Martin Sorrell: ‘Netflix business model is onhoudbaar’

Sir Martin Sorrell, CEO van ’s werelds grootste reclamebureau netwerk WPP heeft onlangs in een interview aangegeven dat het huidige Netflix businness-model geen lang leven meer heeft. 

Sorrell: ‘Ondanks dat het Netflix model zeer krachtig is, weet het bedrijf nog steeds geen winst te maken’. Volgens Sorrell geeft het bedrijf meer dan 4 miljard dollar aan productiekosten uit. Met deze enorme hoge kosten is Netflix volgens hem genoodzaakt om op den duur het maandelijkse bedrag te gaan verhogen. ‘En we weten nog wat er gebeurde toen ze de laatste maal het maandelijkse abonnement verhoogde..‘, aldus Sorrell. Volgens hem is daarom een advertentie model een goed alternatief. Netflix zou daarmee wel afscheid moeten nemen van hun ‘unique selling point’: tv kijken zonder advertenties. 

In hetzelfde interview stelt Sorrell dat het een misvatting is dat er steeds minder televisie wordt gekeken. Sorrell: ‘Er wordt steeds meer tv gekeken, mits je alle schermen meeneemt. Jongeren kijken ook nog steeds veel tv, maar doen dit naast de televisie ook op pc, smartphone en tablets.’ Volgens hem is het grootste probleem hierin dat deze tv-consumptie op andere devices nog steeds niet goed wordt doorgemeten. 

Sorrell: ‘Onderzoekspartijen zoals Nielsen kunnen nog niet goed het tweede scherm, derde scherm en de moderne manier van kijken doormeten.’ Dit is de reden dat WPP daarom heeft geïnvesteerd in kijkonderzoek activiteiten van bedrijven zoals Comscore en Rentrak.

Bron: Videonet

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*