EZbook; digitaal bedrijf in print

‘Mensen willen gewoon graag een boek in handen hebben’, weet Mark Deeleman. Zijn bedrijf EZbook is gespecialiseerd in het maken van boeken in kleine oplagen voor een betaalbare prijs. Nou ja, ‘boeken’ is een wat beperkte term voor wat hij allemaal produceert: van magazines tot jaarverslagen.

Papier heeft ook in het digitale tijdperk nog altijd meerwaarde, vindt Deeleman, die een achtergrond heeft in de grafische sector. ‘Het idee voor EZbook is ontstaan in 2007 toen ik voor een bedrijf in Berlijn werkte: online mensen in staat stellen om hun content te verpakken in een boek als verschijningsvorm. Dat was toen vrij uniek.’ Die gedachte, die hij letterlijk op de achterkant van een bierviltje schreef, bleek flink aan te slaan. ‘We verwerken zo’n 10.000 tot 12.000 orders per jaar en de markt groeit nog steeds. De afgelopen tijd mede dankzij corona helemaal, want mensen hadden blijkbaar meer inspiratie en tijd om te schrijven. Wij zijn vorig jaar met 40 procent gegroeid.’

Mediawereld 
Onder de klanten van EZbook zijn veel mediabedrijven en, niet op de laatste plaats, reclamebureaus. ‘Dat gaat van bijvoorbeeld beschrijvingen van programmaformats voor een producent als Talpa, tot pitchboeken van reclamebureaus, de jaarlijkse reeks televisiefilms One Night Stand van de NPO en ga zo maar door. We hebben ook een aantal boeken over de mediawereld geproduceerd, bijvoorbeeld Mr. Veronica van Bert van der Veer en Pareltjes van (kranten)koppen van Rutger de Quay en Richard Otto.’ Maar de belangstelling voor boeken, tijdschriften en dies meer zij trekt een zeer breed palet aan opdrachtgevers. ‘Dat loopt van bedrijven tot particulieren, van de catalogus van een badkamerspecialist tot een boek dat een oma wil laten maken voor haar kleinkinderen. Het is voor een deel, zoals een Engelse hoogleraar het zei toen ik hem uitlegde wat we doen, ‘vanity press’. Mensen willen gewoon graag een boek in handen hebben en het is leuk als je dat kan personaliseren. De CEO van een bedrijf vindt het toch mooi als hij een boek krijgt aangeboden met zijn naam erop.’

‘Onze klanten zijn erg gemotiveerd en maken heel mooie dingen’

Mark Deeleman

Enabler
Het concept van EZbook is eenvoudig. Deeleman: ‘Wij zijn een ‘enabler’, wij helpen mensen om hun content in drukvorm te produceren. Kort gezegd kan de klant ons een pdf sturen en zorgen wij ervoor dat die gedrukt wordt in elke gewenste oplage, vanaf één exemplaar. Natuurlijk kunnen we de klant helpen bij het maken van zijn pdf, er staat een heel team klaar om bijvoorbeeld vragen te beantwoorden of de vormgeving zelfs helemaal te verzorgen.’ 

Het drukwerk maakt EZbook niet zelf, daarvoor heeft het bedrijf partners. ‘We werken met een aantal drukkers, die onze materialen, dus ons papier, onze omslagen en dergelijke gebruiken.’ Wachttijden zijn er niet, EZbook kan binnen enkele uren een kant en klaar product leveren. ‘Onze software heeft rechtstreeks toegang tot de machines van onze partners en kiest degene die het snelst kan produceren.’

EZbook levert niet alleen snel, de klant krijgt ook een kwalitatief goed product, dat milieuvriendelijk is gemaakt. ‘Dat kan van eenvoudig, tot genaaid en ingebonden, met harde kaft. We gebruiken alleen papier dat is geproduceerd volgens de FSC-norm, dus voor elke boom die wordt gerooid worden er twee terug geplant. En onze inktsoorten en toners zitten in volledig gerecyclede bussen. Boeken gaan bovendien lang mee, dus het is een verantwoord product.’

Mark Deeleman

Zelf publiceren
‘In feite helpen wij auteurs om zelf hun werk te publiceren, los van bijvoorbeeld een uitgever, het Centraal Boekhuis en de gewone boekhandel. De weg naar de klant maken wij korter. Daarbij helpen we de klant op elk gebied. Niet iedereen beschikt bijvoorbeeld over een lay-outprogramma als InDesign. Dat hoeft ook niet, wij hebben mensen die kunnen helpen om een tekst goed op te maken. En je kunt gewoon een pdf uploaden. Op onze website ezbook.nl kun je alle informatie en tips vinden voor de layout en het maken van de pdf, en voor vragen en hulp staat een heel team klaar.’

Andere markten
Deeleman is met EZbook nu vooral actief in Nederland en Vlaanderen, maar hij heeft plannen om de vleugels verder uit te slaan. ‘We zijn begonnen in het Nederlands taalgebied, al maken we ook boeken in andere talen. Bijvoorbeeld proefschriften en ander wetenschappelijk werken verschijnen vaak in het Engels, net als manuals en dergelijke.’ In de nabije toekomst wil hij zijn activiteiten uitbreiden naar onder meer Denemarken. Dat lijkt misschien een verrassende keus, maar is goed te verklaren. Deeleman: ‘Ons concept is op zichzelf goed te kopiëren naar een ander land, een andere markt, maar dan moet je wel de hele infrastructuur ook kunnen opzetten. De Deense maatschappij is in hoge mate gedigitaliseerd, de mensen zijn hoog opgeleid, beschikken over middelen en bovendien is er zo’n dienst als EZbook nog niet. Markten zoals Groot-Brittannië en Frankrijk zijn veel groter, dus daar zou je misschien eerder aan denken, maar daar is veel concurrentie. Het zal niet eenvoudig zijn om die te bestormen.’

‘Wij willen gewoon de beste zijn in wat we doen, het maken van boeken. Onze klanten zijn meestal heel erg gemotiveerd en ze maken vaak ook heel mooie dingen. De wereld mag steeds verder digitaliseren, ik zie een fysiek product als boeken niet verdwijnen. Het bestaat allemaal naast elkaar. En zoals men zegt: wie schrijft die blijft.’

1 Comment

  1. Super !!!! Wat leuk !!! Ik denk dat ik die oma ben, die in januari al haar 22ste boek laat drukken voor haar kleinkinderen. En altijd is het TOP. En weet je wat zo bijzonder is….. het lijkt net of ik de enige klant bent, zo persoonlijk is het contact. Ik ben zo blij met EZbook.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*