Mediaspecialisten over de positie van Erland Galjaard (RTL)

Er is steeds meer kritiek op RTL4 en zijn pro­gram­ma­di­rec­teur Er­land Gal­jaard. Naast de dalende kijkcijfers zijn ook de winstcijfers van RTL achteruit gegaan. Volgens Marianne Zwagerman heeft de zender een groter probleem dan alleen de huidige programmering.

Voet­balana­list Johan Derk­sen noem­de tij­dens een uit­zen­ding van Voet­bal In­si­de de pro­gram­ma’s van RTL rond­uit slecht en zei uit­ge­ke­ken te zijn op Hum­ber­to Tan “en al die an­de­re BN’ers”. AD-columniste Angela de Jong beticht de zender van stuitende arrogantie en creatieve armoede. De Jong, maar ook de vroegere algemeen directeur Fons van Westerloo gaven in de media aan dat Erland Galjaard moet opstappen.

Olietanker
In Gooi en Eemlander gaf tv-criticus Bert van der Veer aan dat Gal­jaard de laan uit­stu­ren niet veel oplost. “Een voet­bal­elf­tal wordt niet on­mid­del­lijk be­ter als de trai­ner is ont­sla­gen. Een tv-zen­der is een olie­tan­ker, geen zeil­bootje dat je snel bij­stuurt.”

Mediaspecialiste Marianne Zwagerman meldde vanochtend tegenover Spreekbuis dat zij ook niet direct verwacht dat de programmadirecteur zal vertrekken na kritiek in de media. “Op elke positie is een keer een wissel nodig. Misschien is dit het moment, maar sterke bedrijven bepalen dat zelf en laten hun oren niet hangen naar columnisten en voetbalcommentatoren”, aldus Zwagerman.

Adverteerdersgeld
Het probleem bij de zender is volgens haar groter dan alleen de huidige programmering of een programmadirecteur. De reclame-inkomsten staan onder druk en lineair tv-kijken neemt momenteel af. Toch heeft RTL op digitaal gebied volgens haar de zaken beter voor elkaar dan concurrent SBS.

Zwagerman: “RTL heeft wel een online positie, een groot verschil met SBS. Het is nu zaak aan de nieuwe CEO om daar een goede strategie op te bouwen. Dat neemt niet weg dat ze ook hun probleem met lineair aan moeten pakken. Want het is een sterk dalende maar nog steeds grote markt die deels de digitale strategie moet financieren. Feit blijft dat voor RTL, SBS én de STER het probleem opdoemt dat ik laatst al schetste in m’n BNR column. Die kleine miljard adverteerdersgeld verdelen ze nu nog met z’n drieën. Dat blijft niet zo.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*