In de eerste aflevering van het nieuwe seizoen van de podcast Dit Was De Radiopraten Harm Edens, Arjan Snijders en Ron Vergouwen uitgebreid met 3FM-zendermanager Menno de Boer.
Hij vertelt openhartig over de totstandkoming van de nieuwe programmering van de popzender. Wat verwacht hij van de nieuwe prominentste dj’s van de zender: Barend van Deelen, Eddy Keur en het nieuwe ochtend-duo Rob en Wijnand? Wat zijn z’n eigen 3FM-jeugdherinneringen? Hoe hoopt hij de zender weer succesvol te maken? Hoe waren de moeilijke (exit)-gesprekken met dj’s? En hoe gaat hij om met de overlegcultuur bij de publieke omroepen?
“NPO 3FM gaat zendernaam niet wijzigen”
Menno maakt in de podcast een einde aan de geruchten dat 3FM (officieel ‘NPO 3FM’) een andere naam krijgt. Hij zegt daarover: “Ik denk dat je anders te veel weg gooit. En je moet alle stikkers opnieuw laten maken…” Hij verklapt wat de nieuwe slogan wordt van de zender: We Want More! Ook komt er een nieuw audiologo en nieuwe vormgeving op 12 september, als een groot deel van de nieuwe programmering ingaat.
Met een nieuwe programmering, nieuwe dj’s en een sterkere focus op muziek en de bandjescultuur hoopt Menno de zender een duidelijker én positiever profiel te geven. De Boer: “3FM is een beetje een ‘makelaar is misery’ geworden. Een bezorgde zender, met een niet al te duidelijk format, wat alle kanten opschoot. Makers die het station niet als één team droegen. Mijn strategie is een aantal waarden veel belangrijker maken. Allereerst de bandjescultuur in de muziek veel belangrijker maken, muziek hing er een beetje bij. Daarnaast moet positiviteit en het plezier in radio maken weer te horen zijn! Mensen die luisteren willen verstrooiing, en vanuit die positiviteit willen we het avontuur weer terug brengen.”
Het allerbelangrijkste wat 3FM nu nodig heeft is toewijding, aldus De Boer. “Brengt iemand de luisteraar écht iets waar zijn hartje sneller van gaat kloppen? Gaat een dj er echt helemaal voor?” De vele namen waarmee Menno uit de radiosector heeft gepraat, konden dat commitment niet altijd meebrengen. Ook de focus op jongeren wordt wat losgelaten. Hij zegt hierover: “De luisteraars worden niet jonger. Als je als 3FM een rol van betekenis wil spelen en in bereik wil groeien, zul je je niet moeten blindstaren op de jongeren.” Ook de tone of voice van de zender moet anders. De Boer: “3FM was te bezorgd over morgen en wat er níet goed gaat in de wereld. Op 3FM was dat geluid overal te horen, dj’s gingen elkaar daarin napraten. Ik miste levenslust: ‘we gaan iets van deze dag maken!”, in plaats van ‘bestaan we morgen nog wel?’ Je kunt veel beter op zoek gaan naar oplossingen. We gaan meer variatie in geluiden horen.”
3FM-dj’s Sander Hoogendoorn en Frank van der Lende stonden in dat nieuwe uitzendschema, maar zijn recent toch naar Radio Veronica vertrokken. De Boer hoopt dat nog eind deze maand te kunnen zeggen wie daarvoor in de plaats worden opgesteld. “Het gaat om makers die ergens anders in de programmering stonden, maar misschien nu alsnog op zo’n plek terecht komen. Of makers van buiten. Nu er weer nieuwe plek is, blijkt dat er heel veel mensen gemotiveerd zijn om voor 3FM te werken. Ik zou het wel lekker vinden als we straks een programmering hebben, die twee jaar staat.”
Menno de Boer werkte lange tijd bij Talpa’s Radio 538. Zijn ervaringen daar zijn niet alleen positief. Ook daar vertelt hij over. “Commerciële radio is heel erg gericht op de luisteraar. Als je dat extreem doorvoert, dan durf je bijna niets meer. Je mag buiten de lijnen blijven kleuren. Het is vooral belangrijk om plezier te hebben in het radio maken. Daar hoort een soort magie bij en die komt alleen maar los als je lol hebt. Bij 538 toen ik daar als Radio Director werkte, toen was de druk op het station heel groot, dan gaat het plezier een beetje weg.”
Het interview met 3FM-zendermanager Menno de Boer is nu te beluisteren in aflevering 80 van Dit Was De Radio, via alle bekende podcast-apps en via:
https://vriendvandeshow.nl/radio/episodes/s07-e01-dwdr-80-3fm-baas-menno-de-boer-vindt-dat-toewijding-de-zender-moet-redden
Ach het is Engels en dus klinkt het populair…
Ja dat klopt ze kunnen niet eens wat verzinnen in het Nederlands
Wat een miskleunen, naam niet overboord en slechtste nietszeggende slogan ooit.
Ze bedoelen dan ook: We want More gemopper van Erwin!
Dat kunnen ze dan krijgen.
was ook zonder slogan wel gelukt
You bet.
Moet je perse de naam weggooien om er iets beters van te maken? Slogan is kaal mijn ding niet, maar je moet het in de vormgeving en de shows horen. Ik hoorde Menno de Boer ergens Let’s go roepen, dat had ook wel lekker gepast.
Hij komt van 538 en we weten hoe het daar de afgelopen jaren is vergaan. Dit gaat wederom niets worden door eigenwijs gedrag van de Boer en Bosman.
‘We want more’ wat is dat voor 80’s stadion kreet. Wel bureau heeft dat nou weer verzonnen?!
het is een jaren 80 kreet speciaal voor de veronica en radio 2 luisteraars op deze site want die kunnen niet tegen verandering
Slogan is eigenlijk een noodkreet: We want more (listeners).
Ach dadelijk gaat Veronica weer zeuren omdat ze We Love Music hebben 🙂
Als ze “slim” waren geweest.
“We have more music”
In de reclame is het belangrijk om te zeggen wat je te bieden hebt.