Luistercijfers week 42: Talpa’s 538 en Sky Radio winnen, Radio 10 kwakkelt verder

De meer muziek formule van Talpa’s Radio 10 lijkt vooralsnog niet aan te slaan, het station lijkt definitief ingehaald door JOE van DPG en NPO Radio 5. Gelukkig voor zenderbaas Dave Minneboo, die de meer muziek formule bij 10 bedacht en uitvoert, scoren de andere twee radiostations van John de Mol harstikke goed.

538 maakt weer een sprong omhoog dankzij o.a. hun stemmenjacht en Sky Radio tikt weer eens de 8% marktaandeel aan door flink wat meer luisteraars waardoor ze de bereiksleider Qmusic in de nek hijgen. Ook 538 krijgt er een paar honderd duizend luisteraars bij.

De voorprong van JOE op Radio 10 is wel wat geslonken door een flink kortere luisterduur. Wellicht gaat de beperkte playlist met oldies van JOE de luisteraar op een gegeven moment toch de keel uithangen.

Het Gerard Ekdom en Rob van Someren effect bij Radio Veronica en 100%NL laat wederom op zich wachten, alhoewel beide stations iets stijgen in marktaandeel. Slow business, die radio, zullen we maar weer zeggen.

32 Comments

    • Ik vermoed dat ze deze week de spreekwoordelijke tik op de vingers krijgen van de baasjes en als instructie krijgen het nu écht weer voor de luisteraar te gaan doen. Minder ‘hoor mij leuke dingen meegemaakt hebben’ content dus. Ze vallen in de irritante valkuil dat ze wel vragen stellen aan het luisterpubliek, maar vervolgens het antwoord van de luisteraar misbruiken om hun eigen ‘ik verhaal’ te vertellen. Die gasten hebben het talent, maar ze moeten even teruggefloten worden en zich weer gaan herinneren hoe ze ooit populair werden. Dat dan aanpassen aan de huidige tijdgeest, met minder gel*l, strakke spreeks en nog meer van de goede muziekkeuze. Daarmee zijn ze in ieder geval al op weg. Het komt er wel, maar het duurt even om de sterallures eruit te schoppen en de mannen weer in de realiteit terug te zetten. Komt goed.

      • Met Ekdom voorop…dat geginnegap met die sidekicks over hun eigen leven. De een heeft een keuken gekocht en de ander een tattoo laten zetten. Hahaha…en dat elke dag. Ik ben al afgehaakt. Jammer want de muziek is prima op Veronica.

  1. Vraag: Is er ook een lijst van luistercijfers per programma? Dan kan je beter zien wat “scoort” en wat niet zo gewild is?
    Of worden die cijfers angstvallig geheim gehouden?
    Voor tv programma’s wordt het wel gepubliceerd.

    • Hele goede vraag Jac, dat zou ik ook graag willen weten. Het is toch veel belangrijker om te weten welk programma per zender wel of niet scoort? Dat marktaandeel zus en zo geeft wat mij betreft een verwarrend beeld. Zo kun je zelfs in marktaandeel stijgen als je minder luisteraars hebt en ook minder luistertijd. En blijkbaar gaat het om de hoeveelheid luisteraars en hoe lang ze luisteren, dus kwanitatief. Maar wat zegt dit over de kwaliteit van de radiozender? En hoe kun je een nieuwszender vergelijken met een muziekzender die alleen commerciële hits draait? Kortom, de luistercijfers die we nu elke week voorgeschoteld krijgen is niet meer dan een trendbepaling waarin appels met peren worden vergeleken.

    • Ja, ook benieuwd, die data zou er toch gewoon moeten zijn in het nieuwe luisteronderzoek? Toch wordt er heel angstig naar de playlist gekeken door veel stations: als er maar niet dat ene plaatje van ik noem maar wat Rammstein tussen zit, want dan haken luisteraars af, maar dat lijkt een soort van onderbuikgevoel van de muzieksamensteller, want cijfers? Of zouden stations data halen uit de livestreams? Lijkt me niet dat dit representatief is voor de gemiddelde luisteraar, die zal toch misschien sneller afhaken als ‘m iets niet bevalt.

  2. Tuurlijk….luistertijd zakt “DUS” de luisteraars zullen de database wel zat zijn…..
    Mss moet Kicken zo’n radio-boekjes nog eens goed doorbladeren 🙂

  3. Tsja… vergelijk het met de presidentsverkiezingen in de VS, de ene doet het met een job stunt bij de Mac (hij had zich enkel hoeven te verkleden in een maatpak van Ronald McDonald en hij is het helemaal) en de ander heeft een Club of Friends nodig met een ex-president die boel bij elkaar rapt. (hoeveel dollars zullen ze die artiesten geven ?)

    Zo is dat ook met tv- en radiostations je verzont iets geniaals en men gaat er als een makke schaap erop af. Zo dat is weer mooi verdiend.

    Gefeliciteerd voor de club van John de Mol, wel zonde van ‘s lands oudste private radiostation (wederom).

  4. We zitten hier trouwens naar cijfers te kijken waar niemand in radio- en advertentielijst naar kijkt.
    De snelle conclusie over Ekdom is nl ook onjuist.
    In de doelgroep 20-49 jaar gaat Veronica van 3,3 naar 4,3%
    100%NL gaat van 3,2 naar 3,9%

  5. Weet je wat het ook is met Joe buiten dat vaak de zelfde muziek draaien is het blok 13:00 tot 19:00 ok niet echt al te sterk. Kaj leuk voor Q of 538 maar niet echt voor een zenders al joe voor mij gevoel hoor ik tusen 13/16 telkens iemand anders. Het ochtend blok is best te pruimen met coen en sander en timur om 10:00

  6. Die van someren show is toch ook wel een keertje klaar, ik kom er wel eens voorbij met zappen in de auto maar die tenenkrommende moppentrommel die je oom in de jaren 80 oplepelde op een kringverjaardag, dat kan toch echt niet meer. Het is groen en skiet van een berg, een skiwi.

  7. Radio 10 kan beter het lagere segment van de classic hits opzoeken, de jaren 60 t/m 70 wat ze nu doen op hun subkanaal. Het is heel dom, door precies te doen als wat ze bij JOE al doen. Luisteraars straffen dit massaal af, zo blijkt uit de luistercijfers al deze metingen al en de komen niet meer terug. Je kunt beter achter Radio 5 aan gaan door die luisteraars voor je te winnen dan die van JOE of van Radio 2. Daar is wat te halen, niet bij JOE, Radio 2 en de rest.

  8. Paar weken geleden had de nieuwe studio van 538 volgens Patrick nog invloed op de cijfers en nu zijn ze gestegen door Stemmenjacht. Maar Stemmenjacht is begonnen op de dag dat ze begonnen met uitzenden vanuit de nieuwe studio

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*