Luistercijfers week 19: NPO Radio 2 naar ongekende hoogte

Het weekbereik van NPO Radio 2 zou volgens de laatste weekmeting met bijna 2 miljoen luisteraars gestegen zijn in een week tijd en hun marktaandeel met 2,2%. Volgens een recent gepubliceerd artikel bij Radiowereld is de nieuwe meetmethode onder invloed van diverse externe factoren, waaronder het oppikken van het TV signaal in plaats van een radiosignaal. NPO Radio 2 zond het Songfestival uit en zo wordt de TV registratie meegeteld in het luistercijfer.

Radio Veronica lijkt richting de 3% marktaandeel te gaan. Ook 100%NL zakt flink. Sky Radio stijgt weer 1,1% procent na de meivakantie. Radio 538 verliest 0,5%,

De vraag blijft in hoeverre deze nieuwe luistercijfermeting niet nog flink last heeft van kinderziektes, waardoor marktaandelen en bereikcijfers zo enorm schommelen. Zo blijkt er van een unieke digitale afdruk per zender weinig terecht te komen en wordt er vooral aan ouderwets audiomatching gedaan.

10 Comments

        • Omdat deze methode nu eenmaal de oude heeft ingenomen dus die beslissing is wel overwogen genomen en uitvoerig getest. Nu is het zaak dus om aanpassingen te maken en die komen er ook naar het schijnt. De oude methode kon en kan echt niet meer ook niet om dus naar terug te schakelen.

          • Omdat er iets is gekozen betekent dat dat niet dat je door voortschrijdend inzicht tot de conclusie komt dat t niet werkt. Niet het gewenste / beloofde resultaat brengt. Stug volhouden, oogkleppen op en blijven sleutelen aan iets wat in de basis al niet klopt maakt de uitkomst niet beter. (Ander voorbeeldje: Brexit). En het vertrouwen in de uitkomsten zal dan alleen maar afnemen. Niet meer serieus genomen worden.

          • Dan maak je weer een nieuwe methode die deze knaken methode vervangt. Bv een methode met een boekje.

      • Vroeger gingen we digitaal stemmen. Werd zo terug gedraaid en opeens weer met het rode potlood. Kan met dit natuurlijk ook gewoon. Gewoon een paar duizend mensen weer in een boekje laten bijhouden. Klaar.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*