Volgens Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet VodafoneZiggo zijn kabelnetwerk openstellen voor andere aanbieders. Concurrent KPN deelt haar telefoon- en internetverbindingen al enkele jaren met concurrenten. Door het verder openbreken van deze markt, zal de concurrentie toenemen. Nieuwe concurrenten zullen er nieuwe abonnementsvormen, waaronder ‘internet only’ ontstaan. Momenteel is de prijsvoordeel om een internetabonnement zonder tv-pakket af te sluiten nog zeer beperkt. Door deze toekomstige veranderingen in deze markt zal het aantal Cord Cutters (Cable Cutters), oftewel consumenten zonder vaste tv-aansluiting, naar verwachting gaan stijgen.
Volgens de ACM is de openstelling nodig om concurrentie te behouden. Momenteel hebben KPN en Vodafone zo’n 85% van de breedbandmarkt in handen. ACM wil al vanaf deze zomer kleine spelers zonder eigen netwerk toegang geven op het netwerk VodafoneZiggo.
Sinds 2014 is het aantal tv-abonnementen in Nederland met meer dan 135.000 gedaald. In Amerika neemt het aantal ‘cable cutters’ sneller toe. Onderzoeksbureau eMarketeer verwacht dat het aantal cord cutters in de Verenigde Staten eind vorig jaar naar 22 miljoen is gestegen (een stijging van 33.2% ten opzichte van 2016). Niet alleen voordeligere internet-only abonnementen, maar ook online alternatieven zoals NPO Start, NLZIET, Netflix, Youtube en Videoland, zullen in de toekomst ervoor zorgen dat ook Nederlandse kijkers steeds vaker hun kabeltelevisie zullen opzeggen.
Geef als eerste een reactie