Talpa Radio blijft zichzelf beconcurreren in huis door nu de 80’s Top 1500 op Radio 10, waar veel Radio Veronica luisteraars naar overschakelen. Ook Qmusic heeft er last van bovenin. 3FM doet voor het eerst sinds lange tijd weer eens goede zaken door naar 2,5% te stijgen. Een station dat geen last lijkt te hebben van de luisterduurverlenger (hitlijst) op Radio 10 is NPO Radio 5, ze stijgen zelfs 0,8%. Radio 538 zakt gelukkig niet verder weg en klimt weer boven de 7%. De ‘3 miljoen luisteraars’ voor Grand Prix Radio vorige week blijken maar van korte duur; ze zitten nu weer op zo’n 63 duizend.
Gerelateerde berichten
Luistercijfers week 8: Radio 10 voorbij Qmusic
NPO Radio 2 kukelt twee procent in marktaandeel naar beneden en voelt de hete adem van Talpa’s Radio 10 in de nek. Qmusic stijgt in marktaandeel maar moet toch genoegen nemen met een derde plek, [lees verder]
Luistercijfers week 20: Alle Talpa radiozenders zakken, NPO Radio 5 flink omhoog
Het luistercijfer van NPO Radio 2 wordt weer gecorrigeerd na de Songfestival week waar de TV uitzending invloed had op zowel het marktaandeel als het weekbereik van het NPO radio paradepaardje. Qmusic stijgt. Radio 10, [lees verder]
Patrick Kicken: Paniek bij Talpa Radio, 538 is hun 3FM
[BLOG] Ook zo geschrokken van de meest recente luistercijfers, waarbij het gat tussen QMusic en Talpa’s 538 maar liefst 3 volle procentpunten bedraagt op 10 plus? Op de Bergweg in Hilversum schijnt het totale paniek [lees verder]
Radio Veronica wordt ook weer meer en meer een gepresenteerde Sky Radio, zeker voor de adverteerders dat het weer wat commerciëler is geworden?
Kan iemand mij uitleggen hoe dat zit met bereik in relatie met marktaandeel?
Bijv bereik bij Q isgroterdan bij 10, maar marktaandeel 10 is groter?
Bereik is het totale aantal luisteraars dat in die week naar dat bepaalde station geluisterd heeft.
Marktaandeel is het percentage van de luisteraars dat gemiddeld in die week naar dat bepaalde station luisterde.
Ezelsbruggetje: hoe hoger het bereik des te minder langer wordt geluisterd. Hoe lager des te langer er geluisterd wordt. Voor hitzenders zoals Q en 538 is dat niet zo erg omdat hun muziekrotaties daar op zijn gemaakt om in een zo kort mogelijke tijd ‘al je favoriete tracks’ te horen maar bij een radiostation met een ouder profiel met classics is dat niet bepaald positief.
Oei daar maak je toch een rekenfout Erwin. Voor ieder station is een langere luisterduur belangrijk. Want: luistertijd+aantal luisteraars maakt marktaandeel.
Dat is waarom een station als Radio 10 met minder bereik dan bijvoorbeeld Sky Radio toch meer marktaandeel scoort: luisteraars luisteren langer.
Nu tijdens de 80’s Top 1500 al helemaal en ze trekken dan door een TV commercial en posters in de bushokjes ook nog eens nieuwe dus meer luisteraars.
Overigens is het een fabeltje dat de hoge rotatie van de A hits bij hitstations zorgt voor een korte luisterduur. Dat komt met name door slap gelul van discjockeys, te lange reclameblokken en foute rotaties van de (verkeerde) classics/off format nieuwe muziek.
Duidelijk!
ah duidelijk! bedankt voor de uitleg allemaal!