Marianne Zwagerman reageert via haar BNR-column op de uitspraken van Ruud Hendriks, waarin de ondernemer aangeeft dat de rol van NPO, RTL en SBS is gemarginaliseerd. Ondanks dat radio en tv minder belangrijk gaan worden, verwacht zij dat video en audio juist steeds belangrijker worden. Zwagerman: “Alleen de spelers veranderen.”
Eventuele samenwerking met kabelexploitanten ziet zij niet zitten. “Het advies van Ruud Hendriks aan de omroepen om met de kabelaars te gaan praten klinkt dan ook een beetje muffig, in deze tijden van cable cutting waar steeds meer mensen video via internet consumeren”, aldus de mediaspecialiste.
Zwagerman: “Ik geloof meer in de strategie die VPRO-directeur Lennart van der Meulen ontvouwde in zijn nieuwjaarsspeech. ‘Middle of the road-media zijn ten dode opgeschreven, maar kwaliteit wordt actief gezocht’, zegt van der Meulen. De 1,4 miljoen kijkers die Ruben Terlou zondagavond trok met zijn nieuwe serie over China bewijzen zijn gelijk. Van der Meulen kondigde een oorlog tegen de NPO aan. Hij gaat voortaan zelf op zoek naar publiek voor de VPRO-programma’s, buiten de NPO om. Prima stap, je zou alleen willen dat andere partijen dat ook met belastinggeld mogen doen. Een level playing field in het bloedbad, dat is wel zo eerlijk.”
Geef als eerste een reactie