Marianne Zwagerman maakt zich zorgen over internetcensuur

In haar nieuwe BNR-column maakt de mediaspecialiste zich zorgen over de censuur van Youtube en sites als Geenstijl, waarbij adverteerders hun miljoenenbudgetten weghalen. In het krachtenveld tussen machtige adverteerders en de ‘advertentiebinnenharkers van Google’ komen mediamakers volgens haar in de knel te zitten.

Volgens haar is er een bredere maatschappelijke trend waarin de hypergevoeligheid van gekwetsten belangrijker lijkt te worden dan het vrije debat.

Zwagerman: ‘Het stopt niet bij YouTube, vorig jaar was er de hysterische oproep aan adverteerders van een groepje boze dramvrouwen om GeenStijl en Voetbal Inside te boycotten. Voetbal Inside lijkt gered door John de Mol maar GeenStijl staat inmiddels in de verkoop na een flink gekelderde advertentieomzet omdat de content als ‘highly controversial’ wordt aangemerkt in de adverteerdersnetwerken.’

Jan Roos stopte ook al enkele maanden geleden met vloggen, doordat zijn advertentieinkomsten van zijn Youtube-vlogs waren opgedroogd.

Lees hier haar hele BNR-column.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*