NEP start #UPNEXT Experience Tour voor het vinden van nieuwe collega’s

NEP gooit op donderdag 2 december de deuren van de vestiging op het Media Park in Hilversum open voor iedereen die bij het mediatechnologiebedrijf wil gaan werken. Met een exclusief kijkje achter de schermen hoopt NEP meer dan 150 nieuwe medewerkers binnen te halen.

Toen de coronacrisis uitbrak, kreeg de mediasector eerst een paar moeilijke maanden te verwerken. Maar al gauw trok de markt flink aan en kreeg NEP het drukker dan ooit. ‘Door te innoveren zijn we er sterk uitgekomen, we hebben nieuwe markten aangeboord’, vertelt Ralf van Vegten, nu nog Managing Directorvan de Nederlandse NEP-poot, maar inmiddels benoemd in de top van het wereldwijde concern als Head of Global Product Marketing. Met die nieuwe markten bedoelt Van Vegten onder meer het faciliteren van kleine en grote virtuele evenementen voor bedrijven en overheden, dankzij corona (thuiswerken, minder mensen bijeen) een groeimarkt. NEP is groot geworden in de televisiewereld, maar mediatechnologie is tegenwoordig allang niet meer beperkt tot de programma’s op de buis.

Groei
De innovaties en veerkracht van de Nederlandse tak maakten indruk op de NEP-concernleiding. Van Vegten: ‘We kregen extra geld ter beschikking, een soort ‘oorlogskas’, om overnames te kunnen doen. NEP heeft voor het hele concern een nieuwe strategie uitgezet, waardoor het streven is om alle onderdelen van het proces, van de camera’s tot het afleveren van het product bij de kijkers thuis, in eigen beheer te hebben en te ontwikkelen. We zijn op overnamepad gegaan en we hebben het afgelopen jaar ook een aantal nieuwe grote tv-contracten gewonnen, zo hebben we Stoneroos gekocht en mogen we bijvoorbeeld drie studio’s maken voor de Nordic Entertainment Group, die onder meer de Formule 1 gaat uitzenden. Ook spelen we een rol bij de ontwikkeling en realisatie van Avastars, een nieuw format van John de Mol.’

Volop werk dus, en daar heeft het bedrijf een flink aantal nieuwe collega’s voor nodig. Van Vegten: ‘Ons bedrijf heeft wereldwijd 4800 medewerkers, de vestiging in Nederland bestaat uit 900 mensen in vaste dienst en ongeveer 400 freelancers. We zoeken nu ruim 150 nieuwe collega’s, waaronder talenten voor meer dan 50 verschillende functies. Dat bestrijkt alle vakgebieden, van cameramensen tot IT-ers tot video editors, geluidsmensen, graphics operators en noem maar op. De vacatures lopen echt door de hele organisatie heen.’

Up Next
Om al die nieuwe mensen te vinden, heeft NEP een apart event bedacht: de #UPNEXT Experience Tour. ‘Op donderdag 2 december is iedereen die belangstelling heeft om bij ons te komen werken van harte welkom op het Media Park in Hilversum’, kondigt Van Vegten aan. ‘Ze krijgen alle aspecten van ons bedrijf te zien.’ En dat zijn er nogal wat, want NEP is een groot en veelzijdig mediatechnologieconcern. Van Vegten: ‘De vestiging in Hilversum is groter dan veel mensen zich realiseren. Bovendien zijn we vanuit Nederland wereldwijd actief, onze mensen zitten in Scandinavië, Qatar, Abu Dhabi, Australië en ga zo maar door. Wij doen als mediabedrijf echt gave dingen, zoals het Eurovisie Songfestival en de Extreme E races. Dat zijn races met elektrische buggies in bijvoorbeeld de woestijn of op Groenland, plekken waar de klimaatverandering zichtbaar is. We werken heel milieuvriendelijk. Er is daar geen infrastructuur, wij hebben maar zeven mensen op locatie, de rest zit verspreid over Europa, maar toch maken we complete raceverslagen.’

Innovatief
Innovatie is essentieel voor NEP, en één van de twee hubs die het concern daarvoor heeft opgezet, is de vestiging in Hilversum. ‘Hilversum is binnen NEP een grote speler, zeker ook op het gebied van innovatie. Wij waren daar al lang mee bezig, doordat producenten en omroepen ons steeds uitdagen om het nog beter en efficiënter te doen, maar ook door nog meer mee te denken hoe je vanuit technologie extra productiewaarde kunt toevoegen. We werken hier aan allerlei vernieuwingen, samen met andere bedrijfsonderdelen. Met NEP Australië bijvoorbeeld ontwikkelen we ons ‘centralized production’ platform verder door, en met NEP Noorwegen ontwikkelen we een systeem om content van bijvoorbeeld het Champions League voetbal te kunnen verwerken, beheren en uiteindelijk naar de afnemers te distribueren.’

NEP doet ook onderzoek naar het gebruik van Artificial Intelligence. Van Vegten: ‘Veel van ons werk kan worden geautomatiseerd. Het toevoegen van metadata bijvoorbeeld, maar ook sommige aspecten van beeldtechniek. Dat is van oudsher een ambacht, maar op sommige punten kun je dat automatiseren. Om trackingpunten bijvoorbeeld goed in perspectief in beeld te plaatsen heb je ingewikkelde apparatuur nodig. Dat gaat niet als je op locatie op Groenland zit, maar met behulp van Artificial Intelligence kun je dat off-site toch oplossen.’

Diversiteit
De belangrijkste kwaliteit waar NEP bij nieuwe medewerkers naar zoekt, is motivatie. ‘Je moet het gewoon echt heel leuk vinden om hier te werken’, zegt Van Vegten. ‘Het is een erg uitdagende omgeving, waarin niet altijd alles volgens schema verloopt. Maar naar het resultaat kijken miljoenen mensen. Je moet tegen die druk bestand zijn.’ Een vooropleidingseis is er niet. ‘De ontwikkelingen in de technologie gaan zo ontzettend snel. Kijk bijvoorbeeld naar real time renderen van 3D-omgevingen! Dat kun je niet allemaal op school leren. Tegen de tijd dat je afstudeert, is alles wat je in het begin hebt geleerd achterhaald. Wij werken goed samen met het mbo- en hbo-onderwijs, maar onze mensen leren ook gewoon in de praktijk.’ En zo afwisselend als het werk is, zo divers zijn ook de medewerkers, benadrukt Van Vegten. ‘En juist die diversiteit is heel belangrijk, want met alleen witte mannen gaan we het niet redden. Alle goed gemotiveerde mensen met talenten en belangstelling voor mediatechnologie zijn meer dan welkom. Hopelijk zien we ze allemaal bij de #UPNEXT Experience Tour. Volledig coronaproof, dus we checken de corona-app, houden ons aan alle maatregelen en doen de tour in kleine groepen.’

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*