Wat moet dat toch een heerlijk gevoel zijn om met bakken staatssteun de commerciële zenders die hun eigen broek op moeten houden lekker te beconcurreren: NPO Radio 5 laat zich naast NPO Radio 2 weer blijken als enorme marktverstoorder door heerlijk popradio te spelen, zonder ruimte voor levensbeschouwing, maatschappelijke betrokkenheid of cultuur. Gewoon lekker doen wat de commerciëlen ook doen, een hitlijst met oude muziek en appjes voorlezen. Het levert ze het marktleiderschap op afgelopen week, wees er maar trots op als een Formule 1 auto met een twee keer zo sterke motor en gratis brandstof, banden, discjockeys en technici van de overheid.
De commerciële zenders die volop in de buidel moesten tasten om uberhaupt uit te mogen zenden hebben dus nu niet alleen tijdens Top 2000 last van hun eigen overheid en het ‘publieke’ NPO Radio 2, ook 5 rooft de hele markt leeg met hun beleid van zo lang mogelijk zoveel mogelijk luisteraars scoren. Zowel Sky Radio, JOE, Radio Veronica als 100%NL verliezen hierdoor marktaandeel. Het aloude credo bij de commerciëlen ‘we kunnen de zenders net zo goed uitzetten tijdens de Top 2000’ gaat dus nu ook voortaan eind november gelden. Wellicht is het een idee voor de NPO om 3FM full christmas te maken vanaf nu zodat Sky Radio in december ook wel kan inpakken, heerlijk de commerciële radiomarkt om zeep helpen in Nederland.
Is er dan ook nog leuk nieuws? Nou 538, 10 en Q stijgen nog een beetje ondanks de staatsconcurrenten, die de jongere doelgroep gelukkig niet weten te bereiken. Ook NPO Radio 2 zakt bijna een procentpunt. Gelukkig is er voor Radio 10 een lichtpuntje aan de horizon met de naam Erik de Zwart, thans nog werkzaam voor marktverstoorder NPO Radio 5.
Dus een station zonder duur FM kavel, zonder de normale programmering met heel veel gebabbel en telefoontjes, de Evergreen top 1000 pakt zo maar 13%. Geeft toch te denken.
Vooral niet de DrieFM zenders aan Radio 5 geven, stel je voor, het publiek geven wat ze graag wil.
Als ze dat zouden doen, zouden ze juist doen wat ze niet moeten doen: nog harder de commerciëlen beconcurreren en leegvreten, wat op lange termijn leidt tot nog meer verschraling van het (in mijn ogen) toch al schrale Nederlandse radiolandschap.
Gaat Veronica ooit weer iets worden? Zelfs met T1000AT lukt het niet.
Dat is deze week.
Gat in de markt: een radiozender die het hele jaar topduizends uitzend: Weekje Stemweek, Weekje top1000 alle tijden, Weekje Stemweek, weekje top1000 90’s, weekje stemweek, weekje top1000 duetten, etc etc
Radio Top1000 FM
Of zijn er gewoon te veel FM-pakketten geveild, met een te laag bereik per kavel, zodat de commerciëlen, die toch al veel hetzelfde doen, vooral ook elkaar beconcurreren. Wat is je voorstel Patrick, de EO weer een hele woensdag op de populairste radiozender, zoals in de jaren 80 op Radio 3?
Jammer radio continu heeft geen fm
Ze zullen balen bij veronica…
Populaire jongens weg halen..vooral radio 2….
Loopt voor geen meter….
Doen ze toch iets goed bij radio 2…
Misschien tip die flauwe van inkel erbij te halen commerciële.
Op naar de top 2000!!