MediaMatters probeert mediabedrijven met een vraag te koppelen aan jonge ondernemingen met een oplossing. Met succes, zegt business manager Bert Kok van MediaMatters, want er hangt al een tiental concrete deals in de lucht.
Het idee ontstond in 2015, maar MediaMatters draait sinds 2016. Het is een programma, waarmee crossmedia netwerk iMMovator gevestigde mediabedrijven en ‘volwassen’ startups met elkaar in contact brengt, om gezamenlijk tot zaken te komen. “Bestaande mediabedrijven willen bijvoorbeeld nieuwe doelgroepen aan zich binden, hun processen verbeteren of hun online bereik vergroten”, zegt Kok. “Wij helpen hen duidelijk te krijgen wat hun vraag precies is. Van daaruit formuleren we challenges en zoeken we nieuwe ondernemingen die een oplossing kunnen bieden. Tijdens onze ‘MatchMaking Days’ komen alle partijen samen om, onder onze begeleiding, te kijken of ze met elkaar in zee kunnen gaan. We draaien nu ongeveer een jaar en ik verwacht dat we op afzienbare termijn de eerste zakelijke resultaten kunnen melden. Er hangen zo’n tien deals in de lucht.”
Innovatie
Als die allemaal doorgaan, is dat goed nieuws voor alle betrokkenen, niet op de laatste plaats voor MediaMatters zelf. “Ons doel is innovatie in de sector te stimuleren. Zes mediabedrijven doen nu mee, dat aantal willen we graag uitbreiden. Als we concrete resultaten bereiken, trekt dat nieuwe deelnemers aan”, verklaart Kok. De zes deelnemers van het eerste uur zijn de NPO, AVROTROS, de EO, Persgroep Nederland, het Nederlands Dagblad en De Groene Amsterdammer. Zij betalen om mee te doen aan het programma, de startups nemen gratis deel.
Scouten
Voor de eerste MatchMaking Days hadden Kok en program manager Rick van Dijk veertien jonge ondernemingen uit zeven landen geselecteerd. “Wij zijn continu bezig nieuwe bedrijven te scouten”, aldus Kok. “We kijken niet alleen in Nederland, maar in heel Europa. Het zijn doorgaans geen echte startups die we scouten, maar bedrijven die zich al bewezen hebben. Onder gevestigde mediabedrijven bestaat een tendens om vraagstukken zelf te willen oplossen. Maar in de markt zijn vaak goede, nieuwe kant-en-klare oplossingen te vinden, die meteen implementeerbaar zijn en die direct bijdragen aan de resultaten. Wij brengen vraag en aanbod bij elkaar en we bieden de startende ondernemingen begeleiding bij hun presentatie via training en coaching door André Knol van onze partner Innomics.”
Trends en matches
De inschrijving voor de komende MatchMaking Days in oktober is geopend. De vorige editie, in mei dit jaar, verliep succesvol, vertelt Kok. “Daar zijn 27 ‘matches’ uit voortgekomen. Die leveren natuurlijk niet meteen dezelfde dag harde deals op, daar is meer tijd voor nodig. Sommige startups hebben we gericht gescout, omdat ze een oplossing voor de vraag van één van de mediabedrijven hadden. EzyInsights uit Finland en AX Semantics uit Duitsland zijn daarvan voorbeelden. Andere hebben we meer ter inspiratie uitgenodigd, omdat ze voorop lopen met het gebruik van geavanceerde technologie, zoals het Nederlandse Graphlr.”
EzyInsights houdt bij welke onderwerpen op bijvoorbeeld social media trending worden. Redacties krijgen snel zicht op wat er speelt en kunnen daardoor in een vroeg stadium nieuwe verhalen ontdekken of aanhaken bij belangrijke topics. In Nederland is onder meer Omroep Brabant hiermee gaan werken. De regionale zender heeft daardoor het online bezoek duidelijk zien groeien. AX Semantics, uit Duitsland, produceert geautomatiseerd teksten. Op basis van informatie die je zelf invoert of die uit databases wordt vergaard, en na een training waarin je eigen redactionele wensen kunt aangeven, genereert het programma artikelen.
Personaliseren
Die kunnen hyperlokaal en in hoge mate gepersonaliseerd gemaakt worden. Denk aan een weerbericht voor grote of juist zeer kleine, specifieke gebieden, nieuws en sportberichten van internationaal niveau tot de plaatselijke amateurclub. Het Nederlandse Graphlr heeft MediaConnect ontwikkeld, een content management systeem voor een compleet digitale workflow. Het systeem kan automatisch content verzamelen, redactionele bewerking en interactie met partners en publiek ondersteunen en crossmediale distributie leveren.
“Tijdens de MatchMaking Days ontstaat een internationaal gezelschap met een positieve sfeer”, zegt Kok. “Er doen nu zes mediabedrijven mee, dat aantal willen we uitbreiden tot twaalf. We mikken ook op meer startups, maximaal twintig kunnen aan de sessies deelnemen. Wij hebben geïnvesteerd in de coaching en begeleiding van de jonge bedrijven, zodat ze hun business propositie zo scherp mogelijk naar voren kunnen brengen tijdens een pitch. De mediabedrijven reageerden enthousiast, ze zijn overtuigd van de toegevoegde waarde die ons programma voor hen heeft.”
Verbeteren
“We kijken natuurlijk altijd naar punten die we kunnen verbeteren. We letten ook voortdurend op trends in de mediawereld, zoals kunstmatige intelligentie, virtual reality en dataverwerking en zoeken naar nieuwe bedrijven die zich daarmee bezighouden. We zijn altijd benieuwd naar welke nieuwe startups er zijn.”
Foto’s: Goos van der Veen/MediaMatters
Geef als eerste een reactie