Wie het Media Park in Hilversum oprijdt, ziet op het pand rechts meteen de witte letters met het regenboogkleurig logo; een gestileerd diafrag. Hier zetelt NEP The Netherlands, een facilitair bedrijf voor onder andere (live) tv-uitzendingen en evenementenregistraties overal ter wereld. Of liever: voor ‘content’, want de term tv is imiddels achterhaald.
De grote hal is licht en modern ingericht. Het is een komen en gaan van mensen. Op grote schermen promotiefilmpjes van sportuitzendingen en tv-shows als The Voice en Dance Dance Dance. Op de eerste verdieping oogt de gang breed en lang met een doorlopende binnenmuur. Aan de andere kant glazen wanden waarachter mensen in kamers werken of in zitjes overleggen.
De grote kamer van algemeen directeur Michiel van Duijvendijk (48) oogt leeg, ondanks zijn bureau, stoel, kast en bank. Geen paperassen, mappen of ‘spulletjes’. “Ons pand is onze etalage”, legt Van Duijvendijk uit. “We ontvangen hier veel opdrachtgevers en buitenlandse partijen. Ze kunnen hier letterlijk alle stappen van het productieproces zien: van opnames met camera’s in studio’s tot aan opslag, bewerking en distrbutie. Dat is in Nederland bijzonder en wereldwijd ook.”
The Passion
“Heb je The Passion op tv gezien? NEP verzorgt al jaren de meercameraregistratie van de live-uitzending, samen met andere partijen. Start je weleens een programma bij Videoland, FOX Sports of de NPO? Dan kom je uit op de servers van NEP. Daar staat ’de content’. We hebben eigen datacenters”, legt Van Duijvendijk uit. “We doen dan ook veel aan beschikbaarheid en beveiliging. Mensen denken bij tv misschien alleen aan camerawerk, maar we zijn eigenlijk een hightech IT-bedrijf.”
Van Duijvendijk is nu zo’n vijftien jaar betrokken bij de vele voorgangers van dit bedrijf. In 2015 lijfde het Amerikaanse NEP het toenmalige DutchView Infostrada in.
“Jaarlijks komen daar twee, drie, vier bedrijven bij”, typeert de algemeen directeur de groei van het wereldwijde NEP-netwerk (zie kader). NEP staat voor North East Pennsylvania, waar het ooit begonnen is met de registratie van sportwedstrijden. “Dat is althans één lezing van het verhaal”, zegt de algemeen directeur over waar de letters voor staan. Het hoofdkantoor staat in Pittsburgh. Met zevenhonderd medewerkers is Nederland/Hilversum trouwens een grote moot van de internationale NEP-groep.
Van Amerikaanse invloeden in de dagelijkse gang van zaken is volgens de algemeen directeur niet veel te merken. “Het hoofdkantoor is klein en de aansturing in de operatie heel decentraal. Onze groepsgrootte is zeker een voordeel bij het inkopen. We hebben namelijk veel spullen: schermen, computers, camera’s, vrachtwagens en meer. Dit is een kapitaalintensieve branche. En Amerikaanse investeerders pakken in mijn ervaring sneller door: als je een goed plan hebt, is er financiering. Ze hebben hier in Nederland veel geïnvesteerd.” Ook bij verkopen profiteert NEP van het netwerk.
Vertrouwen
„Het draait in onze branche met live-uitzendingen en data om vertrouwen en naadloos samenwerken. Vanuit Nederland komen we nu makkelijker binnen bij grote, buitenlandse partijen.”
Klanten zijn omroepen, productiehuizen zoals RTL, SBS, Ziggo Sport, Eurosport. “Zij zijn goed voor driekwart van onze omzet. Daarnaast werk NEP voor het bedrijfsleven. We streamen bijvoorbeeld de persconferentie van hun jaarverslagen en zorgen voor een rechtstreekse live-verbinding vanuit een bank naar de studio van RTL Z”, geeft Van Duijvendijk voorbeelden. Maar NEP doet niet alles: drama, film en commercials maakt dit bedrijf zelden. En concurrentie is er ook. “Op onderdelen in de keten”, zegt Van Duijvendijk. “United doet veel op het gebied van registratie, maar minder in de stappen daarna. Ericsson verzorgt de uitzendingen van NPO 1, 2 en 3 maar heeft geen camera’s. Wij hebben alles in huis om alle onderdelen in de keten te leveren. Daarom hebben we ook best een groot personeelsbestand.”
Vijver
150 nieuwe medewerkers neemt NEP jaarlijks aan, aldus de baas van NEP. Met jonge mensen en onregelmatig projectwerk is het verloop best groot. “Mensen die hier opgeleid zijn en gewerkt hebben, hebben ook wel een naam in de markt.” Andere IT-bedrijven vissen in dezelfde vijver van IT- en softwarepersoneel. “Bij een bank een app ontwikkelen kun je later ook nog doen”, grijnst hij over de aantrekkingskracht van zijn bedrijf en het perspectief van het vak. Op de gang vandaag vooral veel jonge mannen. Tweederde schat Van Duijvendijk. „We hebben wel een aantal vrouwelijke techneuten, hoor.”
Ze leiden intern veel mensen op. “Dat moet ook wel, omdat jongeren die van school komen nog veel moeten leren voordat ze zelfstandig ingezet kunnen worden. We werken nauw samen met scholen, bijvoorbeeld bij het samenstellen van studiemateriaal- en programma’s, waarbij we de IT-component benadrukken. Maar het blijft moeilijk voor scholen om qua technologie bij te blijven. Broadcast IT heeft meer toekomstperspectief dan camerawerk. De vraag naar IT’ers is enorm, de vraag naar cameramensen helaas een stuk minder.”
„Als het over tv gaat, gaat het vaak en in negatieve zin over de kosten van de publieke omroepen.” Voor het eerst in het gesprek klinkt hij fel. Voorover buigend: “Content produceren doen we in Nederland heel kostenefficiënt. Het kennisniveau is hier heel hoog. We gebruiken de allernieuwste technieken, die we inclusief mensen die ermee kunnen werken, overal ter wereld aanbieden. Nederlandse broadcasting is echt een heel mooi exportproduct. Daar mag best meer waardering voor zijn.”
Met lede ogen ziet Van Duijvendijk aan hoe omroepen en tv-makers jonge kijkers kwijtraken. “Ze springen daar te weinig op in. Je hoeft ’t niet te begrijpen of leuk te vinden, maar je ziet toch het bereik van Enzo Knol en Dylan Haegens (YouTubers, vloggers, red.). Als je de jonge doelgroep wil bereiken, moet je niet stug ‘ouderwetse content’ blijven programmeren!” Hij leunt weer achterover op de bank. Om te benadrukken dat hij niet voor eigen parochie preekt: “Voor ons maakt het op zich niet uit, want elke dag is er weer meer content via meer kanalen.”
Gaming
Van Duijvendijk noemt de gamingindustrie als voorbeeld van nieuwe marktontwikkelingen.”Die groeit enorm in Amerika en Azië. Daar spelen jongeren tegen elkaar bijvoorbeeld League of Legends in een uitverkocht stadion. Daarnaast worden er met de livestream waarbij je betaald mee kunt kijken ook nog eens miljoenen verdiend.” In Nederland organiseert een gamebedrijf in januari het Hearthstone wereldkampioenschap in de Beurs van Berlage. “NEP is erbij en faciliteert de techniek.”
De rol van NEP bij klanten is veranderd. “Vroeger had een omroep of productiehuis alles bedacht en belden ze ons voor een cameraman”, legt Van Duijvendijk gechargeerd uit. “Nu zijn we meer adviseur. We laten het creatieve team zien wat we met de nieuwste technieken kunnen. Daaromheen wordt dan iets of een format verzonnen.” Op z’n telefoon laat hij een studio zien waarin de racebolide van Max Verstappen staat. Virtueel.
“Augmented Reality”, legt Van Duijvendijk met gepaste trots uit. “We voegen als het ware een laag toe aan wat je echt ziet op dat moment. Dan staat de presentator in de studio, maar lijkt het door de projectie van livebeelden op de achtergrond alsof hij in het stadion staat. AR geeft echt een nieuwe dimensie. Je kunt alles maken wat je verzint. Als de klant een programma verkoopt, dan kunnen we het decor nu digitaal zo naar veertig landen versturen.”
1 Trackback / Pingback