De verwachting is dat de mediabestedingen in 2020 met 22% zullen dalen.
De netto mediabestedingen in Nederland bedroegen in 2019 bijna € 4,7 miljard, een stijging van 3,9% vergeleken met vorig jaar. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2019 dat Nielsen binnenkort publiceert.
Voor meerdere mediumtypen was 2019 een prima jaar. Internet liet een groei zien van 12%. Ook het mediumtype liet een bescheiden groei zien van 1%. Radio zag de inkomsten uit advertenties stijgen met meer dan 4%. Dit is de hoogste groei sinds jaren.
De advertentie-omzet van online is inmiddels goed voor 45% van de gehele omzet. Vijf jaar geleden bedroeg het aandeel nog ‘slechts’ 35%. Televisie leverde een half procentpunt in.
De kans is groot dat adverteerders ook de rest van het jaar fors minder in media investeren dan gewoonlijk, wat volgens Nielsen zal leiden tot waarschijnlijk de grootste daling van de netto mediabestedingen ooit.
Geef als eerste een reactie