NEP The Netherlands zet in op groei in Europa

NEP The Netherlands richt zich weer helemaal op het maken van televisieproducties voor de broadcastindustrie. Het bedrijf heeft volgens Managing Director Arjan van Westerloo na een grote reorganisatie een mooie toekomst voor zich. ‘Het is een ingewikkelde fase voor de industrie, maar we zien een mooie toekomst voor ons dankzij de meerwaarde die we bieden.’

‘We hebben een bewogen periode achter de rug,’ zegt Van Westerloo. Hij doelt daarmee op de ingrijpende reorganisatie die hij na zijn aantreden, goed twee jaar geleden, in gang zette. ‘Om ons te kunnen concentreren op wat ik dan maar samenvat als ‘tv maken’ hebben we ons van alle activiteiten afgevraagd of we die wel binnen het bedrijf moesten houden. Onze core business is registreren van beeld en geluid voor allerlei platformen, ten behoeve van publieke omroepen en commerciële partijen. Maar we deden vanuit het verleden onder meer ook webinars, terwijl een CEO in een studio zetten zodat hij zijn personeel kan toespreken echt iets anders is dan bijvoorbeeld een programma als Op1  maken. Dus hebben we een aantal activiteiten afgestoten. De webinars bijvoorbeeld hebben we ondergebracht bij VIXY, een bedrijf waarin we een beperkt belang in hebben. Uiteindelijk is NEP The Netherlands van 1000 medewerkers naar 650 teruggegaan.’

Tweedeling overbrugd

De reorganisatie ging over meer dan alleen het beëindigen van activiteiten die niet tot de core business behoorden. Van Westerloo: ‘Er was een kloof ontstaan tussen het vakmanschap van het traditionele tv-programma’s maken en de innovatieve kant van de organisatie. We raakten als het ware gesplitst in een IT-bedrijf en een tv-bedrijf en die twee delen werkten niet goed samen. Die twee kanten hebben we weer samengebracht, want het was een probleem geworden. Regiewagens bijvoorbeeld zitten vol met apparatuur die afhankelijk is van software. Als daar iets mee aan de hand was, moesten medewerkers uit de tv-kant bellen met collega’s van IT. Maar dan kwamen ze in een wachtrij, terwijl ze direct een oplossing nodig hadden. Dat deel van de IT-omgeving hebben we teruggebracht in de tv-kant. We hebben dus nieuwe keuzes gemaakt, de organisatie anders ingericht, medewerkers opleidingen laten doen, en ervoor gezorgd dat iedereen zich weer onderdeel van het hele proces voelt. Samen werken we aan oplossingen en benutten we de kracht van onze veelzijdigheid.’

Regionalisatie

Is het bedrijf daarmee toekomstbestendig(er) geworden? Van Westerloo vindt van wel. ‘Het is een ingewikkelde fase voor de industrie, maar we zien een mooie toekomst voor ons dankzij de meerwaarde die we bieden. De markt in Nederland zit in een periode van krimp. Maar NEP is een internationaal concern, we zijn er trots op dat wij daarvan deel uitmaken. We streven ernaar een financieel gezond concernonderdeel te zijn, dat z’n eigen investeringsruimte weet te scheppen. Hogere omzet is niet waarop ik voor NEP The Netherlands stuur, het gaat meer om het resultaat. Groei zie ik voor ons vooral buiten Nederland nu, bijvoorbeeld in Midden- en Zuid-Europa. In Scandinavië is NEP al goed aanwezig, maar in centraal en zuidelijk Europa is dat nog niet zo. Met die ‘regionalisatie’ ben ik bezig. Belangrijk, want daardoor kunnen we de golfbewegingen in de Nederlandse markt beter opvangen.’

In praktische zin sluit Europese regionalisatie ook aan op de trend van meer gecentraliseerd en op afstand werken. Van Westerloo: ‘De apparatuur komt meer en meer te staan in datacenters, bij onszelf of in de cloud en dus niet meer altijd fysiek in een truck. Deze apparatuur ga je vervolgens bedienen via software en per specifiek gebruik afrekenen via een licentiemodel. Bepaalde functionaliteiten die we vrijwel altijd gebruiken, denk aan videomixer, EVS, graphics en dergelijke zullen steeds meer als een pay-as-you-go variant wordt aangeboden door fabrikanten. De manier van werken zal ter plekke niet echt veranderen, mensen blijven op consoles werken en op knoppen drukken en schuiven, in een truck of op afstand in een regie in Hilversum, alleen de echte hardware zal elders staan. Mede hierdoor zijn we steeds makkelijker inzetbaar in de hele Europese regio.’

Politiek klimaat

Over de Nederlandse markt maakt hij zich wel zorgen. ‘Het politieke klimaat is zodanig dat we rekening moeten houden met grote bezuinigingen op de publieke omroep. Dat zal impact hebben op de industrie, ook op ons. De publieke omroep is een grote klant. Daarnaast lopen de opbrengsten uit tv-reclame terug en is er een consolidatie aan de gang bij commerciële partijen, denk aan de plannen van DPG om RTL Nederland over te nemen. Verder is het nog onduidelijk wat precies de uitwerking zal zij van de verplichting voor grote internationale streamersom ‘Nederlandse’ producties te brengen.’ Al met al was het voor de bedrijfstak reden genoeg om een nieuwe brancheorganisatie op te richten onder de naam Audiovisuele Federatie Nederland, AFN, een verwijzing naar de belangenclub die tussen 1996 en 2015 bestond. Van Westerloo: ‘We willen ons als branche in politiek Den Haag sterk maken voor de Nederlandse industrie. Bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat die bestedingsverplichting voor buitenlandse streamers ook echt ten goede komt aan Nederlandse bedrijven. Maar ook om te pleiten voor gunstige belastingregels voor Nederlandse producties, zoals die in het buitenland al bestaan. Laten we niet vergeten hoe belangrijk de mediasector is. In de coronaperiode bleek hoe groot de maatschappelijke rol is van bijvoorbeeld nieuws en amusement: onze mensen werden gezien als essentiële beroepsgroep. Dat lijkt de politiek vergeten te zijn.’

Brede visie nodig

Van Westerloo praat ook met de plaatselijke overheid. ‘De burgemeester en het gemeentebestuur van Hilversum zijn belangrijk voor ons. Kunnen we straks nog met onze wagens de stad in, in verband met het verminderen van emissies? En we hebben het over het Media Park en de verdere ontwikkeling daarvan. We willen graag bedrijven hier houden door het Media Park aantrekkelijker te maken. Er staat op het moment ruimte leeg, dus studio’s bijbouwen ligt niet voor de hand. We investeren veel in de Media Campus om nieuwe medewerkers te kunnen opleiden. Maar we kijken ook naar zaken als de bereikbaarheid en woningbouw, want we concurreren met andere bedrijfstakken, die ook mensen aantrekken en in gebieden zitten waar woningen minder duur zijn. Op dit punt vind ik dat we ook groter moeten denken dan alleen Hilversum, er is een brede visie nodig voor de hele regio.’

Hoe belangrijk dat ook allemaal is, NEP The Netherlands focust zich echt op het realiseren van tv-producties. En er komt een drukke periode aan, schetst Van Westerloo. ‘Denk aan het Eurovisie Songfestival, dat we samen met onze collega’s uit Zweden doen. En dan is er natuurlijk de sportzomer, met onder meer de Olympische Spelen, waarbij we op acht locaties actief zijn, het EK voetbal, waarvoor we in twee stadions aanwezig zijn, en het WK ijshockey in Tsjechië. We zijn goed uit de reorganisatie gekomen, we bouwen aan de toekomst en we hebben nu een mooi jaar.’

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*