Qmusic is in bereik nog wel marktleider, maar in marktaandeel niet meer. Dat is na de 90’s lijst voorbij en de eerste plek is weer voor ’s lands meest commerciële publieke zender, NPO Radio 2.
Sky Radio deed goede zaken in week 11, mede dankzij grote billboards langs de belangrijkste snelwegen. Ze blijven net onder de 4 miljoen luisteraars aan weekbereik steken.
Talpa’s Radio 10 doet ondanks de lange afwezigheid van middagjock Rob van Someren toch goede zaken, ze stijgen in marktaandeel en weekbereik.
Radio Veronica en 3FM kwakkelen verder, waarbij het Veronica voor de tweede week op rij niet lukt om de miljoen luisteraars aan te tikken.
Bij Veronica is het wachten op Ekdom en zijn maatjes voordat de lijn naar boven misschien gaat komen
Het zal wel iets stijgen maar het radiomerk Veronica is helaas kapot. De V&D van de Nederlandse radio.
Het merk Veronica is alleen opnieuw op te tuigen als je het als breed lanceert met naast radio, ook een televisie zender (in de lijn zoals de omroep en de zender bij RTL was) , een online platform, het blad erbij hebt en met evens in het land waaraan de naam Veronica is verbonden. Niet oldies maar een alles breed in de markt gericht op iedereen die jong is of wat ouder maar zich jong voeld.
Je had het er over dat de Talpa tv zenders en de rest van de radiozenders nog steeds te koop staan. Zou dat niet iets zijn voor Mediahuis om (deels) over te nemen? Al dan niet met nog een andere partij.
Stoppen met NPO3 en daar lekker Veronica van maken onder Mediahuis ofzo. Goed voor de tv markt (RTL en Talpa focussen alleen op RTL4 en SBS6) en NPO3 is een ramp.
Dat gaat natuurlijk niet want dan zou Veronica weer een publieke omroep moeten worden. Er zijn er al te veel dus Veronica zal daarin niets toevoegen. Een of meerdere Talpa zenders en samenwerking met een streamingsdienstbzou een mogelijkheid voor Veronica en de andere merken van Mediahuis zijn.
Los daarvan zou Talpa nu al veel meer samenwerking moeten zoeken met een streamingdienst. RTL heeft met Videoland echt een grote voorsprong op de toekomst. Talpa zou er zelf een kunnen introduceren maar daarmee zijn ze veel te laat. KIJK is het niet en gaat hem ook niet worden. Amazon Prime Video, SKY Showtime of een van de merken binnen Disney+ zouden een goede partner zijn denk ik.
Je kan dan beter NPO2 stoppen want op NPO3 komen namelijk overdag veel kinderprogramma’s en s’avonds zijn er ook wel leukere programma’s dan op NPO2 (is mijn mening in ieder geval).
Ik denk bijvoorbeeld als mediahuis veronica niet aan de praat krijgt en ze kunnen de Talpa tv en radio zenders overnemen ze Veronica 100%NL en slam gewoon weer van de hand doen in de toekomst mocht die situatie onstaan
Wat maakt dat je denkt dat Veronica nog zo groot als vroeger kan worden? Het huidige medialandschap is niet te vergelijken met het Veronica van 20-30 jaar geleden. Mediahuis gaat dat ook niet rendabel krijgen.
@Jeffrey Ze hebben het merk als radiozender gekocht dus ze moeten er iets mee willen ze als bedrijf hier winst mee maken. Dit gaat met alleen de aankoop van de naam/radiozender niet lukken. Ook niet door een paar dj’s voor veel geld over te nemen. Daarmee is het al een miskoop en gedoemd te mislukken. Met de aankoop van 1 of 2 Talpa tv zenders er bij kun je het merk veel breder in de markt zetten en kunnen de tv/radio maar ook online, event, blad etc. met het zelfde merk versterken.
Een van de fouten die Talpa al jaren maakt zijn de verschillende namen voor alle merken die ze hebben. Voor 90% van de consumenten is het volstrekt onduidelijk dat ze bij elkaar horen.
Ik ben bang dat je gelijk hebt Kickie. Veronica zal net zo’n debacle kunnen worden als het Noordzee FM van de Mol/de Zwart. Er zal nog heel lang over nagepraat worden. Overigens wens ik hen een behouden FM vaart toe hoor, daar gaat het mij niet om. Als Veronica dj zou ik in ieder geval m’n zwemvest niet afdoen.
Ik ben zo blij dat er ook goede zenders zoals Arrow en het nieuwe MagicFM met fijne muziek zonder die schreeuwende en om niets lachende dj’s en hun nog meer vervelende sidekicks. Minutenlang nutteloze praat tussen de nummers door. Vertel dan bv wat over de artiest en niet om 18:00 zogenaamd nieuws wat on 07:00 al overal online stond.
Kicken je hebt gelijk……..
opvallend ten opzichte van week 11 2023
radio 2 -1.8
538 + 2.4
radio 1 -2.2
veronica – 2.7 (!)
En nog mag NPO audiobaas Jurre Bosman vrolijk verder flierefluiten, heerlijk toch zo’n ambtenarenpositie!
538 geeft een beetje een vertekend beeld want die zijn eigenlijk eindelijk terug op een ‘normaal’ marktaandeel, na het gerommel onder Coco met de ochtendshow van Wietze etc.
Ja 53& is terug op 2021 niveau wat betreft marktaandeel nu. Een dalende lijn stoppen is erg lastig dus dat dit na 5 jaar eindelijk is gelukt is wel goed voor 538.
En weer een nieuwe ronde sjoemelcijfers!
Precies, snap ook niet dat e-power zo hoog staat, terwijl dit geen radio zender is maar een reclame verkoop organisatie, die voor maar liefst 15 zenders de verkoop doet, als je dan gaat rekenen zal e-power nog maar 0,22% uitkomen dat zou eerlijker zijn dan zoals het nu wordt berekend.
Die luistercijfers zijn er voor de reclamemakers. Dus prima.
Veronica de VenD van NL. Haha.
Rob Out draait zich om…maar met Gerard Ekdom kon je wel in de buurt van dat warenhuis.
Ekdom kan er vast wel een woordgrap over maken.
Ik denk dat er in 2025 expedities komen naar Planeet Ekdom, het is echt buitencategorie hoe die familie woont en werkt
Gerard Ekdom is heel erg vervuld van zichzelf. Wordt waarschijnlijk opgewonden als hij zijn spiegelbeeld ziet, maar, eerlijk is eerlijk, een fantastische disc jockey.
Radio.
Pokémon flippo’s
Firby’s
De walkman
Postzegels
De Rondfietsende melkboer in het dorp
Rubiks Kubus
Wat hebben deze dingen gemeen ? Ze waren ooit vernieuwend danwel trend settend. Nu bewezen successen dat over haar hoogtepunt heen is.
Enkel de nieuws, klassiek en de echte niche (alternative-) zenders doen er nog wat toe, en die laatste vind je enkel en te alleen op het wereldwijde web. Nergens in de ether.
@patrick kicken wat is jouw vakkundige mening over programma’s als het beste van Evers en het beste van de ochtendshow op de zaterdag en zondag ochtend? Is dat niet wat minachtend naar de dj’s die dit aan elkaar mogen praten? Alsof ze zelf niet in staat zijn om radio te maken.
Scoort dit beter dan dat ze zelf radio zouden maken zonder de herhaling van fragmenten?
Ik vind zoiets altijd wel slim, zo maak je namelijk een link tussen de weekend- en weekprogrammering. Maar eigenlijk zouden Evers en Tim het zelf aan elkaar moeten voicetracken, of een van de sidekicks.