’2018 wordt voor RTL, SBS, en NPO het jaar van disruptie, ontslagen en accepteren dat het nooit meer zo wordt als het was. Kijkers vluchten naar Netflix, adverteerders naar FB en Google. Tv-producenten en facilitaire bedrijven wacht hetzelfde lot.’ De nieuwjaarsboodschap die mediaondernemer Ruud Hendriks op 1 januari de wereld in twittert, is geen vrolijke voorspelling voor de duizenden medewerkers op het Mediapark. Ook voor de gemeente Hilversum, waar de media-industrie grootste werkgever is, moet het een bericht zijn om slapeloze nachten van te krijgen.
“Goed dat Ruud Hendriks het nog een keer zo duidelijk zegt, maar we weten natuurlijk al jaren dat de traditionele media-industrie met de omroepen onder druk staat”, zegt mediawethouder Wimar Jaeger van Hilversum. “We zijn achter de schermen al drie jaar bezig de toekomst van het Mediapark en de werkgelegenheid veilig te stellen. We willen het Mediapark omvormen tot een Media Campus waar mensen werken, studeren en ook wonen. Het moet de plek zijn waar de creatieve digitale industrie van Nederland zetelt. Met die omvorming zijn we al langer bezig. Nu komen er al jaarlijks zo’n duizend studenten over de vloer via de Hilversum Media Campus van de gemeente en Beeld en Geluid. Die zijn aan de slag met programmeren en technieken als augmented reality. Het mbo heeft al een eigen studio op het Mediapark.” Investeerders Hotels Ster-inkomsten “Daar is geld mee te verdienen. De Ster-inkomsten zijn drastisch gedaald. En zullen dit jaar naar verwachting weer met 60 miljoen euro dalen. Dat bedrag moeten de publieke omroepen weer extra bezuinigen. De helft van de advertentie-inkomsten in Nederland lekt inmiddels weg naar grootmachten in het buitenland. Naar de Googles en Apples van deze wereld. Dat moeten we echt binnenboord zien te houden. Daarvoor moeten we onze media-industrie moderniseren. Voorop blijven lopen met het ontwikkelen van apps, games, digitale diensten en technieken voor de gezondheidszorg.” Drie partijen hebben de afgelopen periode onderzoek gedaan naar de toekomst van het Mediapark. PricewaterhouseCoopers is gevraagd om wereldwijd te kijken welke media en ict-campussen succesvol zijn. Jaeger: “Welke draaien goed? Wat kunnen wij van ze leren? Van Aarhus bijvoorbeeld of van Silicon Valley. Architectuurbureau UNStudio van Ben van Berkel ontwikkelt voor ons een stedenbouwkundige visie voor de campus. Nog niet tot in detail, maar de grote lijnen zijn zij nu aan het uitzetten. En een club is de juridische en financiële kanten van het plan aan het uitwerken.” The Voice
|
Geef als eerste een reactie