Martijn van Dam (NPO): ‘Ik zou graag zonder reclame willen’

Sinds 1 september 2017 maakt hij deel uit van de Raad van Bestuur bij de NPO. Tot op heden heeft Van Dam nauwelijks interviews gegeven. Hij wilde zich naar eigen zeggen eerst ‘onderdompelen’. Vandaag gaf hij een live interview op NPO Radio 1 en er kwam vrijwel tegelijkertijd een NRC interview online. Na meer dan 13 maanden treedt Martijn van Dam in het openbaar.

In het Perstribune-interview gaf Van Dam aan dat hij meer geloof heeft in het BBC-model in plaats van een bestel met sterk geprofileerde omroepen. Dat is niet direct geheel opmerkelijk, aangezien al langere tijd er spanning is tussen enkele omroeporganisaties en de NPO-top over welke rol de organisaties dienen te hebben. Ondanks dat NPO het moederconcern maken veel mediamensen zich zorgen over de tanende macht van omroeporganisaties.

Van Dam is bij NPO verantwoordelijk voor distributie en innovatie. Ook de NPO wil – net als Netflix – in de toekomst meer persoonlijke aanbevelingen doen door middel van data-algoritmes. In het interview geeft Van Dam aan dat hij filterbubbels wil voorkomen, maar de aanbevelingen vooral wil inzetten om mensen een andere kant van het verhaal te laten horen. Aanbevelingen geven doen vrijwel alle online videoplatforms, maar Van Dam wil ook dat er naast de standaard voorkeuren ook andersoortige programma’s met een maatschappelijk belang worden aanbevolen. Dat is volgens hem de kracht van pluriformiteit.

Creëer je deze juist niet met een sterk pluriform bestel? Van Dam: ‘Ik heb bij sterke pluriforme omroepen het beeld van hoe het vroeger was met omroepen die onderdeel waren van hun eigen zuil. Dat hebben we echt achter ons en ik ben niet voor terug naar vroeger.’

Onzichtbaar?
De afgelopen maanden was er veel onrustig over de komende bezuinigingen. Er was ook veel kritiek op het functioneren van Martijn van Dam. Binnen de omroepwereld werd geroepen dat hij onzichtbaar was en door zijn weinige mediakennis niet serieus werd genomen. Als bijnaam kreeg hij zelfs ‘Martijn de Ambtenaar’. Hij kon goed omgaan met deze kritiek. ‘Na 14 jaar Haagse politiek was ik wel wat gewend’, aldus Van Dam. Omroeppolitiek en kritiek hoort volgens hem ook bij dit huidige bestel.

Volgens Van Dam is het moeilijk om gezamenlijk met de omroepen te bepalen wat de toekomst van de publieke omroep moet worden. ‘En soms worden we het niets eens. Daarom heeft de Raad van Bestuur enkele extra bevoegdheden gekregen bij de verandering van de Mediawet om knopen door te kunnen hakken en koers te zetten.’ Dit gaat onder andere over de programmering en het online beleid. Hierdoor kan de Raad van Bestuur zelf de eindbeslissing nemen om programma’s wel of niet budget te geven of van tv en radio te halen.

Moet NPO -net als BBC- reclamevrij worden? Van Dam: ‘Ik denk dat niemand reclame wil. Ik zou zonder reclame willen, maar zonder dat geld kunnen wij niet meer heel Nederland bedienen.’

Beluister het hele Perstribune-interview op NPO Radio 1.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*