Luistercijfers week 51: Radio 10, Q , Sky en 3FM winnen, Radio 1, 2, 5, 538, 100%NL en Veronica verliezen

De Top 4000 van Talpa’s Radio 10 kwam tot een einde en liet de afgelopen vier weken zien dat er behoorlijk wat potentie zit in het station. Als de deejays hun eigen infantiele items laten varen en de zender als één geheel klinkt dan valt het marktaandeel dus bijna te verdriedubbelen.

Een voorbeeld van een radiostation dat het ook goed doet als er geen hitlijst te horen is, is Qmusic. Zij stijgen gewoon tegenover al het kerstgeweld van Sky. Op zich ook logisch want de hits zijn hier even niet te horen. Collegastation 538, dat inmiddels een brede familiezender geworden is, kan er helaas niet van meeprofiteren en zakt weer een half procent in marktaandeel. Het oldiesstation van DPG, JOE, blijft redelijk stabiel maar heeft duidelijk last van de Top 4000 van 10.

Ook NPO Radio 1, 2 en 5 moeten marktaandeel inleveren aan Talpa. 3FM stijgt dankzij alle tam tam rondom Serious Request. Bij Radio Veronica rennen de luisteraars weer massaal weg naar een andere zender, benieuwd of hun nieuwe initiatief de V1000 met louter nummers die niet in de Top 2000 staan overeind blijft. Ook de andere zender van Mediahuis, 100%NL, verliest een half procent marktaandeel.

Absolute bereikswinnaar is Sky Radio met bijna 6 miljoen aan weekbereik

47 Comments

  1. Mediahuis kan beter Talpa overnemen. 100% is een slap aftreksel, waar Nederlandse hits van jaren 70 en 80 nauwelijks zijn te horen en Veronica een overbodige zender met een hoop ex 3FM djs die ongemotiveerd plaatjes draaien tussen de lange reclameblokken door en zelf ook wel beseffen dat er geen hond luistert.
    Teveel dj radio kan ook in dit kleine land.

    • RPO = Regionale Publieke Omroep. En wat een klasse dat 3FM flink veel geld heeft opgehaald voor Metakids als goed doel en dat het ook flink wat extra marktaandeel voor de zender heeft opgeleverd. Terecht, want 3FM verdient veel meer lof, alleen wil Patrick Kicken het liefst dat zo’n zender weggemoffeld wordt. Jammer hoor Patrick, ik ervaar 3FM heel anders. Een gepassioneerd radiostation met talentvolle dj’s die er elke dag weer goede muziekprogramma’s maken met een brede muzieksmaak die kwalitatief heel goed is afgewogen. Een zender als 3FM verdient beter en is een prima alternatief voor de vele commerciële radiostations die op safe proberen te draaien.

      • Begrijp me niet verkeerd maar, dat jij veel plezier beleefd aan 3FM dat maakt niet uit. Dat is alleen maar heel leuk voor je. Alleen moet je zo’n dure zender in de lucht houden van heel veel belastinggeld terwijl er voor de rest bijna niemand luistert? En bovenal de doel doelgroep voor wie het bedoeld is niet luistert. Nee, dat is weggegooid geld en niet de taak van de publieke omroepen
        De NPO moet dan zorgen dat dit geld word besteedt aan iets waar het de doelgroep jongeren wel bereikt word. Dat is online met een jongerenplatform, socials and Apps. Overigens kan 3FM van deze nieuwe manieren nog steeds een onderdeel zijn van alles.

        • En NPO klassiek? Luisteren nog minder mensen naar. En NPO radio 5. Meestal ook minder, alleen laten ze hem de hele dag staan.

          Dus als het om de hoeveelheid luisteraars gaat zou alleen Radio 1 en Radio 2(000) mogen blijven bestaan.

          Dat is wel hele beperkt. Hef het dan maar helemaal op.

          • Radio 4 bedient een doelgroep (te klein om commercieel interessant te zijn). 3FM frequenties zouden bijvoorbeeld beter ingevuld kunnen worden door sterren.nl bedient ook een doelgroep die door de commercielen amper bedient wordt. Daarmee beconcurreren je niet 538 en Q met overheidssteun. Dat is wat 2 en 3FM wel doen

        • Slaat nergens op Michel, er stemmen per week een miljoen mensen af op 3FM. Ik hoor op 3FM een goede mix van echte kwaliteitsmuziek die ik op andere zenders niet in deze mate terughoor. En de dj’s zijn heel benaderbaar en spontaan. Een enthousiast team van fijne mensen! En die flauwe drogreden over “mijn belastingcenten” slaat ook nergens op. Ik betaal ook belasting en ja dat gaat soms naar zaken waar ik ook niet achter kan staan. Maar belasting betalen aan een prima publieke omroep, daar kun je toch niks tegen hebben? Kijk dat jij er niet naar luistert… wat vind jij dan wel een goede radiozender Michel?

          • Ik ben niet zo iemand die zeurt over mijn belastingcenten. Er mag van mij meer geld naar de publieke omroep i.p.v. minder.

            Elke week een miljoen mensen is natuurlijk niet waar. Dat laten de cijfers ook zien dat het bij lange na niet een miljoen mensen zijn. Bovenal ook niet de doelgroep jongeren.

            Het gaat er niet om of jij of ik het een goede zender vinden. Het gaat om de taak van de publieke omroep met 3FM en NPO3. Dat is jongeren bereiken en dat doen ze niet tot nauwelijks. Dan moet er iets opgetuigd worden (online) waar je ze wel bereikt. Dat zal dan met het geld moeten gebeuren dat nu naar 3FM en NPO3 gaat aan jongeren.

        • De NPO , de publieke radiozenders dus , moeten iedereen bedienen van cultuur, educatie, informatie amusement en mmuziek , van jazz , country ,klassiek ,wereldmuziek en popmuziek/ populaire genre`s kleinkunst/ cabaret etc etc
          dat zijn ze verplicht , men kan niet zeggen dat kan bij de com. zenders, want die kunnen over een jaar wel weer verdwijnen Publieke zenders waarborgen zekerheid , dat je altijd naar een bepaald muziek genre kan luisteren , dat kan bij een com zender niet want waarom zenden alle com zenders altijd popmuziek uit,? kijk dat vind ik overbodig waarom heb je geen com. jazz zender, of klassieke zender ? bijna alle com. radiozenders draaien allemaal de zelfde hitjes 3 fm hoeft niet te concurreren met com zenders als ze goede muziek draaien en to the point blijven kan het best een goede zender zijn, maar het aanbod is veel te groot waardoor 3 fm onder druk staat .Eigenlijk is het radiolandschap verziekt door com. radio, en de adverteerder die betaalt bepaald .Gelukkig dat er nog radiofanaten -online zijn die de com radiowetten aan hun laars lappen en die muziek draaien die de luisteraar wil horen

          • Jaren terug is Radio 6 voor jazz wegbezuinigd vanwege te weinig luisteraars. Een doodzonde voor een paar luttele centen en wat er van over is, mag geen naam hebben. Alles wat je een keer schrapt, komt nooit meer terug en daarom mag 3FM van mij blijven. Ook in de ether.

    • RPO staat al jaren in deze lijst, maar wordt steevast genegeerd in zowel de berichtgeving als door de heer Kicken. Interessant om te herinneren: Jaren geleden had Yorin landelijk minder luisteraars dan Omroep Brabant alleen al in Brabant, maar dit zag je natuurlijk niet terug in de landelijke luistercijfers 😉Ook vanwege de regionale commerciële omroepen is het per provincie erg interessant om te zien wie de marktleider is. In het verleden waren stations zoals 8FM en Hotradio in bepaalde provincies enorm populair.

  2. Wat ik zorgelijker vind van Radio 100 procent NL is dat Somertijd nog geen succes is. Dus blijkbaar is zijn popalariteit afgenomen.

    Anders is het Station zelf wat nou niet echt lekker thuis bij de kachel opzet om te luisteren.

    • Zijn fans accepteren zijn beslissing niet over te stappen. Rechtszaak winnen en dan weggaan, onbegrijpelijk. Dat doe je alleen als je er veel geld voor krijgt en dat zint zijn luisteraars niet.

  3. Mijn stelling is, dat als 3FM zich vaker gaat toeleggen op acties als Serious Request , ze weer meer in beeld komen en ook weer beter beluisterd kunnen worden..Misschien kunnen ze dan weer radio 2 leegtrekken. 3FM moet minstens 1 keer per 3 maanden met flink veel tamtam naar buiten.

    • Dat gaat dan nog veel meer geld kosten dan dat het überhaupt nu al kost om het station in de lucht te laten. Miljoenen kost het. Allemaal weggegooid geld want de doelgroep luistert niet. Een van de publieke taken van de publieke omroep is iets doen voor jongeren. Al jaren investeert de publieke omroep de miljoenen die ze daarvoor krijgen in 3FM. Radio maken voor jongeren hebben ze immers jaren lang gedaan. Alleen de nieuwe generatie luistert niet naar de radio. En dus verzaakt de publieke omroep in de taak iets te doen voor jongeren.

      Serious Request kan dus naar Radio 2 en 3FM zal moeten verdwijnen. Met dat geld kan iets worden opgezet waar jongeren wel gebruik van maken. Hoewel de publieke omroep er wat laat mee is zal dit een jongeren platform online moeten zijn. De muziek van 3FM kan daar onderdeel van zijn. Dit platform met apps en socials zal moeten gaan samenwerken met al bestaande (commerciële) partijen, apps, socials etc. waar jongeren al gebruik van maken. Dat is de enige manier om jongeren aan de publieke omroep te gaan binden.

      • Eens, 3FM maakte tijdens Serious Request radio voor de doelgroep die nu bij Radio 2 zit en totaal niet voor de jongere doelgroep die niet meer naar de radio luistert. 3FM heeft zich overbodig gemaakt en kan alleen nog een vuist maken met Serious Request. Vermeng dat eens met de Top 2000 zo’n actie en dan is 3FM echt niet meer nodig en kan het door als digitaal thema kanaal op internet, DAB en apps om zodoende daar de doelgroep aan te spreken. Of verander de naam in BLEND en ga onder die naam verder via alle digitale kanalen. BLEND wil zo graag permanent worden, maar dan niet 3FM er naast houden.

    • gewoon goed kijken naar de aangevraagde platen van sr. meer nederlandstalig, variatie in de oudere nummers minimaal 1 jaar geen red hot chili peppers en je hebt al een veel beter beluisterbare zender.

      • Er zullen wel wat meer mensen luisteren als ze het juiste muziek format te pakken zouden hebben. Iets wat overigens de afgelopen al vaker is geprobeerd. Alleen daar gaat het niet om ATL252.

        Het gaat er om dat de publieke omroep in haar publieke taak verzaakt, jongeren te bereiken. Daar zijn een deel miljoenen die ze jaarlijks krijgen voor bedoeld. Ze houden krampachtig vast aan 3FM in de hoop dat jongeren gaan luisteren maar, dat doet deze doelgroep niet. Het deel van de miljoenen wat nu al jaren besteed word aan 3FM dient dus anders ingezet te worden om jongeren te bereiken. De zender 3FM is overbodig geworden. Nieuwe bandjes en Serious Request kan naar Radio 2.

    • Weet je wat die grap kost? Is dat fair ten opzichte van de commercielen? Die zulke events zonder overheidssteun moeten bekostigen?.

  4. 3FM is in 1965 opgericht als Hilversum 3 met als doel een alternatief te bieden voor Veronica. Pas later is het in de markt gezet als jongerenzender. Ook als de jeugd geen fm meer gebruikt is dat geen reden om het op te heffen. Er is ook geen reden om het op jongeren te blijven richten. Het kan gewoon blijven bestaan als muziekstation. Dit jaar zal het de 60ste verjaardag mogen vieren. Dat het belastinggeld kost is waar maar dat geldt voor meer zaken die weinig zinvol lijken voor een deel van de bevolking. Belastingvoordeel voor multinationals bijvoorbeeld. Wat mij betreft blijft 3FM gewoon bestaan. Ik zou het wel leuk vinden als ze weer eens meer aandacht aan Indie zouden besteden zoals ze 10 jaar geleden nog wel deden in vpro zendtijd.

    • Precies Dj Draadje. 3FM heeft zeker om de redenen die jij noemt bestaansrecht. En vanaf begin januari is 3voor12 van de VPRO zelfs vier avonden te beluisteren (ma t/m do) dus kans ook groter dat 3FM nog meer aandacht zal besteden aan indie muziek :-]

  5. Het is natuurlijk een vreemde zaak dat de staat muziekzenders exploiteert, wat de markt ook kan. Er zijn toch ook geen staats supermarkten? Laat de uitgeverijen radio en tv maken en hou het bij NPO 1 en NPO klassiek voor radio en 1 TV zender zonder al die spelletjes en Heel Holland bakt of Boer zoekt vrouw, wat door een RTL produktiehuis wordt gemaakt. Belastinggeld dient niet op de markt te verstoren.

    • Dat scenario waar de publieke omroep zich moet onthouden van muziekradio om de markt niet te verstoren is in mijn beleving een enorme verschraling van het medialandschap. Elke commerciële radiozender die het langer dan 5 jaar wil volhouden zal zich gaan beperken tot wat Joe en Sky doen omdat dat veel mensen zou trekken. De leuke maar net wat minder toegankelijke muziek zal worden overgeslagen. En laat dat nu net zijn waar de publieke omroep de populariteit aan te danken heeft. Juist omdat ze verzekerd zijn van hun bestaan kunnen ze zich richten op kealiteit in plaats van de centen. Het opheffen van radio 2 en 3FM en de 3 NPO tv kanalen zou betekenen dat er alleen nog maar eenheidsworst op de radio komt want dat willen de reclameburos graag. Daarom is het belangrijk dat de publieke omroep sterk blijft. In vrijwel heel Europa is er geen land waar de publieke omroep geen toegankelijke radio en tv uitzendt. En terecht! Ze waren er eerder dan de reclamezenders en hadden al een publiek opgebouwd. Het scenario van 1 NPO tvzender en een radiozender met klassiek en verder alles aan de markt overlaten is wat ze in de VS van Amerika doen. Ik moet er niet aan denken dat we dat hier krijgen.

      • Niet alles hoeft weg maar de miljoenen moeten wel anders besteed worden dan nu al jaren gebeurd. Er kan miljoenen bezuinigd worden zonder dat de kijker daar ook maar enigszins iets van hoeft te merken. Het kan alleen maar beter worden. Met gewoon de radiozenders op 3FM na en met gewoon Nederland 3 (zenders moeten gewoon weer zo gaan heten) maar dan met een andere invulling.

  6. Tja 3FM moet dus zijn publieke taak vervullen, niet doen wat de andere radiostations doen, maar wel een groot marktaandeel halen en geen geld kosten (als het al geld kost?). Het is nu geen 1983 meer toen Hilversum 3 de grote inkomstenbron van de publieke omroep was. Maar hoe dan ook, moet de publieke omroep van de politiek na de deal over de voorgenomen bezuinigingen op onderwijs niet 50 miljoen euro extra reclamegeld per jaar binnenharken?

    • Ik zou het toejuichen als de NPO reclamevrij zou worden. Met behoud van het huidige aantal zenders. Dat zou betekenen dat ze moeten reorganiseren. Mijns inziens hoeft dat niet ten koste te gaan van de kwaliteit. Gewoon managers eruit. Maar dat zal vast nooit gebeuren.

  7. In principe zijn deze weken geen graadmeter voor de luistercijfers. Elk station heeft in december zijn eindejaarsacties wat een vertekend beeld geeft. Pas vanaf de tweede of derde week van januari kan je weer wat afleiden uit de luistercijfers als het eindejaarsgeweld weer is neergedaald

    • Wat ook vertekent, is dat zowel Serious Request als de Top 2000 niet een volle week peilen, maar is het verdeeld over twee gebroken weken. Radio 10 met de Top 4000 peilde hun 16% over een volle week.

  8. Je kunt je afvragen wat het niveau van luisteraars moet zijn die luisteren naar Q
    Patrick heeft een aversie tav radio 2 Veronica of 3fm die het uitstekend heeft gedaan met serious request.Patrick is ook een Marieke fan, dus het streelt zijn ego als Q stijgt.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*