Mediagebruik onder jonge kinderen daalt, maar blijft hoger dan het officiële advies

Kinderen van 0-6 jaar besteden minder tijd aan digitale media dan vorig jaar. Maar met een gemiddelde van bijna anderhalf uur per dag is dit nog steeds meer tijd dan aanbevolen wordt door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Dit blijkt uit de Iene Miene Media-monitor van Netwerk Mediawijsheid, in het kader van de Media Ukkie Dagen.

Vorig jaar besteedden kinderen van 0-6 jaar gemiddeld 111 minuten per dag aan digitale media. Dit jaar is dat gemiddeld 86 minuten per dag. Eén op de zes jonge kinderen kijkt dagelijks zelfs meer dan twee uur filmpjes op een mobiel apparaat of televisie.

“De daling is een stap in de goede richting, maar het mediagebruik is nog steeds hoog,” aldus dr. Peter Nikken, Emeritus Lector Jeugd & Media. “Het lijkt er echter wel op dat steeds meer ouders bewuster omgaan met schermtijd bij jonge kinderen. Wellicht omdat er toenemende aandacht is voor de risico’s van mediagebruik door kinderen.”

Mediagebruik verschilt enorm tussen verschillende gezinnen

Het digitale mediagebruik verschilt erg tussen gezinnen met jonge kinderen. Bijna de helft van de jonge kinderen kijkt geen televisie en een nog groter deel bekijkt geen filmpjes op smartphones of tablets. Daar tegenover staat dat er veel kinderen zijn die meer dan 2 uur per dag bezig zijn met televisie kijken, filmpjes kijken en gamen.

Ook op welke momenten media gebruikt worden verschilt sterk tussen gezinnen. Eén op de vijf kinderen kijkt filmpjes tijdens het ontbijt. Ouders die dit toestaan noemen het vaak een moment van rust. Vooral wanneer zij weinig steun van een partner ervaren. Daarentegen staat wel vast dat jonge kinderen nog steeds twee keer zoveel tijd aan offline-activiteiten besteden als aan digitale media.

Kansen en uitdaging van samen media gebruiken

Veel ouders zien digitale media als plezierig voor hun kinderen en laten hen media gebruiken ter ontspanning. Twee derde van de ouders kijkt regelmatig samen met hun kind televisie. Maar samen gamen of filmpjes kijken op mobiele apparaten gebeurt minder vaak. In plaats daarvan houden ouders vaker op afstand toezicht op het digitale mediagebruik van hun kinderen.

“Dit is een gemiste kans”, aldus Tuijnman. “Want samen media gebruiken kan educatieve en sociale voordelen bieden. Ook zien we dat kinderen in de leeftijd 4 tot 6 jaar vaker zonder begeleiding kijken. Mogelijk denken ouders dat hun kinderen dat op die leeftijd al heel goed alleen kunnen. Maar ook deze leeftijdsgroep heeft nog begeleiding nodig om media goed te begrijpen en er op een gezonde manier mee om te gaan. Samen kijken en praten over wat ze zien helpt bij hun taalontwikkeling en kritische denkvaardigheden.”

Het Iene Mienie media-onderzoek is onderdeel van de Media Ukkie Dagen 2025 van Netwerk Mediawijsheid. Het thema van dit jaar is ‘Samen met media’. In de campagne worden ouders en opvoeders aangespoord om samen met kinderen de digitale wereld te verkennen. Het gezamenlijk gebruik van digitale media biedt niet alleen meer plezier, maar zorgt er ook voor dat kinderen beter begrijpen wat ze zien en ervaren.

Over het Iene Miene Media onderzoek

Iene Miene Media is een jaarlijks herhaald kwantitatief onderzoek naar het mediagebruik in gezinnen met jonge kinderen van 0-6 jaar. Het onderzoek is uitgevoerd middels een online kwantitatieve survey onder 1021 ouders van kinderen in de leeftijdscategorie 9 maanden t/m 6 jaar. Het veldwerk vond plaats tussen 10 en 26 februari 2025. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Highberg in opdracht van Netwerk Mediawijsheid in samenwerking met Emeritus Lector dr. Peter Nikken van Jeugd & Media Advies en senior wetenschappelijk onderzoeker dr. Anouk Tuijnman van het Trimbos-instituut.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*