De Dutch Media Week, dat betekent vanaf woensdag flink uitpakken. En dus nodigde verantwoordelijk wethouder Wimar Jaeger voor het gesprek deze krant wel op een heel bijzondere plek uit: bovenin de beroemde tv-toren van Hilversum. Deze versie van het evenement is nog in Hilversum, maar volgend jaar wil hij ’de regio in’ en daarna moet het zelfs een landelijk festijn worden.
“Nee, ‘groter’ is niet het goede woord”, corrigeert de wethouder gelijk. “Ik zou liever zeggen ‘breder’. De Open Studiodagen trokken vroeger tijdens een weekend al veel mensen, maar nu voegen we daar in de rest van de week ook de professionals aan toe. Wat ooit begon met rondleidingen door de studio’s, om mensen te laten zien hoe bijvoorbeeld camera’s werken, is nu uitgegroeid tot een event rond alles wat te maken heeft met de digitale en creatieve industrie. Van de studio’s gingen we naar het Mediapark en dit jaar doet de hele stad mee. We barsten van de bedrijven en bedrijfjes in deze sector. Voor professionals is er veel te ontdekken.”
Komende woensdagavond gaat de Dutch Media Week van start met Dudok in Concert. Ook tijdens dit gratis concert – vol is vol – zal de digitale techniek worden gekoppeld aan creativiteit. Veel kleur en pracht en praal op de grote muur van het raadhuis, onder begeleiding van het Metropole Orkest. Ook diskjockey en schilder Ruud de Wild, zanger Frank Boeijen, Angela Groothuizen en de 3JS zijn van de partij. Het wordt die avond live via de NPO op tv uitgezonden.
Eindhoven
Jaeger kijkt naar zijn woordvoerster met zo’n blik van ’zal ik het zeggen of zal ik het niet zeggen’. “Ach ja, waarom ook niet”, roept hij. “We hebben het gewoon een beetje afgekeken van Eindhoven. Die hebben ook zo’n week waarbij ze alles uit de kast trekken. Eindhoven is natuurlijk het centrum van de techniek, met bedrijven als ASML. Waar wij in deze regio goed in zijn is het combineren van digitale technieken in combinatie met creativiteit, vooral als het gaat om media.”
Jaeger kijkt naar zijn woordvoerster met zo’n blik van ’zal ik het zeggen of zal ik het niet zeggen’. “Ach ja, waarom ook niet”, roept hij. “We hebben het gewoon een beetje afgekeken van Eindhoven. Die hebben ook zo’n week waarbij ze alles uit de kast trekken. Eindhoven is natuurlijk het centrum van de techniek, met bedrijven als ASML. Waar wij in deze regio goed in zijn is het combineren van digitale technieken in combinatie met creativiteit, vooral als het gaat om media.”
Welke professionals verwacht de wethouder op de workshops, lezingen en andere meetings tijdens de Dutch Media Week? Allereerst de traditionele beroepen uit de mediawereld: cameralieden, geluidsmensen, technici. Zij moeten natuurlijk op de hoogte blijven van de nieuwste snufjes en ontwikkelingen. Datzelfde geldt voor journalisten en redacteuren uit alle delen van het land. Jaeger: “Alles is tegenwoordig datagedreven. En daar hebben we veel van in huis. Neem alleen Beeld en Geluid. Wat ze daar aan creatieve data hebben. Daar kun je veel mee doen. Ook mensen uit de wereld van de data zijn natuurlijk van harte welkom.”
Bubbles
De Hilversumse wethouder is niet bang dat er op de Dutch Media Week gescheiden werelden gaan ontstaan, ‘bubbles’ zoals dat tegenwoordig zo mooi heet. Dus die van het grote publiek tijdens de Studiodagen en van de professionals tijdens de lezingen, demonstraties en andere meetings. Er zijn genoeg mensen die uiterst geïnteresseerd zijn en die mogen gewoon overal binnenstappen.
“Zoals bij de Mobile Movie Days”, noemt de wethouder als voorbeeld. “Dat zijn juist de vaak jonge mensen die met hun smartphones mooie films maken. Daar verwachten wij echt niet de mannen van Walt Disney met hun dure camera’s. Het gaat om ontmoeten en inspireren, en dat is dus voor iedereen bedoeld.”
Begint Jaeger eenmaal te praten over het Gooi, de media en alle digitale toepassingen, dan gaat hij ook helemaal los. Zelfs op deze toch al weer wat traditionele locatie. De televisietoren is immers al weer bijna 50 jaar oud. Enthousiast vertelt hij over voetballer Davy Klaassen en de tientallen elektronische draadjes aan zijn lichaam, waarmee hij bestuurd kan worden. “Want in Nederland hebben we 16 miljoen coaches, toch? Als Klaassen naar links schiet, kun jij zeggen dat hij naar rechts moet schieten. Dan heb je een mooie game.”
Gouden toekomst
“Data gestuurde technieken, gekoppeld aan creativiteit. Daar excelleren we in. Als we dat goed aanpakken, is er een gouden toekomst voor ons weggelegd”, vervolgt hij. Wat dat ‘goed aanpakken’ betreft, Wimar Jaeger denkt al weer enkele stapjes verder. Hij is op dit terrein ook projectwethouder voor de Regio Gooi en Vechtstreek.
Wat hem betreft doet de regio volgend jaar ook mee met de Dutch Media Week. Uit de losse pols noemt hij een tiental bedrijven op uit Weesp, Bussum, Wijdemeren en al die andere plaatsen in de regio. Het Singer in Laren, EZBooks, Capricorn Studio in Bussum. “Maar ook de startups zijn van harte welkom, de mensen van het terrein van de oude chocoladefabriek van Bensdorp. Laat iedereen vooral contact met ons opnemen.”
“Verder zie ik een nauwere betrokkenheid van de kunst voor me”, gaat hij verder. “Ik ben weleens op het Festival Ars Elektronica in het Oostenrijkse Linz geweest. Toevallig wordt dit festival bijna gelijktijdig gehouden met onze Dutch Media Week. Wat een belevenis was dat. Als het aan mij ligt kan de kunstsector zich bij ons aansluiten.”
Geef als eerste een reactie