Luistercijfers week 18: Qmusic bereiksleider, opmars JOE zet door

Geen lekkere dag op de Bergweg in Hilversum. Geen winst voor Radio 10, waar de programmering op de schop gaat. Radio 538 en Sky Radio verliezen marktaandeel, waarbij Sky wel weer boven de 4 miljoen aan weekbereik aantikte vorige week alleen weer aanzienlijk verliest in luistertijd. Wel hebben we te maken met fluctuatie door minder werkbeluistering en ander luistergedrag door de meivakantie.

De Millennium Top 1500 lijkt geen luistertijdverlenger en brengt 538 ook geen extra luisteraars sinds 28 april, al de off format platen lijken het station geen goed te hebben gedaan en Qmusic wel, waar gewoon de huidige hits te horen waren. Misschien dat het staartje van de lijst, die vandaag eindigt, nog wat voor ze doet. Het blijft wel gek om een hitlijst op een zondag te starten en midden in de week te eindigen. Ik snap dat 538 na Koningsdag dacht het feestgevoel nog even vast te houden. Leuk voor de deejays dat ze op hun socials kunnen springen op Liberté en andere drive-in show kneiters van de afgelopen 25 jaar, maar er is nog duidelijk weinig sentiment op deze muziek en deze hitlijst heeft blijkbaar niet genoeg dat ‘ik wil niks missen’ gevoel opgeroepen bij de 538 luisteraar. Een Top 750 was meer dan genoeg geweest, hoe langer hoe beter gaat in dit soort gevallen niet op.

De 538 avondshow verdient ook even een tik op de vingers door te doen alsof zij het nieuws ‘ergens’ van ‘iemand’ hadden gehoord dat 538 DJ Jordi Warners zelf TikTok sensatie en hitmachine Boer Harm is. Of op z’n minst een van de mannen die optreedt met dat masker op. Dat is natuurlijk hier al op Koningsdag gemeld. Wel leuk hoe ze het verder oppakken door Jordi en Harm aanstaande vrijdag tegelijk uit te nodigen in de studio. Maar goed, dat masker past ons allemaal.

NPO Radio 2 en NPO Radio 5 verliezen gezamenlijk 2% marktaandeel, waar vooral ten goede lijkt te komen van JOE, Qmusic en 100%NL. De teloorgang bij Radio Veronica lijkt definitief, Wout & Frank zullen zoals het er nu voor staat genoegen moeten nemen met maar 1,7% marktaandeel bij hun start in de middag over een paar weken, zo’n 7 keer minder dan wat ze gewend waren bij 2 op vrijdagmiddag.

De start van Coen en Sander op JOE is nog niet in deze meting te zien, want pas deze week. Wel zie je dat de hype er omheen al wat effect heeft. Opvallend is wel deze post op Instagram van de Coen en Sander Show. Eerst vanuit thuis, waarom zou je dat zo doen? Zouden het voicetracks zijn van 06-07u?

Overigens heeft Tina Nijkamp hierin echt wel gelijk. Sander had JA moeten zeggen tegen het ESF. Een zender die ieder uur Abba draait, daar past het songfestival, in Zweden nota bene, toch perfect bij?

28 Comments

  1. Het is voicetrack tot half zeven. Volgens mij mee te maken dat ze nog steeds in een tijdelijke studio zitten en de redactie ergens anders. Dat had ik gehoord.

  2. Radio 10 moet echt weer Radio 10 worden zoals dat jaren geleden was met een duidelijk format. En niet doen wat Radio 2 doet; zoveel mogelijk willen verjongen. Iets meer aandacht voor 60’s en 70’s en minder de nadruk op 90’s en later zodat je wat mee kan snoepen van de Radio 5 taart.

    • Als mensen eenmaal aan de Radio 5 taart zitten dan zullen ze daar in weinig gevallen nog vanaf wijken. Talpa wil met alles en dus ook met Radio 10 geld verdienen. De enige mogelijkheid daarvoor is de concurrentie blijven aangaan met Radio 2, Veronica en Joe.

      • Dan vinden ze vanzelf hun Waterloo, daar kun je op wachten. Het is gewoon veel slimmer te richten op een doelgroep die nu nog niet echt bediend wordt op FM en dat is met meer 60’s en 70’s want dat is er nog niet enkel bij Radio 5 op DAB en internet dus daar is zeker een gat in de markt, zeker gezien het succes van hun subkanaal Radio 10 60’s en 70’s. Ook de Brabantse editie die over gegaan zijn op dit format scoort aanzienlijk beter dan voor de format change.

        • Nee zeg ik hier boven al, de mensen die van 60/70’s muziek houden die zitten al bij een radiozender en gaan daar niet meer van afwijken. Ook adverteerders zitten daar niet op te wachten. Het is dus geen gat in de markt.

          • Dat is het wel. Maar daarom heb jij ook geen verstand van radio, dus dat is logisch deze redenatie.

    • Radio 10 moet helemaal niks. Ze zijn de DERDE ZENDER VAN NEDERLAND. Je leeft in het verleden, je bent een fossiel.

  3. Na een paar dagen Coen en Sander ben ik er alweer helemaal klaar mee…begrijp nu weer heel goed waarom 538 geen heil meer in deze jongens zag. Nu weer lekker naar Radio 10…met een volwassen ochtendshow. @michael En in je eerste week al 06-07 voicetracken….dat wordt helemaal niets.

    • Idd radio 10 is een volwassen radio zender,en je kan wel populaire dj’s afsnoepen van andere zenders om joe beter van te worden maar2 weken luisteren naar joe dan ben je er wel klaar mee.weinig variatie mooie muziek kapot draaien minder dj’s meer nonstop luisterd prettiger. We zullen het zien waar het naar toe gaat

  4. Kicken wat je laatst zei hier misschien was toch beter idee geweest van mediahuis om gewoon SLAM op dat fm kavel te houden begint echt dramatisch worden dit Veronica

  5. Waarom heeft Mediahuis het merk Veronica aangekocht met al die dj’s van 3FM die daar ook niet scoorden? Het is een ramp in slow motion. En wordt het beter met Wout en Frank of een nu weten we je woordgrapjes wel Gerard?

  6. Veronica was part of the deal met Talpa, weet nog goed hoe Talpa zo’n zelfde soort parkeerconstructie deed vanaf september 2013 met Radio 10 bij Radiocorp (thans Mediahuis Radio) omdat de wet het toen nog niet toestond om bedrijven meer dan 1 ongeclausuleerd kavel te bezitten. Niet minder dan 3 jaar later kocht Talpa alle aandelen van Radiocorp om 10 toe te voegen aan zijn portfolio van verzadigde radiostations. Nu de overheid het spelletje uit juni 2003 in iets modernistische vorm overdoet waardoor 1 bedrijf niet 4 maar 3 kavels mag bezitten moesten ze wel, anders had Talpa Veronica gewoon gehouden.

    Wat ik wel alvast voorspel is dat Talpa en Mediahuis NL ooit 1 bedrijf worden, en dat Talpa met haar hoger beroep er wellicht als winnaar uit kan komen dat ze weer van 3 naar 4 kunnen. 100% NL, Sublime en SLAM worden volledig digitaal (waars. dat 1 nog de gelukkige is met een regionale FM-dekking). Radio 538/10/Veronica/Sky blijven dan naast DAB+ ook in de analoge ether. Alle zenders zouden dan komen in 1 radiobedrijf van Mediahuis/Talpa.

    Als DPG en RTL kan, kan dit helemaal. En kast but not keast de NPO is op dit moment nog steeds het grootste radiobedrijf van Nederland met -by far- de beste FM-netwerken.

    • Met als kleine maar belangrijke kanttekening: de NPO is geen bedrijf maar een stichting, de stichting Nederlandse Publieke Omroep.

      Een stichting is een totaal andere rechtsvorm dan een eenmanszaak of bv. Het belangrijkste verschil is dat winst maken niet je doel mag zijn. Maak je wel winst, dan moet je die gebruiken voor het maatschappelijk of sociaal doel.

      Vandaar dat er zulke giga budgetten gebruikt worden voor vaak pop radioprogramma’s die zo bij de commerciële zenders uitgezonden kunnen worden of werden. Blijft een hele vage constructie.

      Ik blijf het zeggen: we hebben in Nederland eigenlijk geen publieke omroep, alleen halve en hele commerciële omroep, zeker op radiogebied.

      • Bedankt voor de correctie.

        Had het moeten formuleren : NPO gedraagt zich als een bedrijf. (en niet alleen op radiogebied, ook in haar managementstructuur)

        Dat is ook wat ik eigenlijk bedoelde.

      • dan ben en blijf ik benieuwd hoe je dit voor je ziet mijnheer Kicken; wat zou de Po radio nu precies anders moeten doen dat ze nog hun “grote publiek” en toch “maatschappelijk relevant zijn?

        popradio in welke vorm dan ook zal toch op elkaar lijken op het muziek format na; was Hilversum 3 toch opgericht om te concurreren met de commerciële zenders? dat Radio 2 nu die taak van 3FM overgenomen snap ik deels, herkenbare muziek, leuke dj’s waarmee waar men destijds naar 3fm luisterde nu op 2 zitten; iets met doorgroeien.

        men luistert naar wat men leuk vind, wat deels e neergang van veronica en de opgang van JOE verklaard denk ik

        • Hoi Stefan, luister eens een dagje naar het Amerikaanse NPR (National Public Radio) en je zult horen wat voor vormen van radio er nog meer mogelijk zijn. Veel meer richting de infotainment kant, intelligente radio in plaats van Ruud de Wild met z’n pianootje

    • Daar lijkt het wel op. De advertentieverkoop van Talpa zou naar Mediahuis gaan bij de fusie met RTL. De fusieafketsing van RTL en Talpa heeft dit gewoon teweeg gebracht.

      Nu zijn de rollen ineens omgedraaid en doet Talpa de advertentieverkoop voor Mediahuis. De samenwerking van Talpa met Viaplay was er anders ook nooit gekomen. Sterker nog, ik denk dat Viaplay al in Nederland vertrokken was. Talpa wilde Videoland maar dat gaat nu naar DPG, dus zou mij niet verbazen als Mediahuis/Viaplay Nederland en Talpa straks één netwerk worden.

  7. Het is anno 2024 met al die private stations natuurlijk helemaal geen overheidstaak om zoveel radio en tv zenders te hebben die ook nog reclame uitzenden.

    De overheid heeft toch ook geen kranten behalve staatscourant of supermarkten? Laat de publieke omroep radio 1 en NPO klassiek doen en verder aan de markt overlaten om plaatjes te draaien met dj’s die als het ze uitkomt morgen bij de private zenders precies hetzelfde doen. De zuilen zijn achterhaalt.

  8. Coen & Sander show op JOE.
    Als ze genoeg ruimte laten voor Muziek en niet teveel bla bla zoals andere ochtendprogramma’s is dit zeker mijn favoriet!
    Zal zeker bij de komende luistercijfers zijn effect laten zien. Top👍

  9. De ochtendshow vanuit thuis, ik voel er wel wat voor. Gewoon allebei een headsetje op en een beetje keuvelen tussen de plaatjes door, terwijl je een eitje bakt of een poepluier aan het verschonen bent. En dat voor 300k per jaar. Tessel doet lekker de socials. We zijn sterren, de mensen luisteren toch wel!

    /cynische modus uit

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*