‘Omroepen moeten krachten bundelen om Amazon en Netflix te verslaan’

Volgens marketingspecialist Mark Ritson zijn niet de mobiele apparaten, maar de tv’s de toekomst van video. Als traditionele omroepen willen overleven, moeten ze stoppen met het verspillen van tijd aan hun eigen smart TV-apps en combineren op een enkel platform. Dat meldt Ritson aan de internationale nieuwssite Marketing Week.

Ritson heeft afgelopen maanden diverse omroepen in Europa bezocht om te peilen wat er in de lokale tv-markten speelt. Ritson: ‘In elke markt is het beeld opmerkelijk vergelijkbaar. Lineair tv-kijken neemt af, maar voorzichtig. En veel milder dan de media je misschien laten geloven.’ Volgens hem verplaatst de videoconsumptie niet direct naar mobiele devices.

‘Zelfs millennials halen nog steeds meer van hun video-advertenties uit een tv en niet uit een telefoon. TV blijft het overheersende medium voor bereik, video en emotie. De toekomst is niet zo futuristisch als ons beloofd was. Als je op dit moment voor commerciële televisie werkt, lijkt het misschien tijd om de bubbel open te breken. TV is niet dood. Mobiele video is niet de toekomst’, aldus Ritson.

Autre television
Steeds meer video wordt op de tv geconsumeerd, maar het gaat dan niet om lineaire tv. Ritson: ‘Soms wordt het ‘autre television’ genoemd, bij andere gelegenheden wordt het ‘verbundenes Fernsehen’ genoemd of wordt het eenvoudigweg ‘autro’ genoemd, afhankelijk van het land waarin u zich bevindt. Het is de lijn die de kijktijd aangeeft die het publiek besteedt aan het kijken naar het tv-toestel , maar niet ’tv kijken’. Het is Netflix, het is YouTube, het is elke weergave die plaatsvindt op een tv die niet traditioneel is. En het groeit. Echt snel.’

Volgens de marketingprofessor zal het tv-toestel nog vele jaren het centrale rol spelen voor video en vooral video-reclame. Toch zullen digitale reuzen steeds meer het tv-toestel van omroepen overnemen.

De meeste van deze digitale partijen hebben op dit moment nog wel moeite met hun tv-competenties ‘Google heeft grote moeite om een klein deel van zijn YouTube-kijkers te laten registreren voor zijn TV-achtige Red abonnement. En het zal waarschijnlijk net zo erg worstelen nu Red is omgedoopt tot Premium. Facebook Watch is… Facebook Watch. Maar hoewel digitale platforms worstelen met het worden van tv-aanbieders, worstelen de tv-aanbieders met digitalisering. Bekijk de apps van de meeste Europese tv-zenders en het is duidelijk dat ze ook heel slecht zuigen. Ondanks dat de toekomst van alle televisiekijken duidelijk de mogelijkheid is om een ​​online kijkervaring op een slimme tv aan te bieden, hebben de meeste tv-bedrijven ‘shitty’ apps met slechte bruikbaarheid en stotterende content.’

Volgens hem zijn tv-bedrijven goed in tv, maar niet in digitale ontwikkeling. Daarnaast zijn tv-bedrijven nationale, onafhankelijke entiteiten die de neiging hebben al hun tactische uitdagingen dienovereenkomstig te benaderen. Ritson: ‘Terwijl techpartijen internationale apps bouwen die letterlijk honderd keer groter zijn dan hun omvang en schaal, heeft elk nationaal tv-bedrijf geprobeerd een eigen lokale, kleine applicatie te bouwen.’

Gezamenlijke app
Volgens Ritson moeten tv-bedrijven niet allemaal het wiel willen uitvinden, maar gezamenlijk een goed werkende tv-app ontwikkelen. Ritson: ‘Een paar overwinnaars zullen in de toekomst tevoorschijn komen en het verbonden tv-toestel van de nabije toekomst domineren. Zowel YouTube als Netflix zijn erin geslaagd zich een weg te banen naar de afstandsbedieningen van de grote tv-toestellen. Hun apps zijn nu vaak vooraf geïnstalleerd op de tv-sets en -boxen. Het is een slimme zet, want gemak en eenvoud zullen de overwinning zijn voor de toekomstige dominante spelers.

Bron: Marketing Week

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*