De vier grootste aanbieders van commerciële inkoopmogelijkheden op televisie (Ster, RTL, SBS en BrandDeli) hebben hun beleid ten aanzien van 2018 uit de doeken gedaan. Alle exploitanten stellen forse prijsverhogingen voor adverteerders in het vooruitzicht.
Met name bij jonge doelgroepen gaan de gemiddelde kosten omhoog. Volgens mediabureau MAGNA willen de exploitanten door de daling van lineaire kijktijd en daarmee de kleinere voorraad GRPs met deze prijsverhoging opvangen. Het mediabureau ziet deze commerciële afweging als een korte termijn oplossing.
De meeste exploitanten hebben ook de doelgroepen in leeftijd omhooggetrokken. RTL en Talpa TV (SBS) zijn vorig jaar al overgestapt naar de doelgroep 25-54 jaar. Bij Ster geldt vanaf 2018 de doelgroep 25-67 jaar als uitgangspunt.
MAGNA ziet voor 2018 uiteenlopende prijsstijgingen op televisie, oplopend tot maar liefst 30 procent. Volgens het mediabureau neemt vooral Ster met haar nieuwe beleid een enorm risico, waar er een grote kans is dat televisiebudget naar alternatieve concurrenten als Google en Facebook zal gaan.
De dreigende taal van Magna kan ook komen doordat deze nieuwe prijswijzingen vooral negatief effect hebben op mediabureaus.
Lees hier de hele column van MAGNA.
Geef als eerste een reactie