Qmusic is overduidelijk het best beluisterde radiostation van Nederland, zowel in bereik als marktaandeel. NPO Radio 2 een goede tweede, Radio 538 derde.
De winst voor Radio Veronica, dankzij de bovenste helft van hun 80’s Top 1000, lijkt niet ten koste te gaan van stations als Radio 10, JOE en NPO Radio 5, die toch in dezelfde vijver zitten te vissen. De 0,8% winst in marktaandeel voor Veronica, mede dankzij een gigantische marketingcampagne, lijkt vooral ten koste te gaan van Sky Radio, dat vorige week 0,7% marktaandeel moest inleveren.
Opvallend is ook de 0,4% winst in marktaandeel voor NPO 3FM, dat er in luistertijd en luisteraars op vooruit gaat.
Interessant om ook te zien, de maandcijfers over de maand mei 2024. Daarin is Qmusic marktleider met 12,3% marktaandeel en Sky Radio bereiksleider met bijna 7,5 miljoen luisteraars:
NPO Radio 2: meer luisteraars die langer luisteren en toch een lage marktaandeel (t.o.v vorige week).
NPO Klassiek: meer luisteraars die langer luisteren, marktaandeel gelijk. (t.o.v. vorige week)
Rara, hoe kan dat?
Ik doe een gooi naar een verklaring.
De formule voor de berekening van het marktaandeel is alsvolgt:
(luistertijd station / luistertijd alle stations) x 100
Dus bijvoorbeeld (15/100)X100=15%
Als het totaal aantal luisterminuten deze week is gestegen, en wat denk ik het geval is, dan zakt je marktaandeel bij een gelijk aantal minuten van een station: (15/120)x100=12,5%
Zo duidelijk, am I correct?
NB. En waarom staat Radio 5 dan niet bovenaan kwa marktaandeel? Dat zou te maken hebben met de berekening van luistersessies. Iemand die 4 uur achter elkaar luistert wordt anders meegenomen dan 10 mensen die minder luisteren, maar … ??? Zou ook willen weten hoe ’t nu precies zit.
Alles kruipt naar elkaar toe. Ik mis in je analyse wel de bug in het meetsysteem van NMO. Dat vorig jaar nog audio van TV meerekende. Daardoor kwam NPO Radio 2 toen hoger in de ranking door o.a. de Passion en vooral het Eurovisie Songfestival. Het is voor die zender dus appels met peren vergelijken. Wel knap hoe hun ochtendprogramma nog steeds ruim marktleider is in de 13+. Terwijl de concurrentie daar het grootst is. Q Music en Joe doen het qua branding nog steeds geweldig.
Kink op fm is nog steeds niet echt een succes en dan heb je het dikste Randstad fm pakket zullen daar bij kink niet echt tevreden zijn
Al die ultra linkse idiootjes bij Kink hadden wel even het FM spectrum te kunnen veranderen met hún zwaarmoedige muziek en dito woke praatjes, geen succes❌….
En zelf geen fatsoenlijke zin kunnen schrijven. Wie is hier de echte idioot?
Zwak om het op spelling te gooien en niet inhoudelijk te reageren. Je bent AF.
huilstruik
Jajaja, en links is zeker ook communistisch, maar ondertussen zijn het wel de extreemrechtse FVD en PVV die banden met het Kremlin hebben. Maar hoe dan ook, wat heeft dit met een muziekzender te maken?
Linkse framing, slaapverwekkend.
Wederom geen inhoudelijke bijdrage over radio, slaapverwekkend.
Dubbele reactie ontdekt: het lijkt erop dat je dit al hebt gezegd!
alto radio is toch nooit commercieel de moeite waard geweest? daarom is het ook alternatief. verder komt de kink muziek beter tot haar recht bij een festival
Radio 538 ochtendshow straks weer nummer 1 in de luistercijfers.
Masterzet van Dave om Tim & co aan boord te houden. Veronica is nog aan het bijkomen van deze shock.
De timing van zijn persberichten is goed, maar in de algemene doelgroep is de 538 ochtendshow nummer 4 in de maand mei en zelfs gezakt tot onder de 10%. Achter R2, Q en Radio 1. Komt nog niet in de buurt van de koplopers. Mooi om te zien hoe de successen gespind worden 😉 De grote verschuivingen zitten in met name de middag en avonden en dan vooral op vrijdag.