Marc Stakenburg: ‘Ik heb een bloedhekel aan Hilversumse omroeppolitiek’

Marc Stakenburg werd een bekende dj door zijn presentatie van het programma’s ‘Leidsekade Live’ op Radio 3 / 3FM en het ‘Theater van het Sentiment’ op Radio 2. Voor dit laatste programma ontving hij zelfs een Zilveren Reissmicrofoon en een Gouden Radioring. Tegenwoordig is hij actief bij 40UP Radio.

In het gesprek met Patrick Kicken meldt Stakenburg dat hij een bloedhekel heeft aan Hilversumse omroeppolitiek. Stakenburg: ‘Ik heb me juist altijd ver buiten gehouden van kantoorgekonkel. Ik ben daar heel allergisch voor!’ Door geen omroeppolitiek te bedrijven denkt hij wel dat het hem kansen heeft gekost.  ‘Ik was samen met Frits Spits en Stefan Stasse de populairste dj op Radio 2. Ik ben echter eigenwijs, vervelend en te direct. Ik waai niet met alle winden mee.’ Hij verdween van de publieke radio nadat zijn radioprogramma’s ophielden.

Hij heeft wel een mening op de huidige muziekkeuze op de publieke radiozenders: ‘Ik vind dat de publieke omroep zich duidelijk moet onderscheiden van de commerciële zenders. Een publiek omroep is er juist voor om dingen te laten horen, die je ergens anders niet hoort. En mensen de kans geven, die ze ergens anders niet krijgen. Wat dieper te graven. Ik hoor nu te weinig verschil tussen de publieke en commerciële omroepen. Dat verschil mag veel groter zijn. En dan vooral als het op radio aankomt. Ik wil niet dat Radio 2 de best beluisterde omroep is, maar dé beste omroep is. Eentje die mij verrast, verbaasd en andere muziek laat horen. Je hoeft niet te gaan freaken, maar ik hoor nu muziek op Radio 2, die op alle zenders wordt gedraaid’, aldus Stakenburg.

Beluister het anderhalf uur durende interview van Patrick Kicken met Marc Stakenburg in de Spreekbuis Podcast.

8 Comments

  1. Met de kennis van achteraf zeker…….Maar wel eerst jarenlang eten in en uit dezelfde Hilversumse ruif.
    Had er toen wat aan gedaan. Maar ja, sommige programmamakers zijn nogal erg met zichzelf bezig hé?

    • Marc Stakenburg maakte in mijn tienerjaren een van de beste programma’s van de Nederlandse radio. In die tijd waren er in de avonduren vaak informatieve jongerenprogramma’s te horen met discussies, reportages of cabaret. Krachtvoer was een van de beste programma’s, dat zich echt onderscheidde, niet in het minst dankzij de onlangs overleden Jeroen van Merwijk overigens.

  2. Ik kom hier via ‘Astradine’ van Ultravox, pas onlangs gevonden dat het de ‘outro’ / ‘coda’ was van ‘Krachtvoer’, nadat ik eerder ook het thema zelf niet kende. Geweldig nummer dat na al die jaren nog steeds in mij hoofd zat, al associeerde ik het eerder abusievelijk met Rauhfaser / Nieuwsbox’, ook van de KRO. Later ook met plezier (al vanuit het buitenland) naar je presentaties van Het Theater van het Sentiment geluisterd.

    Ik onderschrijf overigens volledig jouw mening dat de publieke onroep zich niet te zeer moet laten leiden door luistercijfers en dingen moet laten horen die elders niet te beleven zijn. Desnoods op kosten van de belastingbetaler en het liefst zonder reclame. A la BBC dus. Vanuit Polen, waar de staatsradio – ondanks alles – ook nog steeds de beste radioprogramma’s maakt.

  3. Marc en crew hebben een indruk grmaakt toen we, samen met collega-performers, in de mid 80-ties met ons bandje mochten optreden in zijn live-eindejaarsuitzending op Hilversum3. Onvergetelijke dag! Bedankt Marc👍🏼

  4. Ik ga het lange interview niet bekijken, beluisteren, of wat er in dit bericht staat allemaal ook daadwerkelijk gezegd is door Marc Stakenburg, maar hij heeft gereageerd onder een reactie van Juul Geleick dus zal hij het met alles wel eens zijn.

    Maar Marc is niet vertrokken bij de radio omdat zijn programma’s ophielden, in dit geval Het Theater van het Sentiment, zijn laatste programma, maar kreeg hij gewoon voortijdig de zak zoals dat heet door de KRO en werd hij als vaste waarde vervangen door Cobus Bosscha. Hij kreeg de zak, maar ook een leuk ‘rugzakje’ mee en waarmee hij het eigen bedrijfje Music Trails begon dat onder meer muzikale motorreizen door de Verenigde Staten organiseert.

    Marc is anders dan geschreven wordt, niet meer actief bij 40UP Radio sinds september vorig jaar en heeft hij daar de facto afscheid genomen wegens.een ‘overvolle agenda’. En dat in corona-tijd. Ik vermoed dat hij met zijn maatje Joost is gestopt wegens te weinig luisteraars, cq. te weinig respons. Respons die ik via mailtjes wel af en toe gaf, want altijd een fan van Marc geweest, maar Marc kon ook niet meer tegen wat opbouwende, vederlichte kritiek en correctie-opnerkingen van mij en loste mijn contact met hem daardoor op. Zo gaan die dingen, niet erg. Marc is denk ook gefrustreerd en zuur, niet alleen over vroeger, maar ook nu nog.

    De Zilveren Reismicrofoon won hij samen met Stefan Stasse voor Het Theater, maar ik wil ook nog wel zijn programma Legendarisch Live noemen dat hij een tijdlang op de vrijdagavond op Radio 2 presenteerde en ik zal niet snel het geweldige solo-concert van Randy Newman achter de piano in de Desmet-studio vergeten en met een publieksnterview van Marc met hem. Legendarische radio-historie van nog niet eens zo lang geleden. Waarom moest zo’n programma verdwijnen?

    Kundige en betrokken muzieksmaakmakers als Marc Stakenburg zijn van Radio 2 verwijderd, alleen Leo Blokhuis is nog over. Onlangs confronteerde ik Leo met recente uitspraken van Ruud de Wild dat Leo eigenlijk alleen maar muziek draait die niemand kent of leuk vindt. Ja, dat is de teneur van Radio 2, terwijl ik juist ook (nog) onbekende muziek wil horen. Leo antwoordde dat hij inderdaad het enige buitenbeentje is geworden. De omgekeerde wereld. Marc heeft gelijk, Radio 2 moet niet de populairste zender zijn, maar de beste muziekzender en dat is het totaal niet.

    *

    PS.

    Ik heb een pagina over Het Theater van het Sentiment en met bijdragen van mij aan het programma als actieve luisteraar.

    http://www.dejongenskamer.nl/htvhs.htm

    Hoogtepuntje voor mij was wel de dag en avond dat Ramses Shaffy overleed. Die avond was Marc de presentator van het Theater en het geval wilde dat in het Kroonjaar van die dag Ramses zijn eerste hit Sammy had. Ik reageerde met een mail. Je kan de korte compilatie hier terugluisteren:

    http://www.dejongenskamer.nl/ramses.mp3

    Bedankt Marc en het ga je verder goed.

  5. Ik weet nog dat Marc zijn verontwaardiging uitsprak over zijn gedwongen vertrek bij Tv/hS.
    Heb altijd genoten van zijn programma’s, en ik denk ook dat je je met zo’n staat van dienst niet altijd zin hebt om je steeds opnieuw te moeten vewijzen. En ja, daar word je inderdaad wat zuur van. Begrijpelijk!

    Helaas verliezen we de meeste goede deejay’s aan de commerciële omroepen, als ze ‘afwijken” van het format wat men blijkbaar in gedachten heeft. Iets meer vrijheid werkt voor de deejay toch net wat prettiger om zo een eigen kleur aan het programma te geven.

    Marc, bedankt voor alle mooie radio uren en succes kerel!

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*