34 Comments

  1. Zo dan, hoogste tijd dat het publieke 3FM en het commerciële Veronica fuseren tot de omroep ´TweeKeerNiks´ en als een soort opvanghuis voor hardleerse radio-egootjes met een tenenkrommende afstand tot de realiteit verder gaat. Lekker uitzenden zonder ontvangen te willen worden op de middengolf vanuit een gammel bootje. Kunnen ze gezellig samen in de kombuis al waggelend op de golven misselijkmakende verhalen delen over hoe goed ze zijn geweest en elkaar fanatiek bewieroken met hun niet aflatende kennis van muziek en onmin voor wat de luisteraar echt wil horen. Cijfers liegen niet mensen, de lieden die de ontwikkelingen bij deze stations nog steeds positief uitleggen wel.

      • Deze stijging tov van vorig jaar is niet echt bijzonder, aangezien de programmering het laatste jaar behoorlijk is aangepakt en de marketing ook op gang gekomen is. Nog steeds kan je niet echt zeggen dat het op het niveau is dat ze zouden willen met alle investeringen. De tijd zal het leren of ze de juiste weg aan het bewandelen zijn. De ratjetoe aan muziekstijlen en decennia door elkaar zijn op dit moment m.i. het grootste obstakel.

      • Nou gefeliciteerd met je 3.5%. Dan stel je op het totaal nog steeds niks voor.
        Minder gelul, meer hits en blokken van drie uur. En gooi de telefoon uit de programma’s en al dat geneuzel met nieuwlezers en site kicks. Draai goeie muziek.

  2. Rob van Someren en Gerard Ekdom effect blijft dus gewoon uit. Blijkbaar is men nog niet lijstjes moe gezien de luistercijfers van 538, terwijl het gros van de grote namen niet te horen was.
    538 ochtendshow maakt wel leuke cynische grappen over hun top 1000 lijstje

  3. Hoe betrouwbaar is dit luisteronderzoek? Net zo betrouwbaar als de peilingen van Maurice de Hond? Ik heb nog nooit gehoord van ORN radio en E-Power. In mijn kennissenkring en op m’n werk wordt het meest naar Veronica en radio 2 geluisterd.

  4. Radio Veronica heeft eigenlijk niets meer te maken met het oude Veronica. Mediahuis mag de naam gebruiken, meer niet. Net als de tv-zender die bij Talpa hoort.
    Je kunt Radio 538 nog wel meer als voortzetting zien van Veronica op de radio.
    Het gaat uiteindelijk om wat er verdiend wordt aan reclame en wat er dan overblijft na aftrek personeelskosten, kosten die gemaakt zijn voor de frequenties (veiling) etc. Helaas is dat bij geen enkele commerciële radiozender inzichtelijk. Sky Radio en 538 zijn in elk geval zeer winstgevend.
    Maar het zou kunnen dat er op de lange termijn nog steeds winst mee gemaakt wordt. Ook al zal het minder zijn dan bij de grotere zenders. En Mediahuis heeft veel meer betaald bij de veiling voor de frequenties van Veronica dan voor 100%NL. En 100%NL scoort ook nog wat beter. Dus dat is waarschijnlijk tot nu toe een betere investering geweest.

  5. Volgens mij is de grootste marketingfout die Veronica ooit heeft gemaakt dat ze het nodig vonden om niet meer Jong wild en snel te zijn. Oké het was nodig om een frequentie toegewezen te krijgen als Gouwe Ouwe zender, maar dat is wel desastreus gebleken. Veronica was de zender van de jeugd en nee, ik hoor daar niet meer bij, maar daar zijn ze groot mee geworden. Als je van de ene dag op de andere al je luisteraars over boord gooit is het moeilijk om die weer terug te krijgen.

    • Klopt Jong snel en wild voor iedereen die zich zo voelt. Hitradio met daarnaast ook wat oldies af en toe. Als Mediahuis winst wil maken met Veronica dan moet het een hitradio station worden. Daarnaast zullen er dan wat dj weg moeten/vervangen worden. Alleen dan kan de radiozender succesvol zijn en het geld kunnen worden terugverdiend.

      • Ik denk dat Veronica juist meer moet inzetten op fatsoenlijke Gouwe Ouwe.
        Bekijk de luistercijfers eens van Radio 5. Als Veronica nou wat meer de afgelikte nummers ala Summer Of 69’ en Born In The USA laat liggen, zich wat meer focust op het goede werk uit de jaren 60 tot en met de jaren 90, dan snoepen ze zo een hoop luisteraars weg van Radio 5. Ik luister met plezier naar Radio 5, al mag het soms wel wat pittiger zijn qua muziek keuze.
        Veronica probeert nu een soort kruising te zijn tussen 3FM, radio 10 en Kink. Zet meer in op de luisteraar van 40+. De jeugd luistert geen radio meer. En die dat nog wel doen vinden hun heil al bij 538, Q Music etc. En ze kunnen het wel bij Veronica.. Het programma van Stenders op de vrijdagavond vind ik een voorbeeld voor hoe Veronica in z’n geheel zou moeten klinken.

  6. Veronica stapte uit de HMG en zowel TV als radio werden Yorin.
    Het is De Telegraaf via Sky die de FM kavel voor gouwe
    ouwe kocht en van de Vereniging Veronica de naam
    recht Radio Veronica huurde. Het huidige Veronica heeft dus niets met het vroegere te maken, het is alleen een merkrecht.

    • Geniet er nog maar van zolang het kan. Mediahuis is aan het broeden op grote veranderingen waarbij zelfs gedacht wordt aan naamsverandering! Stenders is dit al ter oren gekomen en is not amused!

        • Tja en? Mooie wollige teksten maar concreet is het niet. Dus dat er in de top over grote veranderingen en mogelijk naamsverandering wordt gedacht daar hebben de poppetjes onderaan de streep nog niet heel veel mee van doen op dit moment. Dat komt allemaal.

          • Ik betwijfel ook of Veronica nog zo’n sterk merk is. De gemiddelde radioluisteraar is al 40+. En daarvan luistert het merendeel naar andere radiozenders.
            Jongere mensen zegt het denk ik weinig. Komt ook nog eens bij dat alles wat ooit Veronica was bij verschillende bedrijven is ondergebracht. DPG is eigenaar van het magazine, Talpa van de tv-zender en Mediahuis van de radiozender. Er is volgens mij nog een vereniging Veronica, maar die houdt zich met heel andere zaken bezig.
            Dus misschien is een koerswijziging en naamsverandering wel verstandig. Dat is ook gebeurd met Noordzee FM dat QMusic werd. Maar je loopt ook het risico dat het geen succes wordt. Moeilijke keuze lijkt mij.

  7. Spotify mensen, dan ben je van al dat gewauwel af. Radio is niet meer wat het was. Dus waarom ergeren terwijl er muziek zonder geklets is?

  8. Wat het echte probleem is dat er gewoon teveel radiostations met dj’s zijn. Veronica is overbodig. Dan kun je wel voor heel veel
    geld dj’s wegkopen van andere stations, maar de spoeling wordt te dun. Elke mediagroep wil zijn eigen maar dezelfde zenders, het zijn er gewoon teveel.

  9. Hoe serieus worden deze cijfers gebruikt? Is dit voor een zender een maatstaf waar beslissingen op gebaseerd worden? Hoop het toch niet? Dit luisteronderzoek komt mij niet betrouwbaar over.

  10. Er wordt nogal geklaagd over het ongelijke speelveld tussen de NPO en de commerciëlen. De NPO heeft meer geld en betere etherfrequenties. Maar dat neemt niet weg dat door de meeste commerciële stations goed geld wordt verdiend, al ken ik niet de precieze cijfers. Veronica zou verlies lijden, maar Qmusic beleefde in 2023 hun recordjaar. Kassa, gevuld met miljoenen.

  11. Veronica trek de stekker er uit per direct druk de rode knop in en maak veronica weer als van oudsher is nachtmerrie iedereen snapt dit toch waar zijn de mooie singels weg is totaal kapot gemaakt heeft niks te maken met veronica

  12. Veeg me reet af met die top x lijstjes (bij VI ruziën ze erom) , enkel de Top 2000 kan me bekoren, maar dat is dan puur vanwege het feit iets met “sfeer” en “evenement”.

    Voor de rest is het medium radio reddeloos verloren net als de tv.

    Enkel wat nieuwszenders en online doelgroepenzenders met content wat uitblinkt in uniekheid doen er nog toe.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*