Luistercijfers week 31: JOE maakt megasprong, boven Radio 10 en Sky Radio

Geen taart op de Bergweg in Hilversum, wel lange gezichten. De angsthazen politiek en het ontbreken van een dedicated stationmanager bij Radio 10 lijken hun zure vruchten af te werpen voor twee van de drie Talpa radiostations. Directe concurrent JOE, dat bij de frequentieveiling het betere FM pakket van Radio 10 afpikte, stijgt boven twee zenders van John de Mol’s radiogroep.

Sky Radio en Radio 10 verliezen beiden luisteraars en luisterduur terwijl JOE een flink langere luistertijd noteert. Beide Talpa stations pasten hun muziekbeleid aan na de komst van DPG’s Greatest Hits oldiezender, door ook meer classics te programmeren en minder nieuwe muziek. Ook ging de programmering van Radio 10 flink op de schop, door het vertrek van Gerard Ekdom en Rob van Someren maar ook door het invoeren van de ‘meer muziek’ formule. Terwijl de oudste regel uit het radiohandboek altijd is: ‘Don’t be better, be different’. Kiezen ze bij JOE voor belegen classics en veilige content? Dan gaan wij dat bij 10 juist niet doen en bieden wij een andere muziekmix en spannendere items.

Het verlies voor de complete Talpa radiogroep is opgeteld 1%, dus de schade valt nog mee. Hopelijk is de enorme sprong van JOE naar boven een vertekend beeld door de vakantieperiode, maar dat er zorgen zijn over de komst en het aanslaan van deze direct concurrent is evident. Qmusic pakt weer de leiderspositie door hun Zomer Top 500, hier hebben Sky en 538 natuurlijk ook last van gehad.

NPO Radio 2 maakt een flinke duikeling naar beneden, al dan niet door het ontbreken van de vaste ochtend- en middagshow maar ook door het veranderde luistergedrag in verband met de vakantiegangers. NPO Radio 1 maakt een flinke plus door de Olympische Spelen en het Nederlandse goud. Ook NPO 3FM maakt een kleine plus door een wat langere luistertijd. NPO Radio 5 verliest 0,4%.

40 Comments

  1. Ik heb het idee dat ze bij Talpa bewust hebben gekozen voor de strategie omtrent het kavel Radio 10 tijdens de frequentieveiling. Talpa heeft naar verhouding veel minder betaald in vergelijking met DPG.

    De strategie die ze voor Radio 10 hebben gekozen omtrent DJ’s en muziek is niet echt helder voor mij. En dat is ook te zien in de luistercijfers.

  2. Binnen 1 jaar.
    Knap hoor. Extreem zuur voor Veronica die vroeger op een kavel zaten met verplicht golden oldies en beperkte spreektijd. Joe doet nu hetzelfde en scoort er wel mee.
    Eigenwijs van ene Stenders.

  3. Talpa verkoopt zijn inboedel (tv, radio en content) toch op korte termijn aan Mediahuis, en dan wellicht 1 radiostation (538, meest winstgevend laten we wel wezen) houden.

    Verder logische scores voor NPO Radio 1 en Qmusic die TeamNL op de OS dichtbij de luisteraars brengen.

    En…. hulde voor Joe, wat hebben de Vlamingen wat de Nederlanders niet hebben ?

    • Aangezien de mededingings autoriteit niet wil dat een partij teveel radiozenders heeft heb ik hier een hard hoofd in. Er is ook al een fusie tegengehouden met RTL.. dus… ?

      • Hoeven niet alle radiozenders over te nemen. Mediahuis kan een paar van huidige radiozenders die ze in bezit hebben afstoten.

        De TV zenders kan Mediahuis sowieso zonder problemen overnemen of een in fusie samenwerken met Talpa. Met de tv zenders zie ik dat wel gebeuren. Radiozenders zal Mediahuis zeker Veronica en 100%nl behouden.

    • Veel online of via kabel naar NPO5 luisteren. Je kunt daar met enige regelmaat een DAB radio winnen. Daarna is je probleem grotendeels opgelost. Doe er uw voordeel mee.

  4. Denk dat ze bij JOE nu ook wel toe zijn aan wat verruiming van de database, dus iets meer andere 70’s 80’s en 90’s hits waardoor je wellicht een langere luistertijd krijgt omdat je ook eens wat anders voorbij hoort komen. Wel slim dus.
    Radio 10 is een meer muziek station geworden waar geen plaats is voor teveel gelul. Heel strak en heel erg Amerikaans.

  5. Ik snap nog steeds niet waarom E-power daar tussen staat.
    Ze moeten de afzonderlijke zenders pakken die deze organisatie vertegenwoordigd in de cijfers zetten.
    Dan kelderen ze meteen en kunnen de prijzen van de reclame minuutjes van die zenders meteen dik naar beneden om dat die bijna geen luisteraars trekken als je net alles bij elkaar op telt.
    Deze zenders hebben geen recht op bestaan en nemen alleen maar ruimte inbeslag op fm waar niemand naar luistert.
    En door dat de inkomsten dan gaan kelderen hebben ze ook geen geld meer om volgend jaar op die regionale kavels te bieden, zal een opluchting worden niet geconfronteerd te worden met de akelige piraten/nederlandsstalige rommel die zelfs de regionale publieke zenders niet willen draaien

    • Benieuwd hoe dat werkt. Als je bij E-power adverteert, is de commercial dan automatisch bij alle aangesloten zenders te horen?

    • E-power is een advertentie-verkoop bedrijf, het is de hub voor landelijke adverteerders naar de regionale radiomarkt. Logisch dat dit bedrijf dan ook i de luistercijfers genoemd wordt.De luistercijfers zijn voor de adverteerders niet voor de koot.

  6. Ik vind coen en sander leuk in de ochtend alleen vind de muziek bij joe niet te pruimen hoor alleen maar de zelfde artiesten. ik switch tussen Niek en coen en sander.

    Vraagje aan kicken wat vind jij van daniel lippens naar Radio 2 ?

    • Lippens naar 2? Tja. Op papier natuurlijk een gekke move, vanuit BNNVARA snap ik het wel, ivm zijn grote online presence, maar hij had natuurlijk net zo goed op 3FM gekund, zelfs eerder.

      Te lange zin en teveel komma’s, ik weet het, tis al laat

  7. Wat Vlamingen hebben met radio en Nederlanders niet? Connectie met het radiostation in de zomer. Jullie lopen hoog op met Q-Music en Joe. Teenkrommende radiostations als je het mij – als Vlaming – vraagt. Q Nederland zit in Parijs: wat heb je daar als luisteraar aan? Tussendoor even een Top 500 door de strot van de luisteraar duwen. Vernieuwend! Q Vlaanderen (beachhouse) zit aan het strand met sunsets, restaurant en vooral veel contact met de dj’s (open studio). Veel volk op de been! Joe Nederland is een schim van wat Joe Vlaanderen is. Vlaamse kermis en sunsets op de zeedijk! Opnieuw veel volk (gezinnen met kinderen) op de been! Doelgroep van Joe in Vlaanderen. Neen, jullie lopen warm van een duo dat op huisdieren gaat passen. Iemand die hier connectie met de luisteraar ziet?

    Ik doe een voorspelling voor eind 2024- begin 2025: Mediahuis en Talpa gaan samen en 538 en Veronica worden ook in Vlaanderen – vanuit Antwerpen – uitgerold. 538 is bijzonder populair langs de grens in Vlaanderen. Veronica roept nostalgie op bij de Vlaming ten tijde van de piratenzenders. De grote namen uit de Talpa-stal worden verenigd met Mediahuis. Zo wint de Vlaming de grote commerciële pot over radiolandschap in Nederland. Het is nog een kwestie van tijd!

    Muzikale groeten vanuit Vlaanderen.

    • Fijn om ook eens het perspectief van een Vlaming (Frederick) te lezen, zeg ik als Nederlander.

      Ik luister niet heel veel radio maar altijd als ik naar Antwerpen rijd, valt het me op hoe relaxt de Vlaamse presentatoren klinken. Ze schreeuwen minder dan Nederlanders. Daardoor komen ze heel ontspannen over, alsof ze veel zelfvertrouwen hebben en daardoor hun stem niet hoeven te verheffen. Dat vind ik ook fijn aan Vlaamse radio.

      Hetzelfde maak je ook mee in musea, als je iemand luid hoort praten zijn het nooit Belgen, altijd Nederlanders…

  8. Het ‘meer muziek’format moet nog even een plekje krijgen. Het is de ideale opvulling voor iedereen die ego en showtjes moe is…en nog zit er genoeg zaaddodende hyperactieve spreeks in de vormgeving. Als die brengers van dergelijk dieptrieste content er straks allemaal eruit gemotiveerd zijn…heeft John de Mol een privé Spotify achtige playlist met een kavel.Kan de rest van Nederland mooi meeluisteren. Ik voorzie een stabilisatie rond de 8%, Joe terug naar 6%, 100% gaat de playlist oprekken en springt naar 6% en Veronica die gaat springen tussen 7.5% en 8%, ten koste van R2. Marktaandelen boven de 10% gaan verdwijnen als reguliere waarde. Als Veronica nu als voorsorteren met de T2000 killer voor het einde van het jaar en de staatsomroepen zo bevestigen in hun overbodigheid. Tot zover, snel terug naar de muziek.

  9. Hebben stations eigenlijk wel doelgroepen in gedachte? Met retro muziek kun je bijvoorbeeld meerdere kanten uit, De “The Cure” groep of de “Luv” groep….is daar over nagedacht?

    Frederick mooi stuk geschreven!
    ik zit hier heerlijk aan de sunset naar radio Olympia te luisteren.

  10. Grappig, op het radioforum zit de hele DPG kliek zichzelf weer te feliciteren met het feit dat JOE het zo geweldig doet. Best wel pathetisch en lachwekkend dat hier nog zoveel insiders of wannabe insiders onder fake namen postings doen.

    • Insiders? Welnee gap, mochten ze willen. Misschien dat ze ooit wel eens wat gedaan hebben maar meer op de achtergrond. Ondertussen lullen ze daar allemaal of ze het allemaal hebben uitgevonden waaronder o.a. ‘Phoenix’, ‘Ingebruik’, ‘Repelsteel’ en ‘Pot’.

      • Vergeet Janno en Jessica niet. Allemaal reageren ze op elkaar en altijd met dezelfde standpunten. En zodra je kritisch bent op bijvb. Stenders word je door de admin er af gegooid.

    • Die heeft nog nooit wat bereikt in de radiowereld kan ik je zeggen dus ik vind het wel grappig dat hij daar nog steeds vertoefd en de sfeer verpest met zijn betweterige manier van communiceren op een aanmatigende manier, en dit soort pipo’s mogen gewoon blijven door gaan met trollen.

1 Trackback / Pingback

  1. Patrick Kicken: De nieuwe ochtendshow van Radio 10 gaat nu alweer op de schop - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*