[BLOG] In de uitgelekte plannen Arie Slob zal de publieke omroep tot 20:00 uur reclamevrij worden. Het gat van circa €60 miljoen zal maar voor een deel worden gecompenseerd. De Nederlandse commerciële tv-zenders zullen hier slechts deels van profiteren.
Dit komt vooral omdat RTL en Talpa hun tv-zenders nu ook al goed met commercials gevuld hebben. Voor RTL was dit de belangrijkste reden om BrandDeli eerder dit jaar over te nemen. Door dit ruimtetekort zullen prijzen dusdanig stijgen, dat sommige adverteerders hun tv-budgetten naar buitenlandse spelers, zoals Youtube of Facebook zullen verhuizen. Ander nadeel: alle grote landelijke adverteerders zoals Albert Heijn en Unilever geven hun budgetten al uit aan zowel STER als RTL en Talpa. Het intensiveren van budgetten op de huidige commerciële zenders zal beperkte bereiksvoordelen met zich mee brengen.
NPO-baas Shula Rijxman zei deze week dat zij kapot is geschrokken van de Haagse plannen om het publieke bestel op de schop te nemen. Toch was het Rijxman zelf die in haar nieuwjaarspeech een reclamevrij bestel voorstelde.
Ton F. van Dijk schreef in zijn HP/De Tijd-column vandaag: “NPO enige tijd geleden (op een nogal ondoordacht moment) pleitte voor het afschaffen van reclameblokken. Een faux pas die snel werd hersteld, toen men begreep dat het verlies van een kleine 200 miljoen euro reclame-inkomsten niet zou worden gecompenseerd. Maar toen was het zaadje al geplant.” Ook ik schreef al eerder in een blog op Adformatie en Spreekbuis over de merkwaardige bestuursconstructie van STER-bestuurslid Rijxman, die tegen reclame was.
Het is twijfelachtig of de programmering van de ‘half reclamevrije’ publieke omroep veel zal veranderen van de huidige programmering. Omroepbazen en programma-producenten worden nu ook niet direct door de STER-beïnvloed wat zij moeten uitzenden. Zelfs bij een geheel reclamevrij bestel vraagt de kijker om populaire programma’s, zoals Boer zoekt Vrouw en Heel Holland Bakt. Populaire tv-programma’s voor een groot publiek zullen ook in de toekomst van belang zijn om de toegevoegde waarde van de publieke bestel te waarborgen.
Richard Otto is uitgever van Spreekbuis.nl en extern consultant op gebied van marketing, communicatie en PR voor diverse (media)bedrijven.
Geef als eerste een reactie