Marc Putman (OutTV) over het nieuwe interactieve platform

Bijna tien jaar geleden lanceerde Marc Putman zijn televisiezender OutTV, wat is uitgegroeid tot de grootste gaylifestyle- en entertainmentzender die zich voornamelijk richt op de homoseksuele man. OutTV slaat een nieuwe weg in door middel van een interactief platform, wat meer is dan slechts broadcasting op televisie. Een tipje van de sluiter wordt opgelicht op het kantoor in Utrecht.

Amsterdam wordt gezien als gay capital van Nederland en Hilversum is dé mediastad. OutTV zit echter in Utrecht. Is daar een reden voor?
“We hebben in Hilversum en Amsterdam gekeken om ons daar te vestigen. Toch moet je niet vergeten dat misschien de perceptie is dat LHBT-culture vooral in Amsterdam is gevestigd, maar de kijkers zitten vooral buiten Amsterdam. Een tv-zender is voor heel veel van onze achterban de toegang naar een wereld van gaylifestyle die ze juist niet in een traditionele woonomgeving kunnen zien of ervaren. Het is heel goed om dan niet te veel in die Amsterdamse bubbel te zitten. Dat geeft een te eendimensionaal beeld van hoe de wereld er voor staat.”

“Het is heel goed om dan niet te veel in die Amsterdamse bubbel te zitten.”

Waarom is een zender als OutTV nou nog nodig?
“Toen wij tien jaar geleden begonnen hebben we bewust gekozen een specialty store te zijn voor mensen die het leuk vinden om programma’s te zien, die ze niet ergens anders kunnen zien. De gay man mindset, is toch anders dan de gemiddelde RTL-kijker. We brengen programma’s bij elkaar, waarmee je dingen vindt die je normaalgesproken niet zo makkelijk op andere plekken vindt. We hebben bijvoorbeeld een enorme hoeveelheid arthouse films, met een LGBT-focus thema die nooit op televisie wordt getoond. Dat is ook een stuk content dat mensen tot zich willen kunnen nemen. Juist die mix van dingen maakt het een bijzonder aanbod wat zich onderscheidt van andere zenders die er al zijn. Dat het nodig is, weet ik niet. Maar het is wel een feit dat mensen er behoefte aan hebben. Het is nu belangrijker dan ooit dat er in het totale medialandschap een LGBT-vlakje is, waar ook een traditionele televisiezender onderdeel van uitmaakt.”

OutTV is vooral voor de homoseksuele man. Hoe groot is die gemeenschap in Nederland nou eigenlijk?
“Uit onze ervaringen en onderzoeken zijn ongeveer 235.000 gay-huishoudens in de Benelux. Onze zender bereikt ongeveer 1 tot 1,3 miljoen kijkers per maand. Dat is best fors. Er zitten ook mensen bij die niet specifiek binnen de gay-doelgroep vallen. Het hebben van een eigen medium voor de doelgroep wordt steeds belangrijker in de wereld van vandaag. Juist het feit dat je ook zichtbaar bent voor de niet primaire gay-community, zorgt ervoor dat je bijdraagt aan begrip en inspiratie voor de programmering die wij bieden. Niet alles is overduidelijk gay, dat doen we moet een doel, omdat we ook mensen willen bereiken die zich niet meteen daardoor af willen laten schrikken, maar juist geïnspireerd laten worden. Aan de andere kant: we runnen hier gewoon een commercieel bedrijf, we krijgen geen subsidie. Het is niet zo dat ik hier alleen maar zit om een maatschappelijke doelen te verwezenlijken.”

“Ons primaire belang is dat mensen zich herkennen in de programmering”

OutTV bestaat volgend jaar precies 10 jaar. De zender was een goede aanvulling op televisie, aangezien gay-lifestyle zeer weinig aandacht op televisie kreeg. Is dat afgelopen jaren verbeterd?
“Ja. Tien jaar geleden dachten mensen dan ‘Oh god, moeten die homo’s nou ook al een eigen zender hebben? Ze hebben al een eigen Pride en eigen kroegen.’ Dat hoor ik eigenlijk steeds minder, omdat de wereld om ons heen natuurlijk echt wel veranderd is. Gay lifestyle en het uiten van de afwijkende norm staat toch onder druk. Ik denk dat het belangrijker is dan ooit dat we juist in dat totale media spectrum dat stukje van de maatschappij ook op tv zichtbaar maken. We willen mensen entertainen met een positieve boodschap, maar ik wil hier geen maatschappelijke vlag ophangen. Ons primaire belang is dat mensen zich herkennen in de programmering, daar geïnspireerd door raken en geëntertaind worden.”

Het aantal tv-abbonees begint te dalen. Dat heeft ook invloed op de fees die jullie van hen ontvangen. Hoe vangen jullie dat op?
“Dat is best wel heftig. We zien dat vooral bij de groep vrouwen, de homomannen blijven wel doorkijken. De jongere generatie is natuurlijk een ander verhaal. Die hebben vaak geen tv meer. Dat is precies voor ons de reden geweest waarom we drie jaar geleden begonnen zijn met het onderzoeken hoe we een jongere doelgroep kunnen bedienen. We richten ons daarom op On Demand en hebben goed gekeken hoe markten zich ontwikkelen en wat onze eigen doelgroep belangrijk vindt. Onze zender is een community en we willen verbinding blijven zoeken binnen die community. Met de technologie van vandaag kunnen we die connectie ook twee kanten op laten gaan. We hebben social media gekoppeld aan traditionele televisie propositie, zoals Netflix.”

“Met het nieuwe platform kan je niet alleen een film kijken, maar je ziet ook wie van jouw vrienden lid zijn. Je kan profielen bekijken, zien wat je gemeen hebt en welke interesse je deelt. Dit is een startpunt, dat we de komende tijd samen met de achterban verder gaan uitbouwen met nieuwe functies. We zijn een crowdfund campagne begonnen om mensen letterlijk eigenaarschap te geven van ons nieuwe platform, zodat ze meebepalen en zich medeverantwoordelijk voelen voor de ontwikkeling van het platform. We vinden het belangrijk dat we met die doelgroep samen de verdere ontwikkeling een stimulans geven en dat het als relevant wordt ervaren.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*