Het Amerikaanse mediaconcern CBS gaat fuseren met branchegenoot Viacom en gaat ViacomCBS heten.
Viacom is vooral bekend van filmdivisie Paramount Pictures en televisiezenders zoals MTV, Comedy Central en Nickelodeon. Met deze deal is bijna 10,7 miljard euro gemoeid.
CBS en Viacom hoorden eerder ook al bij elkaar. In het najaar van 2005 werd er een nieuw bedrijf opgericht door Viacom, genaamd “New Viacom”. Op 31 december 2005 werd het bestaande Viacom Inc. hernoemd naar “CBS Corporation” en werden de bezittingen die onder Viacom zouden doorgaan ondergebracht bij het nieuw opgerichte New Viacom. Op 31 januari 2006 werd deze hernoemd naar Viacom Inc., waardoor in feite Viacom is afgesplitst van CBS in plaats van andersom.
CBS/Viacom wordt met een marktaandeel van 22% dan wel de grootste, maar zeker geen monopolist. Wie zijn trouwens die paarse 18%? Het massamediadomein is natuurlijk het speelveld bij uitstek voor uitleving van de neoliberale, vrije markt filosofie en praktijk. Zolang bovenstaande verdeling van de markt zo pluriform blijft, zie ik ook geen grote problemen. Toch mag de vraag gesteld worden: “Hoe heterogeen is die mediamarkt nou werkelijk?” Zijn de diverse concerns misschien toch nog latent met elkaar verbonden? Vissen ze qua inhoud, belang en politieke sympathie niet allemaal in dezelfde vijver? Het bevorderen van een conservatieve, kleinburgerlijke, maar zeer consumptieve moraal (sport, seks en vulgair vermaak?)? Zijn informatie, educatie, cultuur en kunst nog wel relevant, als het louter gaat om winstbejag, macht en ijdelheid? Ik denk dat het meer dan ooit wenselijk en noodzakelijk is, dat er een sterke, onafhankelijke, kritische, actuele en vitale publieke omroep als tegenwicht in de multimediale arena actief blijft. De kwestie wordt wel: in hoeverre kan een overheid of staat zelf geloofwaardig onpartijdig of als hoeder van het “algemeen” of “gemeenschappelijk” opereren?
“algemeen” of “gemeenschappelijk” BELANG natuurlijk..