Acht ton voor attributen op pronkplekken in Hilversum
Die route moet een lang gekoesterde wens van gemeente en ondernemers vervullen om bezoekers langs alle pronkplekken van Hilversum te leiden. Niet alleen leuk voor bezoekers, maar ook zeker voor lokale ondernemers.
Om dat te bewerkstelligen worden er drie acties ondernomen. De zogenaamde ‘city marketing’ wordt aangescherpt om bezoekers te lokken. Verder moet een ‘mediamile’ van, vreemd genoeg, een dikke twee kilometer bezoekers verleiden om meerdere Hilversumse pronkplekken te bezoeken en de al aangekondigde slimme lantaarnpalen moeten als hulpstuk per september ingezet worden om extra informatie te verschaffen.
Stationsplein
Het plan is om in eerste instantie het stationsplein aan te pakken. Daar komt het lokale VVV-kantoor, in ieder geval voor september. Bovendien gaat het mediabedrijf MediaMonks op het stationsplein aan de slag met virtuele realiteit. Zo kunnen er hologrammen of andere uitingen van nagebootste werkelijkheid te zien zijn. Professionals van het bedrijf geven vier dagen per week uitleg. Het stationsplein wordt met een opvallende route gekoppeld aan het Muziekcentrum van de Omroep (MCO), de Kerkbrink, Beeld en Geluid, het Marktplein en het raadhuis.
,,Op gedeeltes van die route kunnen de poten van Pino bijvoorbeeld zichtbaar zijn. We willen fysieke uitingen koppelen aan nieuwe techniek”, aldus Jaeger. Als andere voorbeelden noemt hij de wagen van Pipo de Clown of de taarten van Carlo en Irene van Telekids. ,,En dan wellicht in een andere verschijningsvorm.’’
Persmuseum
Het raadhuis moet uitblinken als baken van digitale architectuur, de Kerkbrink moet mediacultuur uitstralen en Beeld en Geluid moet, met het persmuseum dat zich daar per 2 mei vestigt, eindelijk ook bezoekers vanuit het centrum trekken. Voor de citymarketing moeten alle deelnemers bijdragen. ,,Daar is nu acht ton voor beschikbaar, één ton komt van de gemeente”, meldt Jaeger. De wethouder zegt dat op korte termijn de grootste bijdrage op dat gebied van de Hilvertshof komt. ,,Het is de bedoeling dat ondernemers en gemeente op dezelfde manier naar buiten treden.’’
Ook de slimme lantaarpalen, waarvan Hilversum de komst al aankondigde, moeten de route verfraaien. Inmiddels is Hilversum samen met Amersfoort gaan aanbesteden om in september een pilot te starten langs de route. De palen kunnen dienen als digitale routewijzer en als punt voor wifi-verbinding.
Geef als eerste een reactie