Luistercijfers week 1: NPO Radio 2 blijft de markt verstoren, andere stations krabbelen langzaam weer op

Het kernbom effect van luisterkanon de Top 2000 op ’s lands populairste NPO radiozender nummer 2 blijft ook in week 1 zichtbaar. Andere zenders als Qmusic, 538, JOE, 1, 5, Veronica en 100%NL komen langzaam weer in oude vorm nadat ook zij verpletterd werden door de staatsomroep.

DPG en Mediahuis haalt een klein beetje opgelucht adem, ze plussen 2,5% en 1,6% met hun twee zenders. Overbodige radiozender NPO 3FM keert na hun gratis concertreeks in Zwolle weer lekker terug naar hun oude vertrouwde niveau: onder de 2% marktaandeel.

Grootste verliezer is de Talpa radiogroep, die met hun zenders 10 en Sky gezamenlijk 6,5% marktaandeel in moeten leveren, het marktaandeel van 538 plust gelukkig wel weer, van 4,4% naar (hoe toepasselijk) 6,5%. Radio 10 en Sky Radio verliezen dus samen in een week het marktaandeel dat 538 scoort.

42 Comments

  1. Waarom “markt verstoren”? Omdat Nederlandse radioluisteraars liever Top 2000 luisteren dan andere zenders in december?

    • Omdat dit helemaal niet de taak is van een publieke omroep, luistertijdverlengende hitlijsten uitzenden. Laten we dit niet vergeten en altijd blijven benoemen, het is niet normaal dat we in Nederland een halve commerciële publieke omroep hebben.

      • Helemaal eens, en ze vieren er een jaarlijks feestje bij, onder het mom ‘straks weer goede luistercijfers in de meting want dat is het enige wat telt!’, in dat Top 2000 café in Hilversum met schaapachtig publiek wat alles leuk vindt en dit mee viert.

      • Jij vindt dat het het moet benoemen. Als je je woorden van het jaar ervoor over hetzelfde onderwerp husselt heb je weer een column geschreven. Kom op Kicken, kun je echt niks nieuws melden?

        • Geef hem dan eens reden wat nieuws te schrijven in plaats van al tientallen jaren hetzelfde te doen en jezelf ‘publieke omroep’ te noemen terwijl je zo commerciëel als maar kan bent.

          • Succes is niet per definitie hetzelfde als commercieel. Lastig he als argumenten echt op zijn. Hou vol.

        • Zo ist Freek. Zovaak dezelfde onzin benoemen in de hoop dat mensen het gaan geloven? Patrick is net een kapotte plaat die blijft hangen.

          Als alleen een Marcel het met je eens is zou ik gaan twijfelen als ik Patrick was.

      • Dat is jouw mening. Iets voor publiek doen wat publiek ook daadwerkelijk leuk vindt is precies waar de npo voor is. En als we het over marktverstorend hebben dan kan je beter verdiepen in bijvoorbeeld John de Mol die de helft van de radio zenders bezit. En ook met staatshulp. Of dacht je dat hij wel belasting betaalde?

        In je column je mening geven moer je zelf weten. Maar je zure mening meenemen in het duiden van de cijfers?

        Maar goed, je zit erg vastgeroest in je mening he?

        • De Mol betaalt geen belasting, is wat je volgens mij probeert te zeggen.
          Je tikt niet alleen dom, je bent gewoon dom.
          Zoek maar eens op: “smaad en laster”, daar heb je zo een dagvaarding op je deurmat over te pakken.

          • Noemt mij dom. Aso. Begrijpend lezen is een kunst he Jaap.
            Als John de Mol geen adviseurs in dienst heeft die hem vertellen hoe je zo min mogelijk belastingcenten betaald eet ik mijn schoen op. Is een sport opzich Jaap.

          • Madeliefdomwief, nu zeg je iets anders dan dat je zojuist deed. Toch blijft het een ‘gevalletje smaadschrift’ want je roeptoetert maar wat over hardwerkende mensen die ervoor zorgen dat jij via allerlei subsidies je melkertbaantje kunt behouden.

        • Om te beginnen moet de Mol voor de FM frequenties betalen, de NPO niet, gaat om miljoenen per jaar.
          Daarnaast betaalt de Mol BTW en VpB (winst belasting) de NPO niet.

      • Een niet objectieve en semi-commerciële staatsomroep en dat idiote systeem zorgt voor een verstoorde marktwerking ten opzichte van bedrijven die wel volledig hun eigen broek moeten ophouden. En uiteraard gaat dat dan weer ten koste van de kwaliteit en mogelijkheden bij bijvoorbeeld RTL en Talpa.
        Indien de NPO volledig reclamevrije zou opereren, wat niet meer dan normaal is, gaat het niveau bij de commerciëlen ook met sprongen omhoog, want dan gaan daar ontzettend veel reclame-inkomsten bijkomen.

        • De NPO reclamevrij gaat nooit gebeuren, helaas, maar de commerciëlen en adverteerders zijn er ook fel op tegen omdat ze dan heel veel kijkers en luisteraars gaan verliezen.

          • Eigenlijk zeg je dat in al die landen waar de PO min of meer reclame vrij is, en dat zijn ze bijna allemaal om ons heen, verkeerd bezig zijn, allemaal domoren.

        • Glashelder en ik parafraseer de media-industrie die meerdere malen heeft verklaard tegen een reclame-vrije NPO te zijn. De idee erachter is dat adverteerders een groot platform kwijtraken en dat willen Appie en consorten niet en de commerciële zenders zijn tegen omdat ze weten dat reclame als zeer storend wordt ervaren en als Radio 2 geen reclame meer zou hebben, ze fors in marktaandeel zal stijgen. Capice?

  2. Dag Jongens, er zit een knop op of een stekker aan je radio.

    Of in geval van internet je telefoon, pc , tablet etc.

    Op je auto kan je je antenne eraf halen, hoor je allen wat ruis.

    Nee, radio is 1985. En de staatsomroep participeert lekker mee op het nieuwe bussinessmodel dat de zelfverklaarde “nostalgie met eeuwigheodswaarde” heet.

    Radio = volgmedium, geen trendsetter.

  3. Die publieke omroep heeft je een hoop onrecht aangedaan hé Kicken? Laat het toch eens los jongen, probeer nou eens om geeoon te genieten van het leven…..

    • Welnee, de negen jaar publieke omroep heeft mij genoeg gebracht, een hele leuke tijd, kansen en geld. De twaalf jaar daarna bij Veronica hebben me wakker geschud, de NPO verziekt met haar onuitputtelijke bronnen en dubbele FM dekking gewoon de Nederlandse radiomarkt. Je ziet het aan hoe Mediahuis geen voet aan wal krijgt met Radio Veronica, wat ze ook doen.

      • Dat komt omdat Veronica ex-Radio 2ers in dienst heb genomen die een soort sluikreclame hebben gemaakt voor de “bevriende buren” , tja… dan doe je er ook niet alles aan om (hoe minimaal het effect ook mogen wezen) om een vuist te maken naar je concurrent. Hoe anders was dat met de Countdown Top 750 en het Basispakket.

        Dan hebben 538 en Q-music het met hun foute muziek in de laatste week van het jaar (+ 2 dagen in wk 1) een stuk beter begrepen.

      • Dat Veronica geen voet aan de grond krijgt vind ik persoonlijk jammer, maar NPO3 FM heeft dezelfde resources en slaat relatief gezien nog geen deuk in een pakje boter. Maar keer het nou eens om; Q-Music doet het een stuk beter. Een paar procent erbij zou Veronica toch ook moeten kunnen halen…

      • Veronica is een waardeloze zender. Ook in de tijd van kicken. Sinds het een ouwe lullen zender is is het een zender voor de marge. Dat heeft niets met de NPO te maken.

  4. Hi Patrick, het lijkt wel of je voor sommige zenders nooit een goed woord voor over hebt. Dit vind te gekleurd en neem daarom je commentaar met een korreltje zout.

    • Dat is de “npo is staatsomroep” retoriek. Van onze centen succesvol zijn ten koste van de commerciële reuzen. Ik noem het de dom rechts retoriek waar een aantal reaguurders hier op aanslaan. Ik zal Marcel dit keer niet noemen.

      Wat voegt de gekleurde mening van Patrick toe aan de cijfers. Als het nu puur inhoudelijk was. Maar het is rancune naar de NPO. En dat gelul over fm. R5 heeft niet eens fm en doet het kwalitatief beter dan Veronica. Die teren op oud sentiment, kopen succesvolle dj,s met het idee dat die het dan gaan maken. Dat is Ekdom laten zwemmen in een koud zwembad. Je gaat er niet in springen omdat hij daar met zijn ego in ligt “te komen.”
      Met andere woorden, Veronica moet zich niet afhankelijk maken van die ene week op R2. Ik hoop iig dat ze niet dezelfde onterechte slachtofferrol hebben die Patrick denkt dat ze hebben. Hij doet of die radiostations mkb bedrijven zijn. Nee, het zijn grote mediabedrijven met meer budget dan de NPO.
      Vraag wat een R2 dj verdient en dan wat een Veronica dj verdient?

  5. SLAM! gaat omhoog in de luistercijfers (van 1,0 naar 1,1) en dat terwijl de aantal luisterminuten gelijk blijven en er zelfs veel minder luisteraars worden bereikt dan de vorige meting. Kunnen we stoppen met die waardeloze luistercijfers? Dit slaat echt nergens op.

  6. Zolang Mediahuis vaste contracten aanbiedt aan zwakke dj’s en lekker laten klootviolen (….) en een Rob Stenders die duidelijk laat blijken zich te goed voelt om een teamplayer te zijn en commercials eigenlijk maar vervelend vindt, moet je als Mediahuis ook niet gek van opkijken dat Veronica een zwak station is.

  7. 3FM stort elk jaar in na Serious Request. Het evenement bestaat uit alle vaste gezichten op de beste plekken, dus die zijn er niet. De kerstvakantie start en de NPO gaat de top2000 niet in de weg zitten. Daarom maar de top serious request.

    Tijdens SR plugt 3FM volop voor de dagprogrammering, maar die is er dus pas weer op (in 2025) 6 januari. Daar zouden ze bij 3FM echt nog iets op moeten vinden.

  8. Commerciële radio of tv is reclame uitzenden en dat onderbreken door programma’s. Helaas moeten ze programma’s uitzenden anders kijkt of luistert niemand naar de reclame. De programma’s moeten het liefst gooedkoop en/of spraakmakend zijn. En indien mogelijk het programma format internationaal verkopen.
    Want voor de commerciële tv en radio zijn de kijkers en luisteraars niets meer dan een index voor de reclame inkomsten.
    De publieke omroep zou geen reclame moeten uitzenden, want dan zijn ze net zo als de commerciële omroepen afhankelijk van de kijk en luistercijfers.
    Hier uit volgt dat we in Nederland GEEN publieke omroep hebben. Maar een omroep die door belasting geld en reclame in leven wordt gehouden. Valt een van die pijlers weg dan stort het kaartenhuis in Hilversum in.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*