Het blijft toch een beetje gek dat de drie Talpa radiostations, Radio 538, Radio 10 en Sky Radio elkaar bij tijd en wijlen kannibaliseren. Nu lijkt Radio 10, het oldiesstation van Talpa met een oudere doelgroep, weer het slachtoffer te zijn van een hitlijst met muziek van zo’n 30 jaar oud bij broertje 538. Eigenlijk zou zo’n hitlijst gewoon te horen moeten zijn bij zusterstation 10 maar wordt nu gebruikt om het marktaandeel van 538 (kunstmatig) omhoog te helpen.
Natuurlijk haalt de 90’s Top 750 ook wel wat luisteraars en luistertijd bij een zender als Joe en Qmusic weg, maar de grootste klap lijkt toch binnenshuis uitgedeeld wat op z’n zachtst gezegd opmerkelijk is. Beter zou zijn om van 538 een geduchte concurrent van Qmusic te maken, een rol die op dit moment meer toebedeeld lijkt aan Sky Radio, het non-stop station zonder deejays maar met wel een duidelijk(er) hitformat.
Radio Veronica lijkt weer iets te herstellen maar komt nog steeds niet boven de 2% marktaandeel uit. Je zou kunnen stellen dat de themaweek over de 60’s bij NPO Radio 5 veel luisteraars bij Radio 10 heeft weggesnoept, maar dit is muziek die sowieso al bijna nooit meer bij 10 te horen is, hun doelgroep is dan ook nog flink wat jonger dan die van NPO Radio 5.
Radio 10 Extra zenders doet het zelfs nog beter dan Radio Veronica, vermoedelijk door Radio 60’s en 70’s wat echt een rage is bij luisteraars die aan hun trekken komen bij andere mainstream zenders die deze muziek op FM links laten liggen.
Inderdaad Marcel. In de auto luister ik lekker Radio 10 60’s en 70’s lekker nonstop geen geklets etc. En…………..fantastische “gouwe ouwe”. Zit geen verkeerde tussen. Uit mijn Veronica tijd.
Ben het niet helemaal eens met de analyse. Radio 10 verliest nog geen 100k luisteraars en maar 1 minuut luistertijd. De daling in marktaandeel komt dus eerder door de flinke stijging van radio 5 en 538 samen in luistertijd en luisteraars. Niet perse een daling bij radio 10.
538 is juist de afgelopen jaren een echte hit station geweest en heeft erg geprobeerd een tweede Q music te worden. Dat heeft niet gewerkt. Nu gaan ze weer terug naar het format van vroeger waar oudere hits een grotere rol spelen (vooral in de ochtend en bij Edwin).
Ze komen dan ook terug met het format Greatest Hits tussen 10-12 met Dennis Ruyer vanaf komende week.
Misschien ook interssant nu na 8 weken te kijken naar vorig jaar.
Week 1-8 2023:
Radio 2: 14.9%
Radio 10: 11.7%
Q Music: 11.3%
Radio 1: 9.1%
Skyradio: 8.3%
538: 7.9%
Radio 5: 7.3%
Veronica: 4.1%
100%NL: 2.7%
3FM: 2.3%
JOE: 0.0%
Week 1-8 2024:
Radio 2: 15.0%
Q Music: 11.6%
Radio 10: 10.1%
Skyradio: 8.9%
538: 8.6%
Radio 1: 7.8%
Radio 5: 7.6%
JOE: 4.0%
100%NL: 3.3%
3FM: 2.1%
Veronica: 1.8%
Grote verliezers zijn Radio 10 (-1.6%), Radio 1 (-1.3%) en Veronica (-2.3%).
Ook 3FM daalt (-0.2%).
JOE komt natuurlijk nieuw binnen met 4.0%. Q (+0.3%), Sky (+0.6%), 538 (+0.7%), radio 5 (+0.3%), 100%NL (+0.6%) stijgen allemaal redelijk wat.
Radio 538 draait opvallend veel meer highlights 70s (heb de Bohemian Rhapsody al een aantal keren mogen horen) , 80s, volwassenere 90s en dat met name in het Rock genre. Talpa heeft dus eigenlijk drie NPO Radio 2-achtige formats draaien. (zo breed mogelijke playlist dus)
Merk wel op dat dit beleid overigens vlak na de verkoop van
Radio Veronica is doorgevoerd.
Ben benieuwd hoe deze concullega’s elkaar gaan aanvullen de komende jaren onder de vlag van ome John. Dan is het bij zijn televisiestations in dat opzicht toch wat strakker geformatteerd.
Dat het succes afhangt van het wel of niet iets vaker draaien van de Bohemian Rhapsody geeft al aan dat het allemaal nog armetieriger is geworden. Dit heeft geen ene flikker meer met radio te maken. Wel met radeloosheid.
Alles wordt top 2000 radio. En daarna gaat de radio dood.