Luistercijfers week 27: 538 herstelt zich ten koste van Qmusic, NPO Radio 1 voorbij Sky Radio door sport

Het zou flauw zijn om de afwezigheid in de middag bij 538 van Frank Dane en de vervanging door Martijn La Grouw aan te wijzen voor de betere luistercijfers van de zender vorige week, maar het is wel opvallend. Wellicht dat zenderbaas Dave Minneboo na diverse klachten over ellenlange gesprekken met de broer van de neef van een bekende voetballer toch ingegrepen heeft in de middagshow.

NPO Radio 2 verliest weer flink wat luisteraars en marktaandeel maar is door het einde van de Foute 1500 bij Qmusic weer eens marktleider.

Feest bij de eigenaar van Radio Veronica en 100%NL, samen scoren ze ineens 7% marktaandeel. Dat moet toch niet gekker worden, gaan de mega investeringen van het Vlaamse Mediahuis zich dan tóch terugbetalen?

Ook JOE en Radio 10 maken een kleine plus, de eerste week van de afwezigheid van Rob van Someren zorgt nog niet voor een dip maar Gijs Staverman is dan ook nog niet begonnen, Rob werd waargenomen door zijn vaste vervanger René Verkerk.

NPO Radio 1 haalt 9% marktaandeel vorige week door de Tour de France en het EK Voetbal.

27 Comments

  1. Cijferraadsel van de week:
    NPO 5: (iets) meer luisteraars en 3min meer luistertijd = +0,0%
    100% NL: (iets) minder luisteraars en geen verandering in luistertijd = +0,3%

    • Komt doordat spreekbuis het bereik over de week maar de luistertijd per dag laat zien. Als je het marktaandeel wilt beredeneren van een week heb je zowel de luistertijd als het bereik over een week nodig.

      • Als er elke dag gemiddeld langer wordt geluisterd dan de week ervoor, door in totaal meer mensen dan de week ervoor, dan mag je er toch van uitgaan dat de wekelijkse luistertijd hoger is dan de week ervoor?
        En als deze cijfers niet bij elkaar horen, waarom worden ze dan wel zo gepresenteerd door NMO? Want deze tabel is gewoon wat op de site staat.

        • Voor zover ik het heb begrepen moet je de luistertijd per station afzetten tegen de totale luistertijd (per week) van alle stations bij elkaar. Als die stijgt, neemt ’t marktaandeel van een station bij een gelijke luistertijd af.

          • Klopt als je het over luistervolume hebt. Dus een combinatie van bereik, luistertijd en weegfactor.

        • Je beredenering klinkt logisch maar hoeft niet en gaat ook geregeld niet op. Het dag gemiddelde aan luistertijd kan omhoog gaan, terwijl de week luister dan kan dalen, zeker bij een hoger weekbereik. Verschil zit hem in het aantal dagen dat een luisteraar luistert naar dat station.

    • @gijs, spreekbuis laat het bereik over een week zien, de luisterrijk gemiddeld per dag. Die gaan niet samen om het marktaandeel te beredeneren. Met het bereik per week en luistertijd per week (die beiden in de software zitten) kun je het marktaandeel op 13+ wel beredeneren

  2. Oranjekoorts is toegeslagen dus stemmen mensen massaal af op Radio 1 én 538 als official mediapartners KNVB.

    Logisch

  3. Gaat het JOE lukken om binnen een jaar na het afsnoepen van de FM-frequenties van Radio 10 de zender in weekbereik (al) in te halen?
    Radio 10: 2.443.750
    JOE: 2.235.875

    Of is de vraag beter met ‘laat Radio 10 zich binnen een jaar inhalen door JOE?’

    • Radio 10 doet er alles aan om het goud wat ze hadden (Als Radio 10, niet als Radio 10 Gold) weg te geven aan de concurrent. De ochtendshow weg, de middagshow weg.

    • Radio 10 heeft zijn ochtend en middagshow weggegeven. Heel dom wat daar is gebeurd. Joe gaat hem niet worden met Coen & Sander. Kai past niet echt in het format van de zender.

      Veronica zou wel eens de lachende derde kunnen worden.

        • Ik denk dat Coen & Sander als duo wel een beetje klaar is. Alles wat ze doen en zeggen is al eens door ze gedaan. Ze blijven een beetje hangen in altijd de zelfde (soort) items en show. Wat ze bij 3FM al deden maar, toen heel goed. Nu een slap aftreksel en dat zal het blijven.

          Coen heeft ooit het geluk gehad dat hij naast Sander kwam te zitten op de vrijdagavond. Anders was hij nu niet meer op de landelijke radio geweest. Veel te saai voor een programma alleen. Voor Coen is het dus heel belangrijk dat het duo C&S blijft bestaan. Sander kun je in principe overal bij zetten en je krijgt een hele leuke sfeer. Oké je moet er van houden maar dan het word wel lachen in je show. Nu met Coen blijft ook hij een beetje in het zelfde hangen. Ik had als ik Sander was geweest bij Veronica gebleven. Die toch meer de kant op zullen gaan van hit radio. Joe past met de muziek die ze moeten draaien bij beide niet.

  4. Idd, Martijn La Grouw is veel vlotter om naar te luisteren. Item met een reporter die op pad is over typisch Duitse gerechten die in de stad te krijgen zijn is veel vermakelijker dan de gesprekken met de vader van….

    • Dat komt omdat Martijn een discjockey is en Frank Dane een ster/personality/tv presentator. Die denken niet meer vanuit de ontvanger maar vanuit ‘hey, ik ben bekend, dus mensen luisteren of kijken toch wel’.

  5. NPOradio heeft 100% bereik in het land en heeft slechts 2,1 % marktaandeel. Het wordt toch echt tijd om aan deze zender een andere bestemming te geven.

  6. De NS en POSTNL verstoren de markt ook door overheidssteun. Maar daardoor ben je wel verzekerd van de diensten waarvoor ze zijn opgericht. Maar het is raar, commerciële toelaten op een markt waar jezelf als overheid een monopolie in heb.

    Hoedanook is publiek verzekerd van radio en tv. Is een grondrecht. Dat p.o.voor iedereen toegankelijk is.

    • Als het aan de NPO lag begonnen ze ook hamburgerrestaurants langs de snelwegen, waar ze lekker dezelfde hamburgers gaan serveren als de commerciëlen maar dan voor de helft van de prijs. En op populaire plekken. Reclame ervoor maken in de STER blokken. En dan zeggen ‘ja maar onze hamburgers zijn met plantaardige olie gebakken, dus totaal anders dan die bij de commerciële restaurants’. Yeah right

  7. Van Radio 10 is inmiddels niets over. Ik heb het een half uur uitgehouden met Verkerk (terwijl hij als vervanger bij somertijd best oke was!) en Staverman…ik heb ergens met hem te doen. Dit zijn schoenen die hij niet kan vullen. Het marketing team gaat zelf zo ver om “sleept je door de middagspits” te gebruiken ; een letterlijke van Someren uitspraak. Alleen, de man is gewoon niet interessant.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*