HILVERSUM/AMSTERDAM – Voor het eerst kijken we in 2019 dagelijks meer online video dan naar lineaire tv. Zo’n vier uur per dag zien we al die videocontent voorbij komen. Video is ‘hot’ en dat weten ze bij Telegraaf Media Groep (TMG) als geen ander. Het aantal videostarts naar alle TMG-videocontent groeit maandelijks met duizenden. En hier zit nog flinke groei in, zegt TMG-directeur Video & Platforms Mandy van der Wal.
De cijfers zijn duizelingwekkend. Alle Nederlanders samen besteden dagelijks zes miljard minuten aan digitale media. Ruim een kwart daarvan (27%) gaat op aan video’s online (terug)kijken. Online video stoot daarmee lineaire tv van de eerste plaats, want tv-kijken staat in de recente, jaarlijkse Smart Media Monitor van onderzoeksbureau Multiscope nu op een twee plaats (24%). TMG ziet het aantal videostarts op hun kanalen fors stijgen, namelijk maandelijks voor alle eigen kanalen zo’n 220 miljoen. Dat zorgt er ook voor dat er veel meer behoefte is aan videocontent. Voor het einde van het jaar wil TMG negentig video’s per dag produceren. Nu zijn dat er nog zestig. Geef de online kijker wat ze willen hebben, moeten ze bij TMG denken.
“Wij proberen onze kijkers steeds opnieuw te verrassen met voor hen relevante content,” begint TMG-directeur Video & Platforms Mandy van der Wal het gesprek als haar naar de groei wordt gevraagd. “Er worden continu records verbroken als het gaat om onze videocontent. Daarom zetten wij op Telegraaf.nl bijvoorbeeld fors in op online video’s met nieuws, sport en entertainment. Kijkers verwachten het ook en wij zoeken daarin het brede verhaal. Alles moet via het juiste platform logisch passen en aansluiten bij de behoefte van de community. We doen het momenteel heel goed, maar leunen zeker niet achterover. We zoeken steeds naar nieuwe uitdagingen om te blijven verrassen en zijn veel in dialoog met de consument.”
“Wij zijn dé beeldbepalende nieuwsmakers van de toekomst”
(Mandy van der Wal)
Sterke online platformen
Van der Wal is nu 3,5 jaar bij Telegraaf Media Groep eindverantwoordelijk voor alle videocontent op TMG-platformen en tevens voor de platformen van mediabedrijf Wayne Parker Kent (WPK). WPK is vorig jaar overgenomen door TMG en vermarkt sterke online platformen als Want.nl, NSMBL.nl, Culy.nl, Manners.nl en Famme.nl. Van der Wal: “Met Wayne Parker Kent hebben we een sterke partner binnengehaald. Met deze 21 titels proberen we meer synergie te brengen en kostenvoordelen te halen. Ook kijken we naar ontwikkelingen bij traditioneel ‘papieren’ titels als Metro en Autovisie. Daar willen we online een slag slaan, de community uitbreiden en meer met ‘short format’ video doen. Om beter aan te sluiten bij de wensen van de consument hebben we naast een social strategie een aparte YouTube strategie. Een specifieke benadering hierin is vereist, omdat de consument ieder platform op een andere manier gebruikt.”
Integratie online strategie
Het standalone videoplatform Telegraaf VNDG dat in 2017 het levenslicht zag is in 2018 volledig geïntegreerd in Telegraaf.nl. Van der Wal: “We hebben hier veel van geleerd en kunnen hierdoor met video nog meer impact realiseren. Onze platformen ontwikkelen zich continu, omdat de markt dat ook vraagt. De vorm waarin we nieuws verspreiden wordt anders en steeds meer data driven. Data helpt ons te verbeteren. Wij moeten steeds kijken naar wat werkt of beter kan en groeien met video nu sneller door meer focus aan te brengen.”
Samenwerking voor meer groei
Wat betreft samenwerking tussen concurrenten ziet Mandy van der Wal mogelijkheden in groei. Haar wens is om TMG-videocontent ook beschikbaar te stellen aan andere platformen. Bijvoorbeeld NLZIET, het videoplatform van de NPO, RTL en Talpa. Een oproep die NLZIET-directeur Niels Baas zelf onlangs deed in Het Mediacapitool van Spreekbuis. Van der Wal: “Hij mag mij bellen, want ik zie mogelijkheden tot het delen van videocontent. De concurrentie komt vooral van buiten Nederland via bijvoorbeeld Facebook en Google. In Nederland moeten we over onze eigen trots heenstappen en samen een front vormen als we willen winnen. Ik verwacht dat 2020 echt een jaar wordt met veel samenwerking tussen videoplatformen. Er gaat volgend jaar zoveel gebeuren in ons land: een EK-voetbal, een Eurovisie Songfestival, F1 in Zandvoort of de start van de Ronde van Spanje in Nederland. Dat moet echt een ‘samen-wij-gevoel’ geven. In het delen van content moeten we elkaar vinden, met in ogenschouw je eigen journalistieke onafhankelijkheid. Door goed naar de consument te luisteren en samen te werken, maken we samen een vuist.”
Tot slot: Wordt er met video bij TMG nog geld verdiend? Mandy van der Wal: “Ik kan hierover niet in detail treden, maar ons online en social bereik is groot. En we hebben heel veel titels. Dat is interessant voor adverteerders, al blijft het lastig in een wereld waar grote techtplatformen zo oppermachtig zijn. Daarnaast werken we aan onze premium contentstrategie. Abonnees krijgen hiermee nog meer mogelijkheden om content te zien als ze er ook voor betalen. Dat kan deels ook ten kosten gaan van bereik, maar hier werken we continu aan. Wij zijn dé beeldbepalende nieuwsmakers van de toekomst en geloven dat video bij uitstek het medium type is om de combinatie te brengen van nieuws, sport én entertainment. Ons ideaal is om voor miljoenen Nederlanders de go-to-place te zijn op het gebied van video (/audio) die hen engageert, informeert en entertaint.”
Geef als eerste een reactie