Talpa Radio blijft zichzelf beconcurreren in huis door nu de 80’s Top 1500 op Radio 10, waar veel Radio Veronica luisteraars naar overschakelen. Ook Qmusic heeft er last van bovenin. 3FM doet voor het eerst sinds lange tijd weer eens goede zaken door naar 2,5% te stijgen. Een station dat geen last lijkt te hebben van de luisterduurverlenger (hitlijst) op Radio 10 is NPO Radio 5, ze stijgen zelfs 0,8%. Radio 538 zakt gelukkig niet verder weg en klimt weer boven de 7%. De ‘3 miljoen luisteraars’ voor Grand Prix Radio vorige week blijken maar van korte duur; ze zitten nu weer op zo’n 63 duizend.
Gerelateerde berichten
Luistercijfers week 22: NPO Radio 2 domineert, Qmusic zakt flink
NPO Radio 2 maakt een flinke sprong vooruit in marktaandeel en komt boven de 16% marktaandeel uit. Hierdoor zakken alle concurrenten op muziekgebied in de top tien, behalve 100%NL dat een plus van 0,6% maakt. [lees verder]
Luistercijfers week 45: Qmusic en Radio 538 stijgen flink, Radio Veronica zakt
Qmusic stijgt flink in marktaandeel de afgelopen week. Ook Radio 538 doet goede zaken, mede dankzij de tweede week van de 538 Top 1000. Radio 10 zakt 0,4% en Radio 5 0,7%. Radio Veronica zakt [lees verder]
Radio Veronica wordt ook weer meer en meer een gepresenteerde Sky Radio, zeker voor de adverteerders dat het weer wat commerciëler is geworden?
Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit met bereik in relatie met marktaandeel?
Bijv bereik bij Q isgroterdan bij 10, maar marktaandeel 10 is groter?
Bereik is het totale aantal luisteraars dat in die week naar dat bepaalde station geluisterd heeft.
Marktaandeel is het percentage van de luisteraars dat gemiddeld in die week naar dat bepaalde station luisterde.
Ezelsbruggetje: hoe hoger het bereik des te minder langer wordt geluisterd. Hoe lager des te langer er geluisterd wordt. Voor hitzenders zoals Q en 538 is dat niet zo erg omdat hun muziekrotaties daar op zijn gemaakt om in een zo kort mogelijke tijd ‘al je favoriete tracks’ te horen maar bij een radiostation met een ouder profiel met classics is dat niet bepaald positief.
Oei daar maak je toch een rekenfout Erwin. Voor ieder station is een langere luisterduur belangrijk. Want: luistertijd+aantal luisteraars maakt marktaandeel.
Dat is waarom een station als Radio 10 met minder bereik dan bijvoorbeeld Sky Radio toch meer marktaandeel scoort: luisteraars luisteren langer.
Nu tijdens de 80’s Top 1500 al helemaal en ze trekken dan door een TV commercial en posters in de bushokjes ook nog eens nieuwe dus meer luisteraars.
Overigens is het een fabeltje dat de hoge rotatie van de A hits bij hitstations zorgt voor een korte luisterduur. Dat komt met name door slap gelul van discjockeys, te lange reclameblokken en foute rotaties van de (verkeerde) classics/off format nieuwe muziek.
Duidelijk!
ah duidelijk! bedankt voor de uitleg allemaal!