De Top 4000 doet goede zaken voor het eerder noodlijdende Radio 10 van John de Mol. Het station was vorige week marktleider, door flink wat extra luisteraars en een langere luistertijd. Er wordt op de Bergweg in Hilversum dan ook serieus overwogen om vanaf 1 januari de Top 40.000 uit te gaan zenden, bij het gebrek aan een spannende weekprogrammering. Al dan niet met Erik de Zwart als stationvoice. Nummerrrrrr negendertigduizendvierhonderdtweeëntwintigggggg!
Bereiksleider afgelopen week was Sky Radio, het non-stop station van De Mol. Met louter kerstmuziek weet Sky bijna 4,5 miljoen mensen te bereiken. De schade bij 538 lijkt beperkt, een half procent marktaandeel eraf. Maar het is duidelijk dat ook dit station duidelijk te lijden heeft aan (te) weinig echte P1’s, mensen die niet zonder 538 kunnen, getuige ook hun Nieuwjaarsfeest in de AFAS Amsterdam dat ze moesten afgelasten in verband met tegenvallende kaartverkoop. Killing voor hun imago en merk overigens, daar mag wel een hartig woordje over gesproken worden met de marketingafdeling.
Gebrek aan urgentie en inspelen op actuele zaken, zoals de aanslag in Den Haag, zorgt wederom voor een daling van NPO Radio 1. Ook NPO 3FM scoort weer schandalig laag voor het budget en uitzendgebied dat ze hebben: 1,8%. Deze zender staat dan ook op de nominatie om wegbezuinigd te worden, dat kan niet anders. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor NPO klassiek, dat op de FM band ook niks meer te zoeken heeft. NPO Radio 2 krijgt er weer een procent bij door de tam tam rondom de Top 2000.
Ook geen feest bij DPG, hun radiozenders JOE en Qmusic leveren samen zo’n dikke 2% aan marktaandeel in. Bij Mediahuis gaat het geld verbranden met Veronica en 100%NL gewoon lekker door, Veronica verliest in haar eentje 2% marktaandeel.
Naam van Radio 10 veranderd per 1 januari naar Radio 40.000 en Radio 2 veranderd in Radio 2000, 24/7 lijstjes, all the time. Gat in de markt!
En zo is dat. Lekker nummertjes omroepen! En feitjes oplepelen
Of een npo radio zender scoort goed en verstoort de markt. Of slecht, en doen dan niet waar ze voor zijn.
Negatieve aandacht is ook recl…aandacht Patrick.
Ik geef je gelijk wb urgentie. Bij brekend nieuws lijkt npo radio en tv traag. Wij krijgen via internet nieuws ook zo snel op ons bord. Kan mij nog herinneren dat ik via internet naar een bloedend hoofd van Peter R de Vries keek terwijl het bij de npo naar het leek lang stil bleef. Op TT na dan.
Ze hebben blijkbaar geen noodteam ivm kosten?
Ze kunnen gewoon niet snel schakelen. Alles moet over allerlei schijven. Is het wel waar? Is wel gebeurd? Veel te bang om op hun bek te gaan en dan doen ze maar niks
Het Gerard Ekdom effect van uurtje langer, werpt gelijk zijn vruchten af 😉
Het Gerard Ekdom effect is in Soest ook duidelijk voelbaar: alle drankenzaken zijn nagenoeg leeg 😉 Geintje, hij houdt gewoon van goede wijn
Wow.
Als hij Airmiles zou sparen bij Gall en Gall zou hij een paar keer van naar Australie kunnen?
Heel vervelend die Gerard tegenwoordig met dat goede wijntjes drinken en dat overal maar vertellen en laten zien. Vroeger toen hij nog niet zo’n grote naam was en niet zoveel geld had dronk hij bier met zijn vrienden. Dat kan natuurlijk niet meer. Moeten op dure vakantie op grote boten, de kinderen op de jetski en vader en moeder Ekdom proostend met wijn. Uiteraard met de wijnkoeler met fles er bij. En iedereen moet het maar continu zien. Jammer, in zijn tijd bij 3FM en Radio 2 in de ochtend was het echt een leuke gast.
En hoe staat het met het Marieke-effect?
Info radio , informatieve weetjes over een bepaalde single ,uit een bepaald tijdsvak.Roep het al jaren , de jeugd van nu die wel radio luisterd , wil zulke dingentjes weten.dus een HistoriSound Radio is goud waard
Hoezo bingo? Gewoon door een lijst dus heeft helemaal niets met geluk te maken.
Mediahuis radio zou serieus moeten overwegen om de dure krachten te bedanken voor hun diensten om lean and mean geld te gaan verdienen. Ekdom, Vander Goes & van ’t Hof en Stenders zijn te duur voor hetgeen ze presteren cijfermatig. Natuurlijk kunnen ze nog een jaartje of twee doormodderen maar op deze manier blijft Veronica een middenmoter.
Plus dat veronica gewoon uitzend op kavel met 55 procent dekking helpt ook niet echt mee maakt het ook
Moeilijker om 22 miljoen terug te verdienen
Dat komt doordat zich als oldieszender blijven positioneren. Die markt is verzadigd in Nederland. Mediahuis gaat op deze manier nooit de investeringen terug verdienen. Het moet een hitradiostation worden willen ze echt een kans maken.
Wellicht dat men wacht tot de verkoop van Talpa aan Mediahuis rond is en ze dan alle tv en radiozenders opnieuw positioneren.
Met dit dj-team zijn ze als hitstation kansloos tegen Radio 538 en Q-music.
Jij snapt er niets van. Hitradiozenders zijn veel te jong, dat wordt niet meer getrokken door de jongeren doelgroep. We komen nooit meer uit de oldies/nostalgiezenders hoek, in ieder geval de stations die op FM opereren. Via internet en DAB is er nog wel wat heil te zoeken wat dat betreft. Op FM is het overleven en dat is met het best mogelijke format en dat zijn classics anders is het suicide!
Waarom zo zuur Patrick? Als ik t zo lees heeft geen één station het goedgedaan in je verhaaltje? Je kan toch ook zeggen: echt heel knap dat Radio 10 met de Top 4000 (wat overigens een heerlijke lijst is) marktleider is geworden. Ondanks het feit dat een Ekdom en Somertijd vertrokken zijn? Best een hele prestatie! Zo kan je ’t ook zeggen denk ik dan? Je mag ook wel positief zijn over de radio!
Nou dat kan ik je vertellen ‘Dolf’.. Maurice? Boudewijn? Rutger? Of is het nou Merel? Of Kimberley? Anyways, wat je alias ook is door de jaren heen: het is helemaal niet knap om met een evenement ineens meer marktaandeel en luisteraars te scoren, als ze na het aflopen van je doldwaze dagen ineens massaal weer naar een ander station rennen. Je hoort een gedegen programmering, merk en marketing te hebben waardoor je gestaag groeit en je ‘bezoekers’ ook vasthoudt.
Stel je voor dat De Efteling op deze manier te werk zou gaan.. Alleen maar druk op dagen dat de entree voor de helft van de prijs is. Een boel kroegen en discotheken zijn er in het verleden failliet mee gegaan, om alleen maar volk te trekken als ze iets speciaals deden of een dure artiest inhuurden. Bij restaurants idem dito: als het alleen maar vol zit als je een Groupon, Social Deal of andere kortingsactie hebt dan is er iet goed mis en ga je op den duur op de fles. Dit is niet vol te houden zo.
Je hebt gelijk PK, bij Mediahuis gaan ze maar door met geld verbranden. Van Someren en team slaat totaal niet aan en Veronica blijft wankelen met de grote namen.
Schijnt dat Martijn Zuurveen niet zo lekker ligt bij Mediahuis. Hij zet mensen tegen elkaar op, ontslaat om de haverklap personeel en belast het overgebleven personeel met alle achtergebleven taken van het weggevallen personeel door zijn schrikbewind. Daarnaast heeft hij zijn programmering, vooral weekend…., gebouwd op ZZPers die er uit moeten in 2025 want dienstverbanden geven ho maar! 100%NL en Veronica scoren slechter en slechter in de luistercijfers. Hoe lang is dit nog houdbaar?