Marianne Zwagerman heeft twijfels over investeringen in Youtubers

Peter de Mönnink gaf onlangs op het Screenforce-congres aan dat het voor mediabedrijven lastig is om geld te verdienen met YouTube. ‘Daar valt geen pepernoot te verdienen’, waren zijn woorden. Toch heeft Talpa Networks vorige week YouTube-kanaal StukTV overgenomen. Mediaspecialist Zwagerman laat in haar BNR-column weten dat zij het logisch vindt dat De Mol in het populaire StukTV investeert, aangezien zijn media-imperium nog heel erg draait op oude media. Het is volgens haar twijfelachtig of dit ook een succesvolle springplank voor de Youtubers zal zijn.

Mönnink vertelde tijdens het congres: “Met tv verdient een mediabedrijf zeventig keer meer dan met een YouTube kanaal, zei hij op het congres.” En dus is iets ondernemen op YouTube een onaantrekkelijk model voor een commercieel bedrijf als Talpa dat de focus heeft op return on investment, is zijn overtuiging. Tenzij je YouTube zou kunnen gebruiken als een springplank naar een platform waar voor een mediabedrijf wel geld te verdienen is.”

Zwagerman twijfelt of die springplank zo goed werkt, ondanks dat driekwart van de Nederlanders tegenwoordig video’s op YouTube bekijkt. RTL is al enige jaren actief en exploiteert een miljard YouTube-views per jaar. Toch is van een echt succes volgens haar geen sprake. ‘Moeizame business, geven ze zelf ook toe. Weliswaar is het produceren van de video’s vaak wat goedkoper dan tv maken, maar een groot deel van de omzet blijft achter bij YouTube en bij de makers van de online-programma’s’, aldus Zwagerman.

Lees of beluister haar hele column op BNR.nl

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*