In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Online Radio Ambassadeur 2018 Michiel Veenstra (KINK/ D-Log).
Vorig jaar werd je tijdens het Online Radio Awards-event Online Radio Ambassadeur 2018. Niet veel later kondigde jij je vertrek aan bij 3FM en herlanceerde je KINK. Nu ben je niet alleen voorvechter voor podcasts, maar ook van online radio. Wat zijn volgens jou de grote verschillen tussen podcasting en online radio?
Dag en Nacht, om maar eens een grote podcast-partij te namedroppen. Podcast maak je voor de luisteraar die al heeft besloten jou de volledige aandacht te geven, radio kan ook behang zijn. Sterker nog, daar moet je zeker tijdens kantooruren vanuit gaan. Radio moet aandacht vragen en is daarom soms schreeuwender, moet altijd door dus minder diepgang. Maar is ook live dus altijd actueel en nu, de soundtrack van het moment. Ik zie overigens geen enkel verschil tussen online radio en FM, inhoudelijk gezien. Dat is puur hoe je het ontvangt, niet waar je naar luistert.
‘Het verdienmodel’ is een centraal thema bij de Online Radio Day 2019. Voor jouw podcasts gebruik je Patreon en daarnaast kunnen mensen goodies kopen. Hoe verdienen jullie geld met KINK?
KINK heeft meerdere inkomstenmodellen. Branded content, host-read ads en traditionele radiospots, die laatste worden verkocht en digitaal als insect geplaatst door Talpa Media Sales.
Met KINK heb je voor een online station misschien wel de meest professionele radiostudio van Nederland. Hoe hoort de luisteraar dat terug?
Niet. We hebben een prachtige studio met veel mogelijkheden, die er vooral op gericht zijn met een klein team zo groots mogelijk te klinken. Een luisteraar zou het opvallen als door technische mankementen iets niet klinkt zoals het bedoeld is, maar daar zou bij KINK geen sprake van moeten zijn.
Wat doen zij om jullie online station bij een groter publiek bekend te krijgen?
Gerichte online marketing. We hebben een heel duidelijk beeld van wie onze potentiële luisteraars zijn. We kunnen die op basis van likes en interesses heel gericht benaderen. Onze unieke signatuur is daarnaast ook goed voor mond op mond reclame, onze luisteraars zijn bovengemiddeld betrokken bij wat we doen. Ze zijn geneigd collega’s te willen overtuigen, of vertellen vol trots aan vrienden dat ze hun Spotify hebben opgezegd nu KINK er is — geen grap.
Net nadat jij KINK hebt aangekondigd meldde NPO Radio-baas dat 3FM zich ook weer meer op alternative gaat richten. Is 3FM daarmee direct jullie voornaamste concurrent geworden?
In het huidige medialandschap is alles potentiële concurrentie. Elke beoogde luisteraar heeft maar twee oren die slecht kunnen multi-tasken, maar het aanbod aan platforms is overweldigend. Een duidelijk, helder en consistent product dat levert wat het belooft (constant alternatief, niet tussen de commerciële moetjes door) is de beste strategie.
Je bent nu dj, maar ook programmadirecteur. Heb je nog wel tijd voor je podcasts D-Log en Met Michiel?
D-Tales heb ik volgens mij in de lanceerweek maar één keer moeten skippen, MichielMet ligt schandalig stil, maar ik mik op beterschap!
Jullie hebben KINK in alle zorgvuldigheid opgezet. Heb je tips voor online radiomakers bij het opzetten van een eigen online station?
Get Your Shit Together, hahaha. Ik ben heel blij dat ik een doorgewinterde directeur als Jan Hoogesteijn aan mijn zij heb, die heel goed de weg weet in de wereld van alle partijen die iets van je moeten of willen als je hier aan begint.
Hoe ziet volgens jou het radiolandschap er over 5 jaar uit?
Rijker — de opkomst van DAB+ en online streaming schakelt alle beperkingen die de schaarste op FM-band met zich meebrengt en waar ons radiolandschap de laatste 50 jaar door getekend zijn uit. Dat betekent meer keuze voor de luisteraar en de verplichting aan de maker om op te houden een verwaterd massaproduct.
Dit interview wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Hilversum Marketing.
Geef als eerste een reactie