PVV-Kamerlid Martin Bosma stelde eerder deze maand Kamervragen over de lange film die de NPO in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen gaat uitzenden over D66-lijsttrekker Sigrid Kaag. Minister Slob meldt dat de omroepen zelf redactioneel verantwoordelijk zijn voor wat zij uitzenden.
Vlak na de jaarwisseling, zo’n tweeënhalve maand voor de verkiezingen, komt de VPRO met een documentaire over ‘premierskandidaat’ Sigrid Kaag. Dankzij financiering van het Nederlands Filmfonds is regisseur Shuchen Tan in staat geweest om de D66-politica maar liefst vijf jaar lang te volgen. Nu is de film af en komt het resultaat op televisie.
Martin Bosma vindt dit niet kunnen en daarom stelde hij Kamervragen aan mediaminister Arie Slob. “Waarom brengt de NPO een uren durende reclamespot van een politicus, vlak voor de Tweede Kamerverkiezingen?”, aldus het PVV-kamerlid
Bosma spreekt van ‘De Grote Kaagshow op NPO66’. “Bestaat er een relatie tussen deze reclamespot voor D66 en het feit dat de voorzitter van de NPO een sympathisant is van D66 en dat de directeur van de VPRO een voormalig campagneleider is van D66?”
De antwoorden op de schriftelijke vragen van het lid Bosma (PVV) over over een documentaire over D66-lijsttrekker Kaag tijdens de verkiezingscampagne met kenmerk (ingezonden d.d. 10 december 2020).
Minister Slob heeft de vragen van Bosma schriftelijk beantwoord. Slob: ‘De omroepen zijn redactioneel onafhankelijk en zelf verantwoordelijk voor hun media-aanbod. De NPO is verantwoordelijk voor de plaatsing en coördinatie van het media-aanbod. De onafhankelijkheid van de publieke omroep is een groot goed. Vanuit mijn positie als minister voor media is het niet aan mij om hierover te oordelen.’
In het verleden wilde BNNVARA een documentaire over Groenlinks-kamerlid Jesse Klaver uitzending. Op het laatste moment werd hier van af gezien. BNNVARA heeft destijds besloten de documentaire niet uit te zenden omdat de maker van de documentaire een jaar lang in dienst was van GroenLinks. Hoewel de onafhankelijke positie van de documentaire volgens BNNVARA gewaarborgd was, wilde BNNVARA geen twijfel laten ontstaan over de onafhankelijkheid van de publieke omroep. In het geval van de Kaag-documentaire ‘van Beiroet tot het Binnenhof’ is sprake van een onafhankelijke maker. D66 heeft geen betrokkenheid bij of invloed gehad op de documentaire.
De film van Shuchen Tan is geselecteerd voor het samenwerkingsproject Teledoc door een commissie van het Filmfonds en de NPO op haar regievisie. Het is een onafhankelijke auteursdocumentaire over de persoon Sigrid Kaag, die door de maakster vele jaren is gevolgd. Het draaiproces van de documentaire was al lang begonnen voordat Kaag lijsttrekker werd. Het is bedoeld als een portret zoals er vaker portretten worden gemaakt.
Het is volgens Slob aan het Commissariaat voor de Media om te toetsen of het media-aanbod in overeenstemming is met de Mediawet. Dat toezicht vindt altijd achteraf plaats om censuur te voorkomen.
Dit stinkt, maar iedereen kan nu lezen hoe onafhankelijke NPO is en waar onze belastingcentjes aan uitgegeven worden.
Ik vraag me af hoeveel vrije pers en kritische onderzoekjournalistiek er nog overblijft, wanneer de partij van Martin Bosma het voor het zeggen zou krijgen in medialand ….
Pijnlijk. Alsof er nu een propagandafilm van Leni Riefenstahl wordt uitgezonden. We weten allen hoe fout Hilversum was in de oorlog, dus dit moet u niet verbazen.
Als mijn hond Dorus is overleden, waar ik de eerste zes jaar nog niet aan wil denken, dan noem ik zijn opvolger “Wappie”.