daar kon je mee blijven zemen, jaar na jaar na jaar … geen gaten. Maar daar had je wat aan. Vroeger was niet alles beter, maar toen werd zeemleer nog van de huid van een gemsbok gemaakt, onverwoestbaar. Wie weet dat bij Slimste Mens? Nou, wie? Adje Roland? Schei toch uit Rink.

  4. Ik verheug me enorm op de veiling. Als er één station is wat potentie heeft dan is het Veronica wel. Die kunnen – als ze een frequentie krijgen – binnen hun muziekstijlen veel meer nieuwe artiesten een kans geven door het ontbreken van die stomme regels die nu nog gelden.

    De Top 40 muziek is grotendeels troep, er zitten vaak 4 leuke liedjes tussen de stront. En dat terwijl er genoeg nieuwe muziek uitgebracht wordt die geen podium krijgt terwijl het wel hitpotentie heeft en de oh zo populaire 80s vibe heeft (lees muziek van echte bands i.p.v. volledig met computerproduced).

  5. Hier in Antwerpen luister ik vooral naar nporadio5….mijn favorieten Arbeidsvitaminen, Felix Meurders en Jan Versteeg. Minder goed de dj’s van MAX….jAMMER dat een vakman Henkjan Smit verdwenen is. Die Simone had best in Amerika gebleven

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*