Luistercijfers week 45: Radio 10 onder de 6%, Radio Veronica profiteert

Een lach en een traan op de Bergweg in Hilversum, waar de drie radiostations van John de Mol’s Talpa gevestigd zitten. Bij Radio 538 is het feest, want ze zijn sinds lange tijd marktleider in de oh zo belangrijke doelgroep 20-49, boven Qmusic. Ook Sky Radio deed het goed vorige week, met een half procent winst in marktaandeel door een dikke honderdduizend extra luisteraars en een kleine groei in luistertijd.

Maar bij zorgenkindje Radio 10 van Talpa gaat het nog steeds niet goed, sterker nog, ze duikelen sinds lange tijd onder de 6% marktaandeel, 5,8. Worden dik ingehaald door NPO’s concurrent Radio 5 en worden natuurlijk ook aangevallen door DPG’s JOE, die op hun oude frequenties lekkere oldies zitten te pompen en Radio Veronica dat de oude ochtenddeejay van Radio 10 in huis heeft gehaald, Gerard Ekdom.

De ochtendshow van 10 lijkt een probleem te worden, het scoort zo rond de 3% marktaandeel terwijl Gerard er met 5% boven zit de afgelopen tijd. Het vertrek van Rob van Someren van Radio 10 naar 100%NL van Mediahuis lijkt nog niet echt voor een aardverschuiving te zorgen.

17 Comments

  1. Knap hoor van 538 om q te verslaan. Die hadden vorig jaar toch wel echt een grote voorsprong. Ben erg blij dat npo radio 5 ondanks dat er geen fm dekking is radio 10 voorbij is.

  2. Veronica groeit misschien in 13+, maar in de belangrijke 20-49 jaar doelgroep een verdere daling naar nog maar 3,3% marktaandeel. Wat knap van Radio 538..en wat staat Qmusic onder druk.

  3. ‘De ochtendshow van 10 lijkt een probleem te worden, het scoort zo rond de 3% marktaandeel terwijl Gerard er met 5% boven zit de afgelopen tijd.’

    Zit de show van Gerard 5% boven die van 10? Dus op 8%? Of scoort Geer 5% wat inderdaad boven 3% zit?

        • @Maurice: Hoe kom je nou op 23%? In week 45 van 2023 was het marktaandeel van Q 12,8%. In 2024 11,4%. Dat is 10,9% minder goed! Daar zullen de Belgen niet wakker van liggen…

          • @Bo Lus: 20-49 jaar Bo Lus..Qmusic kijkt niet naar 13+, maar naar de commercieel belangrijke doelgroep 20-49 jaar. En daar dalen ze -23%. Daar kijkt de hele advertentiemarkt naar.

          • @Bo lus: Q daalt van 23,8 naar 18,7..dat is echt wel heel fors voor de ex-marktleider.

  4. Giel boter brood en Beelen maar naar de ochtend van Tien? Dat andere project is nu toch wel klaar? Radio Waddenzee heeft meer luisteraars dan YourSafeRadio.

  5. De wekelijkse onzin metingen weer puur voor de adverteerders. Op deze metingen is al zeker 20 jaar heel veel aan te merken in de onderzoeksmethode maar ja zolang de adverteerders er in trappen en een gemiddelde DJ dit totaal niet begrijpt wordt er door het management lekker gebruik van gemaakt. Owja en anders heeft Kicken weer minder te schrijven 😉

  6. Talpa maakt zich ook niet zo deuk over de ontwikkelingen rondom Radio 10 zo te zien (directe concurrent Joe scoort ook voor geen flierefluit), zolang 538 -die al enige hun NPO Radio 2-koers varen, dwz zo breed mogelijk- maar blijft stijgen tot ca. 12 % en in de doelgroep nummer 1 zal blijven.

    Kom is dus bij die toko van de andere Belgen, de Telegraaf Media Groep, dat kleine lichtpuntje Veronica zal snel na de Top 1000 weer gedoofd worden en zeker met de Top 2000-weken (ook de hysterische stemweek meegerekend) voor de boeg zal de schade in het nieuwe jaar aanzienlijk moeizamer te herstellen zijn. 100% NL (whats a name) weet maar niet boven de 4% uit te komen. Kortom, dit beleid begint kansloos te worden. Als zelfs een Somertijd er niets aan kan veranderen….

    DPG zal iets moeten met zijn Nederlandse tak van Joe… Of ze denken daar net zo strategisch als bij de Bergweg en is het alle ballen op haar grote rode broer Qmusic.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*