De bereiksleider afgelopen week was Qmusic, nipt gevolgd door Sky Radio. De enige twee radiostations in Nederland met meer dan 3,5 miljoen luisteraars. Opvallend is ook de verdubbeling (!) van het marktaandeel van Sublime, van 0,6 naar 1,2, terwijl hun weekbereik juist bijna de helft lager uitvalt. Radio 10 en Radio Veronica maken een mooie plus in marktaandeel.
Gerelateerde berichten
Luistercijfers week 13: Opleving 3FM van korte duur, ook NPO Radio 1 levert flink in
Bovenin de luistercijfers gebeurt niet zo heel veel, behalve dat Qmusic weer wat extra marktaandeel erbij pakt. Wel groeit NPO Radio 2 in weekbereik weer boven de drie miljoen, iets wat Radio 10 maar niet [lees verder]
Luistercijfers week 10: Megasprong in marktaandeel voor Qmusic en luistertijd voor KINK
Het NMO luisteronderzoek zorgt wederom voor minimaal gefronste wenkbrauwen bij de ingevoerde lezer. Na het dreigen met een rechtszaak krijgt KINK er ‘ineens’ 35 minuten aan luistertijd bij. Qmusic is dankzij hun 90’s hitlijst de [lees verder]
Luistercijfers week 20: Alle Talpa radiozenders zakken, NPO Radio 5 flink omhoog
Het luistercijfer van NPO Radio 2 wordt weer gecorrigeerd na de Songfestival week waar de TV uitzending invloed had op zowel het marktaandeel als het weekbereik van het NPO radio paradepaardje. Qmusic stijgt. Radio 10, [lees verder]
Stenders weer terug op zijn stekkie en gelijk die cijfers weer om hoog. Volgende week zal dan wel weer lager zijn want dat pratende Petje zit weer op zijn plek.
Heeft Sublime in deze week het NOS Journaal uitgezonden? Een zender die consistent rond de 0,6 zit (ook in de oude meting) en nu ineens naar 1,2 gaat… Het begint zo echt onmogelijk te worden om deze cijfers nog serieus te nemen, het lijkt meer op een loterij dan wat anders.
die cijfers zijn van het begin al lachwekkend
Wist niet dat jij kon lachen als ik je posts weleens lees.
Hans en Freek zijn twee radiofans die graag luisteren naar verschillende zenders. Ze zijn vooral geïnteresseerd in de luistercijfers, die aangeven hoe populair een zender is bij het publiek. Ze volgen de website van het Nationaal Media Onderzoek (NMO), dat de luistercijfers meet en publiceert.
Op een dag zien ze dat er iets vreemds aan de hand is met de luistercijfers. De zenders die normaal gesproken niet zo hoog scoren, zoals Radio 5, Radio 4 en Radio 1, hebben ineens een enorme sprong gemaakt. Ze hebben nu een veel hoger marktaandeel en weekbereik dan de commerciële zenders, zoals Radio 538, Qmusic en Sky Radio.
Hans en Freek snappen er niets van. Hoe kan het dat deze zenders zo populair zijn geworden? Ze besluiten om de website van het NMO beter te bekijken. Ze zien dat het NMO sinds kort een nieuwe app gebruikt om de luistercijfers te meten. De app heet MediaCell+ en registreert welke radiozender in de omgeving van een panellid aan staat. De registratie vindt plaats op basis van audiomatching.
Hans en Freek vermoeden dat er iets mis is met de app. Ze denken dat de app niet goed werkt en dat hij alleen bij bejaarden meet. Dat zou verklaren waarom de zenders die als doelgroep bejaarden hebben, zoals Radio 5, Radio 4 en Radio 1, zo hoog scoren. De bejaarden hebben waarschijnlijk hun radio altijd aan staan, maar luisteren er niet echt naar.
Hans en Freek vinden dit erg grappig. Ze moeten lachen om de fout van het NMO en om de gevolgen voor de radiozenders. Ze zien dat alle reclamemakers nu reclame maken op de zenders die als doelgroep bejaarden hebben, terwijl de bejaarden al lang hun merken hebben gekozen. Ze denken dat dit een grote verspilling van geld is.
Hans wil dit verhaal delen met Patrick Kicken, een bekende radio-dj, podcastmaker en schrijver. Hij schrijft wekelijks columns voor Spreekbuis.nl, een website over de Nederlandse media. Hans is een fan van Patrick Kicken en leest altijd zijn columns. Hij vindt dat Patrick Kicken de luistercijfers moet bespreken in zijn volgende column.
Hans stuurt een e-mail naar Patrick Kicken. Hij legt uit wat er aan de hand is met de luistercijfers en de app van het NMO. Hij vraagt of Patrick Kicken hier iets over wil schrijven in zijn column. Hij denkt dat Patrick Kicken dit ook grappig zal vinden en dat hij er een leuke draai aan kan geven.
Freek moet alleen lachen. Hij vindt het niet nodig om Patrick Kicken om hulp te roepen. Hij denkt dat het NMO snel genoeg zal ontdekken dat er iets mis is met de app maar dat ze de luistercijfers niet zullen corrigeren aangezien ze de bejaarden niet willen afvallen. Freek vindt het wel leuk om te zien hoe de radiozenders reageren op de vreemde luistercijfers.
Hans en Freek blijven de luistercijfers volgen. Ze hopen dat Patrick Kicken hun e-mail zal lezen en dat hij er iets over zal zeggen in zijn column. Ze vinden het leuk om te lachen om de radiozenders en om de app van het NMO. Ze weten dat lachen gezond is en dat het goed is voor hun humeur, hun immuunsysteem, hun bloeddruk en hun stressniveau. Ze hebben niet alleen plezier, maar ook een gezonde hobby. 😄
Als Talpa zou ik serieus overwegen om dat Derksen uurtje om 23.00 uur op Veronica te schrappen en Derksen naar voren te halen om 21.30 uur. Gewoon live Vandaag Inside uitzenden. Lekker dat onderzoek voor de gek houden.
We wachten nu af of de komst van Rick naar veronica enig resultaat oplevert. Patrick is er niet in week 25. Dan is hij naar de uitverkoop van warenhuis Gracebrohters. Mr. Grainger is dan op vakantie en wordt vervangen door Mr. Juul geleick .