MarktEffect Podcast Monitor 2023: Helft van de Nederlanders luistert nu wel eens naar een podcast

Vier jaar geleden introduceerde Markteffect de allereerste Podcast Monitor. Op dat moment was de podcast een relatief nieuw concept voor het grote publiek, aangezien toen nog slechts een vierde van de Nederlanders toegaf wel eens een podcast te hebben beluisterd.

Vandaag de dag is dit medium volledig tot bloei gekomen, met een verdubbeling van het aantal luisteraars: de helft van de Nederlanders luistert nu regelmatig naar een podcast. Deze worden voornamelijk beluisterd tijdens het reizen (78 procent), thuis (69 procent) en tijdens het wandelen (27 procent), en zijn vooral populair bij hoogopgeleiden, jongeren tot 34 jaar en studenten.

Het is opmerkelijk dat dubbel zoveel luisteraars aangeven dat ze verwachten in de toekomst meer, in plaats van minder, naar podcasts te gaan luisteren. Sterker nog, 10 procent van de respondenten die nooit naar een podcast luisteren, zijn van plan dit in de nabije toekomst wel te gaan doen.

1 op de 3 luisteraars luistert naar volledige advertenties Vanuit een commercieel oogpunt lijken podcasts een interessant advertentieplatform te zijn. Bijna driekwart van de luisteraars komt wel eens een commerciële boodschap tegen tijdens het luisteren, en één op de drie luisteraars luistert deze advertentie volledig af.

2 Comments

  1. Op de site van Markteffect lees ik:
    “Inmiddels luistert bijna de helft van alle Nederlanders (18 jaar en ouder) wel eens naar een podcast (49%); dit komt neer op zo’n 6,9 miljoen Nederlanders.”
    “wel eens” is bij mij iets anders als “regelmatig”, wat jullie in jullie stuk hebben gezet.

  2. Ik ken veel mensen die in de hype ook naar een podcast gaan luisteren en daarna het laten voor wat het is. Het lag dan ook wel in de lijn der verwachting, want het is niet de eerste keer dat de media heeft geprobeerd om podcasts te hypen. Men zag een verdienmodel, maar helaas… 😉

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*