Er is iets interessants aan de hand in radioland: NPO Radio 2 daalt steevast een klein beetje meer het afgelopen jaar en dat is vooral te zien in de bereikcijfers. Het marktaandeel wordt aardig op [lees verder]
Weinig veranderingen in de top drie behalve dat de sportzomer zijn vruchten begint af te werpen voor NPO Radio 1. Radio 10 krabbelt weer wat naar boven ivm een ietwat langere luisterduur maar verliest wel [lees verder]
De NPO deed goede zaken afgelopen week: in de top vijf staan drie NPO radiozenders. Ook NPO 3FM komt weer eens boven de 2% marktaandeel uit. Dit lijkt vooral ten koste te gaan van twee [lees verder]
Copyright © 2019 Spreekbuis
Joe komt binnen op steady 1,7%. Veronica en 3FM hebben een probleem, en niet zo’n beetje….
vintage veronica scoort ook als een dolle! 0% !
Het zou natuurlijk echt gênant zijn als JOE straks hoger scoort dan Veronica met een format dat naadloos binnen de oude voorwaarden van dat kavel had gepast.
Kan je nu al voorspellen dat gaat gebeuren als Veronica zo door gaat en die Frank in ochtend houd gaat joe sneller dan je denkt Veronica inhalen
ook met rick en zonder frank is het niet veel op veronica
Ik las iets over problemen met de dab-zenders van de Npo. Even in gedachten houden bij 3fm en de rest (al zou het daar sowieso niet hoog zijn).
SLAM! Zonder Landelijke FM 1,8 knap benieuwd of het zo blijft of wel gaat inleveren
Waar is de tekst van dit artikel? Hartelijke groeten van Nico uit Gouda. 🙂
In de recente luistercijfers van week 36 in 2023 zijn er enkele opvallende trends te zien in het Nederlandse radiolandschap:
Qmusic heeft een sterke week achter de rug en heeft zich gevestigd als de populairste zender van het moment, met een marktaandeel van 13.7% en een weekbereik van bijna 3.5 miljoen luisteraars.
Ondanks de sterke prestatie van Qmusic, blijft NPO Radio 2 dichtbij met een marktaandeel van 13.3%. Dit suggereert dat hun trouwe oudere luisteraarsbasis hen in staat stelt om concurrerend te blijven.
De nieuwe zender JOE heeft indruk gemaakt met een marktaandeel van 1.7% in hun eerste week. Dit is een veelbelovend begin en het zal interessant zijn om te zien hoe ze zich in de toekomst zullen ontwikkelen.
Bij Radio Veronica lijkt het te rommelen, met een marktaandeel van slechts 2.5%. Het is onduidelijk wat de oorzaak is van deze daling, maar het is iets om in de gaten te houden.
Ondanks dat SLAM! niet meer op FM maar alleen op DAB zit, hebben ze nog steeds een respectabel marktaandeel van 1.8%.
Sky Radio blijft consistent met een marktaandeel van 9.5%, dankzij hun non-stop muziekformaat dat bij veel luisteraars geliefd is.
Radio 10, een andere favoriet onder oudere luisteraars, heeft een marktaandeel van 10%.
NPO Radio 1, de nieuwszender, heeft een marktaandeel van 7.7%, wat aangeeft dat er nog steeds veel vraag is naar nieuwsradio.
Tenslotte heeft 3FM, de jongerenzender, een marktaandeel van 1.5%, wat suggereert dat ze mogelijk moeite hebben om aan te sluiten bij hun beoogde doelgroep.
Dit zijn slechts enkele hoogtepunten uit de gegevens van week 36. Het belooft interessant te worden om te zien hoe deze trends zich in de komende weken zullen ontwikkelen.
Let op,Joe staat binnen no time op 5%
met al die ouwe luisteraars is dat goed mogelijk
Kan de Grote Duider hier nog wat tekst bij leveren?
Slam is in de Randstad, waar een groot deel van hun doelgroep zit, wel degelijk op FM te ontvangen.
Ik heb SLAM nu zelfs onder 2 voorkeursknoppen op de autoradio: de knop waar voorheen JOE Randstad zat (2) en de knop waar SLAM (4) al zat. De Landelijke JOE moest ik handmatig opzoeken en heb ik onder (9) gezet.
De stekker kan eruit bij NPO Klassiek en NPO 3 FM.
Kunnen verkocht worden aan andere commerciële zenders.
Neen, want ene J. Bosman vind dat het allemaal goed gaat en we het de tijd moeten geven. Die zit met zijn ass op de heilige huisjes, mag niemand aan komen….
Zowat alle mogelijke formats voor 3fm zijn inmiddels wel uitgeprobeerd. Meer hits, minders hits, veel nieuwe muziek, wat minder nieuwe muziek, meer nadruk op gitaren of juist veel urban.
Behalve 24/7 3voor12-stijl of BBC 6Music-achtig dan, wat wel wat toe zou voegen maar nóg minder luisteraars zou trekken.
dan gaan ze naar de 0,1% npo moet zich ook niet druk maken om de luistercijfers, dus gewoon doen
NPO Radio 6 (een zender die, zeker in de eerste versie, veel toevoegde) hebben ze bij dergelijke luistercijfers de nek omgedraaid, want niet rendabel en zo. Die eerste versie had muzikaal raakvlakken met FIP, maar dan met gelul tussendoor. Maar in Frankrijk werkt zo’n zender wel. Dat zijn gewoon andere mensen.
de NPO krijgt gewoon subsidie. ook bij 0,1% . dus als ze willen kunnen ze radio 2 inruilen voor radio 6. kunnen de commerciëlen zich druk maken om de oude luisteraars van radio 2 die prima naar joe en radio 10 kunnen luisteren zelfde ouwe muziek
FIP is geweldig, en 6 Music idem. In het buitenland weten ze hoe ze Publieke Omroepen moeten vullen. Hier in Nederland staart men zich blind op marktaandelen/luistercijfers. In het buitenland doen ze daar niet zo hysterisch over.
daarom radio 2 inruilen voor een versie zoals FIP en radio 5 zoals 6 music. heeft de npo alleen radio 1 met een redelijk aandeel en de rest kan in de marge draaien.
kunnen radio 10, joe en veronica zich druk maken om de luistercijfers van de oudjes
die is alleen bezig met radio 2. ik wil meer abba!