Beeld & Geluid en Metaverse Werkplaats krijgen 400 Meta Quest 2-headsets om het nieuwe onderwijsprogramma te stimuleren en uit te breiden. Dit maakte Markus Reinisch, Vice President Public Policy van Meta in Europa bekend tijdens zijn bezoek aan Immersive Tech Week in Rotterdam. De Metaverse Werkplaats is een initiatief van zes technisch-creatieve mbo-vakscholen, waarin honderden studenten de komende jaren gaan bouwen aan virtuele werelden en interactieve 3D-ervaringen. Kennis die met en in de creatieve industrie wordt ontwikkeld en zorgt voor de snellere adoptie van deze nieuwe technologie in zowel het onderwijs als de praktijk.
De Metaverse Werkplaats is een samenwerking tussen zes mbo-vakscholen voor de creatieve industrie: Mediacollege Amsterdam, Grafisch Lyceum Utrecht, Nimeto (Utrecht), Grafisch Lyceum Rotterdam, Cibap (Zwolle) en SintLucas (Eindhoven). De werkplaats is de plek waar studenten, docenten en mediaprofessionals samen opgeleid worden voor de volgende evolutie van het internet: web3 en de metaverse. Meta doneert 400 Meta Quest 2-headsets zodat zij aan nieuwe virtuele toepassingen kunnen werken.
VR-beleving voor CineKid Festival
De donatie van de VR-brillen is een belangrijke stap in de vormgeving van het opleidingsprogramma om VR-toepassingen binnen diverse industrieën te ontwikkelen en het verlagen van de toegangsbarrière naar immersieve technologie. De devices zullen gebruikt worden in verschillende onderwijsprojecten waarin studenten samen met professionals immersieve ervaringen maken. Voorbeelden hiervan zijn het creëren van een VR-beleving voor het CineKid Festival, het grootste film en mediafestival voor kinderen ter wereld, en een prototype metaverse-omgeving voor één van de grootste supermarktketens van Europa. Voor studenten biedt dit een unieke kans om te werken met deze technologie en voor bedrijven om geïnspireerd te raken door de creativiteit van de nieuwe generatie makers.
Metaverse in nieuw museum Beeld & Geluid
In het nieuwe Mediamuseum van Beeld & Geluid, dat op 11 februari 2023 de deuren opent, bevindt zich de verdieping Verwonderen, waar bezoekers de toekomst van deze media kunnen ervaren. Deze ruimte zullen Beeld & Geluid en de Metaverse Werkplaats gebruiken om metaverse-innovaties te tonen aan een breed publiek én ze tevens te testen. Het delen van kennis tussen studenten, publiek en technologiepartners creëert op deze manier het perfecte klimaat voor innovatie.
Marilene Streefland, Voorzitter van het College van Bestuur van het Mediacollege Amsterdam, een van de participerende scholen in de Metaverse Werkplaats: “Als technisch-creatieve vakscholen zijn wij hofleverancier van nieuw talent voor deze industrie. Om snel in te kunnen spelen op de ontwikkelingen die daar plaatsvinden werken wij nauw samen met bedrijven en andere vakscholen, bijvoorbeeld in de vorm van projecten en werkplaatsen. Door de toenemende schaal van deze samenwerkingen groeit ook de vraag naar technologie en middelen. Deze donatie van Meta en de samenwerking met Beeld & Geluid, zorgt ervoor dat we als Metaverse Werkplaats sneller kunnen opschalen en ook het bereik en impact van de onderwijsprojecten kunnen vergroten.”
John Leek, Manager Creatieve Industrie Beeld & Geluid: “Als huis van de mediamakers geloven wij heilig in de innovatieve kracht die ontstaat als makers, publiek, kennisinstellingen en industrie samenwerken. Het gloednieuwe Mediamuseum van Beeld & Geluid biedt een uniek inclusief podium waarop resultaten van innovatie kunnen worden ervaren. Het is van het grootste belang dat iedereen in contact kan komen met de AR/VR-producties van de jonge talenten van de Metaverse Werkplaats. Deze samenwerking met Meta en de Metaverse Werkplaats zal een sterke impuls geven aan talentontwikkeling in het AR/VR ecosysteem in Nederland”
Markus Reinisch, Vice President Public Policy, Europe van Meta: “Het bouwen van de metaverse en het veranderen van de manier waarop we leren door immersieve technologie wordt niet gedaan door één bedrijf. We werken nauw samen met partners om een AR/VR ecosysteem te ontwikkelen dat kansen zal creëren voor docenten en studenten over de hele wereld. We zijn dan ook trots om samen te werken met Beeld & Geluid en Metaverse Werkplaats en hen te helpen bij het opleiden van de volgende generatie creators en ontwikkelaars in de Nederlandse media industrie.”
De steun voor Beeld & Geluid en Metaverse Werkplaats maakt deel uit van het Meta Immersive Learning-programma. Met Meta Immersive Learning investeert Meta 150 miljoen dollar om de volgende generatie creators te helpen ontwikkelen en versterken, immersieve ervaringen te creëren die de manier waarop we leren veranderen, en de toegang tot leren via technologie vergroten. Beeld & Geluid en Metaverse Werkplaats zijn de eerste Nederlandse organisaties die meedoen aan dit programma.
Mooi! Hopelijk hoeven we over 10 jaar niet passief naar tv te kijken. Mogelijk kunnen we dan direct virtueel ervaren om bij programma’s zijn
Hulde aan Meta! Echter enige cynisme zou hier ook wel op zijn plaats zijn. Wat is het verdienmodel van Meta? Waarom doen zij deze investering? Vast niet alleen in ons voordeel. Is het duidelijk hoe zij met de via de 400 Meta Quest 2-headsets verkregen persoonsgegevens omgaan? Zijn wij ons ervan bewust dat deze brillen met camera’s aan de binnenzijde de oogbewegingen en gezichtsuitdrukkingen van de gebruikers vastleggen en gebruiken voor onduidelijke doeleinden? Met een irisscan is iemand heel gemakkelijk individueel te herkennen. Maar we hebben niets te verbergen toch?
Virtual reality is n mooie technologie, maar veel beperkter dan mensen denken, weten. Ik was er al bij in de jaren 80 met de pioniers van NASA en t MIT met de eerste headsets voor telepresence en virtual reality. Deze eerste golf liep dood doordat de computers en chips niet krachtig genoeg waren, maar r waren ook fundamentelere problemen die onoplosbaar bleken en nog steeds zijn.
Wat jaren terug kwam de twee wave met de Oculus Rift. Velen hebben Matthijs van Nieuwkerk (ja hij!) toen in de DWDD gezien met n headset met zogenaamd visionair commentaar van Alexander Klopping (leeft ie nog?). We waren getuige volgens de latere Blendle-goeroe van t begin van n nieuwe media-revolutie. T is nu 20 22 en de revolutie is uitgebleven en is vr n redelijk ingeburgerde maar dure en zeer beperkte gimmick in eigenlijk alleen gaming geworden. Het verbaasde me niet, maar ik moet zeggen met de state-of-the-art-technologie en geweldige creatieve producties van nu (door de nieuwe impuls van de Oculus Rift) kan virtual reality toch heel bijzonder zijn. Maar t wordt nooit t voorspelde massa-product waarmee je in je luie stoel in 3D U2 live kan zien spelen in Rome, of de finale meemaken van de Europa Cup in Dubai. De 3D-surround-ervaring werkt niet in zo’n omgeving, natuurkundig en biologisch niet en na n kwartier zie je scheel en heb je koppijn. En t is n vorm van realistische telepresentie. T werkt wel goed in n virtueel gemaakte interactieve digitale wereld in een meer 1-op-1-situatie, zonder n direct gedeelde massa-ervaring. En dan is t gelijk magisch. En t gekke is dat nieuwe technologie steeds goedkoper wordt en voor meer mensen beschikbaar komt, maar de head-sets voor vr zijn vooralsnog alleen maar spectaculair duurder geworden en ook de producties en alles zijn eigenlijk alleen bedoeld om op n aparte plek zoals in n museum te ervaren. Bijvoorbeeld in Beeld & Geluid (Hai Karin!).
Ik was onlangs de hele week op t IDFA en heb ook t aparte vr-programma gevolgd (DocLab) en daar heb ik onder meer twee vr-ervaringen meegemaakt die onwaarschijnlijk spectaculair en indrukwekkend waren en 1 daarvan had nog n heel bijzondere extra dimensie die alleen maar kan in een georganiseerde, zeg maar kunst-setting: It made me cry. Ik was een van de weinigen die beide immersive realitys heeft mogen ervaren, want dr zijn altijd maar n beperkt aantal headsets beschikbaar en n beperkt aantal shows. Ik was een van de eersten die 35 jaar geleden n headset op had en nu weer met t allerbeste wat r nu is. Ik ga Beeld & Geluid er nog over contacten (Hai Karin!), bijvoorbeeld voor bij de heropening begin volgend jaar en in de periode erna. Ik brand van verlangen om te zeggen hoe en wat precies en wat ik heb meegemaakt, maar t probleem is dat ik dat wel kan doen, maar dan moet ik jullie daarna doden! 😉
Morgen weer n dag.
+
Christine McVie van Fleedwood Mac overleden. 79 jaar en de schrijfster en zangeres van oa Don’t stop van Rumours. Dankjewel Christine en ik zal nooit stoppen met denken aan joe en aan de dag na vandaag. Goeie reis.
Don’t stop, it’ll soon be here
It’ll be better than before
Yesterday’s gone …