Luistercijfers week 21: Talpa’s Radio 10 verliest, DPG’s JOE wint, Qmusic zakt flink

NPO Radio 2 is weer eens marktleider, maar niet door eigen verdienste: het station levert wéér in in bereik en bereikt nu nog maar net iets meer luisteraars dan bijvoorbeeld Talpa’s Radio 10. Dit wordt gecamoufleerd door een langere luisterduur, wat natuurlijk logisch is als je dubbel en dik overal op FM te ontvangen bent en maar één keer per uur commercials hoeft uit te zenden. 10 zakt naar een zesde plek in de ranglijst.

Qmusic was vorige week geen marktleider maar ten opzichte van een jaar geleden scoren ze toch nog zo’n slordige 300.000 extra luisteraars, waarmee ze dus ook de bereiksleider waren vorige week als enige station met meer dan 4 miljoen luisteraars aan weekbereik.

Ook DPG’s JOE doet goede zaken, de ochtendshow met Coen en Sander en de bijbeborende postercampagne lijkt zijn vruchten af te werpen: ze winnen 0,6% in marktaandeel, krijgen er iets aan luisteraars en luisterduur bij. Radio Veronica profiteert maar mondjesmaat van de eerste week van hun 80’s Top 1000, ondanks een flinke promotiecampagne.

Winst voor Talpa’s 538 en Sky Radio, de stations krijgen allebei zo’n half procent marktaandeel erbij. Ten opzichte van een jaar geleden doen ze het in weekbereik allebei ook heel erg goed, met 600.000 extra luisteraars voor 538 en zo’n 350.000 voor SKY.

25 Comments

    • Nee en daarom geeft het ook zo’n vertekend beeld. Als de bekendste radiozenders in Nederland, publiek en commercieel, evenveel ruimte op de FM band hadden en even goed te ontvangen waren zag het er heel anders uit.

      Dit heeft overigens niks met besparen van de commerciële zenders te maken maar met schaarste en de monopolie positie van de ‘stichting’ Nederlandse Publieke Omroep.

      • In 1962 was het nog veel extremer.
        Veronica 192 met wel 2,5 kW aan de rand van Nederland (eigenlijk erbuiten) had toen meer luisteraars dan Hilversum 1 en 2 tezamen met elk 120 kW, centraal.

      • Patrick, dank voor jouw reactie. Maar dit betekent dan toch ook dat 538, Q en radio 10 feitelijk het veel beter doen dan het overgewaardeerde Npo radio 2. Ook voor andere commerciële zenders geldt dat ze het veel beter doen dan de luisteronderzoeken aangeven. De luistercijfers voor npo 3 fm zijn dan nog dramatischer. Een zender, die zoals alle npo zenders, in alle mondhoeken van Nederland te beluisteren is.

        • Jouw interpretatie van wat beter doen betekent is een pure theoretische en hypothetische. Stel dat alle zenders die in Nederland actief zijn overal in het land 100% dekking zouden hebben. Hoe zou de lijst er dan uit zien.
          Ik ben wel benieuwd hoe die lijst er dan uit zou zien.

          Gemakshalve ga je er dan van uit dat de luisterbehoefte overal het zelfde is, wat natuurlijk niet het geval is, want de demografische samenstelling bij ons in het oosten is wezenlijk anders dan in het westen. Maar leuk als je tijd hebt om je excel er op los te laten.

    • Veronica De weekprogrammering vanaf 03/06 :
      05.00 – 06.00: The Warming Up, met Lisanne Bronkhorst
      06.00 – 09.00: Niek van der Bruggen
      09.00 – 12.00: Goud van Oud, met Marisa Heutink
      12.00 – 14.00: Sander Hoogendoorn
      14.00 – 16.00: De Bonanza, met Rob Stenders
      16.00 – 19.00: Wout & Frank, met Wouter van der Goes en Frank van ’t Hof
      19.00 – 21.00: Martijn Muijs
      21.00 – 24.00: Frank tot Laat, met Frank van der Lende

  1. Lijkt me toch een eigen keuze van de commerciële stations om meerdere keren per uur reclameblokken uit te zenden. Is hun eigen kosten (evt. verlies luisteraars) baten analyse.

  2. Patrick, hoe wordt marktaandeel berekend? Radio 10 heeft een hoger weekbereik en langere luistertijd dan NPO Radio 1. Maar Radio 10 staat een positie lager.

    • radio 1 weekbereik: 2179620, luistertijd: 96 min, marktaandeel 9%
      radio 10 weekbereik: 2622577, luistertijd: 97 min, marktaandeel 8,4%

      een hele rare berekening van de nmo

      • Weekbereik geeft aan hoeveel verschillende luisteraars worden bereikt, maar dat is wat anders dan het aantal luistersessies. In je voorbeeld kan Radio 1 meer luisteraars hebben die vaker per week een luistersessie starten, dan dat Radio 10 dat had. Radio 1 heeft dan meer luistersessies gehad dan Radio 10 en haalt daardoor een hoger marktaandeel.

        • @Albert Als de berekening op basis van ‘luistersessies’ is, is het dan een idee om die ook altijd te tonen en een uitleg over de berekening erbij te plaatsen. Ik zeg maar wat.

    • Je kan je afvragen of de berekening van de volgorde van marktaandelen/leiders nu wel zo eerlijk en realistisch is. Qmusic heeft een totaal aan luisterminuten met /al/ hun luisteraars dat veel hoger is dan dat van Radio 2. Maar zo wordt ’t niet berekend.

  3. In mijn reactie staat mondhoeken. Dat moet natuurlijk windhoeken zijn. De spellingscontrole werkt helaas niet altijd even goed.

  4. Toch winst voor Joe met Coen en Sander, had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Deze week wel een aantal keren stukjes geluisterd, maar wat mij wel opvalt is dat het voor 9:00 uur het anders klinkt dan na 9:00 uur, alsof een deel vooraf is opgenomen . . .

  5. Vorige week nog roepen dat adverteren geen zin heeft met Coen en Sander als het product niet op orde is, dus vandaar de slechte cijfers. Nu breng je de stijging als een feit en doet de zender goede zaken door de campagne. Nu al zin in volgende week.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*